2014. augusztus 29., péntek

Már ennyi is elég - aztán kiderül, hogy jártasság is jó lenne ( - önkormányzati jelöltválasztás)

Már 229 ajánlással is lehet polgármester-jelölt valaki városkánkban. 
A kérdés csupán az, hogy ez a szám elég-e ahhoz, hogy Ócsának a legalkalmasabb polgármestere legyen, vagy ezen túl kell is valami még a tarsolyba? 

https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/v/t1.0-1/c0.0.200.200/p200x200/10468625_714500668620625_4927529162588358102_n.jpg?oh=b66febff8454a3aaf4af68d7667099a9&oe=547EB4DA&__gda__=1417260580_8822858f655de5d9263406387346704b Az önkormányzat az elmúlt négy évben hozzávetőleg több száz döntést hozott, de aki most látja először az önkormányzatot egyiket sem olvasta, és ami rosszabb semelyiknek a hátterét nem ismeri, az nehezen igazodik el a közigazgatásban. Sokszor még az is nehezen találja meg a helyes utat el ebben az útvesztőben, aki ebben dolgozik, vagy ott volt, esetleg részese volt a döntéshozatalnak. 
A városnak több intézménye és ugyancsak több önkormányzati kezelésben levő létesítménye van. Ezzel tisztában kell és a fenntartás, a működtetés, még nem jelent automatikusan megfelelő színvonalat.

Aki Ócsát nem szereti, nem jár itt nap mint nap, nem innét közlekedik, nem beszél a lakóval az itt élővel, és nem ismeri a problémát az nem biztos, hogy majd jól tudja képviselni a lakosságot és képes lesz az érdekében eljárva jól cselekedve dönteni. Nem csak helyismeret, hanem ismérvek, felhalmozott tudás, és jártasság szükségeltetik a jó jelölthöz.  Ebből azonban kevés van. Az ismert sok közül.

Vajon hánynak jártak az elmúlt időszakban az ülésekre? Ki azok, akik ismerik a város pénzügyi helyzetét? Az iskola problémáit, a szülők gondjait? Hányan hallják az elnyomottak szavát? Honnan is tudják, mi van Alsópakonyon és az ott élőkkel, ha csak a Kisbírót olvasva látják Ócsát? 

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/q86/p526x296/10577038_790539810967081_8839198985401175040_n.jpg A blog sem minden, egy fontos oldala  valóságnak. Egy szegmense a helyi történéseknek. Viszont mégis csak jól érzékelhető spektrum az önkormányzati szürkületben. Az ismert semmittevésnél és a több milliőért előállított újságnál lényegesen tartalmasabb és többet nyújtó. Ráadásul szinte naponta frissülő, rugalmas, ha kell gyors reagálású hátérnaplója a közéletnek. Ezzel egyben nem más, mint a helyi közélet része. 

Most is, és visszatérően olvashat bejegyzéseket a választást illetően. Ezek egy része  olyan híranyag, ami másutt ebben a formában nem érhető el. Másrészt pedig olyan információk, amik nem igen kerülnek felszínre. 

A jelen kampány során az ismert és a maguk által bemutatkozó jelöltekről kerül lejegyzésre tájékoztatás. 

Ennél azonban jelentősen több a felhozatal.  29 induló ismert előttünk, de ez nem ismert minden választó előtt. 
Számos indulónk van aki a hivatalt belülről alig látta. A helyi problémákat fel nem ismeri. Most mégis 28 képviselőjelölt vág neki a feladatnak. Ebből számos olyan, aki irtóra nem ismeri az önkormányzatot, az elmúlt évek határozatait, ezzel kapcsolatosan semmiféle rálátással nem rendelkezik. Ez vitathatatlan. Ki ismeri ennyi jelentkező közülük az ügymenetet, a közigazgatást, az ülések rendjét, az előterjesztéseket és a célt? Hányszor láttuk őket az üléseken? Gyakorlati ismeretet, jártasságot, hol szerezhettek, ha itt nem? Ez nem eszmei felvetés, hanem racionális probléma. 
 
Ahogy az sem pusztán elvi kérdés, hanem sokkalta inkább létkérdés, hogy miként felelnek meg majd ezek a járatlan jelöltek a mindennapok sodrásában, az önkormányzati munkában? Mert ezen múlik az itt élők sorsa és jövője.  

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t31.0-8/10499617_282063291985419_7922610189216793835_o.jpg

A jelölteknek legalább minimális jártassággal rendelkeznie kell, mert a szándék az akarat itt és ehhez nem elég. A képviselőség nem egy öncélú tevékenység, nem egyéni érdek, hanem társadalmi elvárás. Emberek képviselete. A választók akaratának kifejezője és képviselője. Erre azonban nem mindenki képes. Kevesen is vannak a mindből, akik megfelelnek ennek és alkalmasak is a feladatra. (Az elmúlt évek jól példázták ezt.)

Elvégre egy polgármestertől nem csak elvárható - mondhatni természetes- hogy a városában lakjon, hanem az is követelmény, hogy együtt éljen az emberekkel. (Nem együtt hálni, hanem együtt gondolkodni, közösen cselekedni és a városlakókkal együtt dolgozni, élni kell a településsel és érte.) Itt lenni, itt élni, hogy személyesen is megtapasztalja döntései következményét. Majdhogy amikor találkozik a helybélivel, akkor az elmondhassa neki, ami tetszik és ami nem. Ezért kell itt élni és a lakossággal maradni. Nem pedig eltávolodni, vagy másutt lenni. Ez lenne az elvárás és az alapvető feladat. Elméletileg erre jelentkeznek a polgármesternek és képviselőnek pályázók. A lakosság pedig ebből a jelölti kínálatból ajánl, majd választja az általa vélt legmegfelelőbbet. Erről szólna a jelöltség és a választás. 

https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/10606074_1679880298904778_7393003395074301907_n.jpg?oh=53f28768904ab38a566a9378df2666fe&oe=546647A8

A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 2010. évi L. tv. 9. § (1), (3) bekezdése szerint „Egyéni listás, illetve egyéni választókerületi képviselőjelölt az, akit az adott választókerület választópolgárainak legalább 1%-a jelöltnek ajánlott.
(3) Polgármesterjelölt az, akit
a) a 10 000 vagy annál kevesebb lakosú település választópolgárainak legalább 3%-a,
b) a 10 000 lakost meghaladó, de 100 000 vagy annál kevesebb lakosú település esetén legalább 300 választópolgár,
c) a 100 000-nél több lakosú település esetén legalább 500 választópolgár
jelöltnek ajánlott.

*

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése