Szinte mindennapossá és folyamatossá vált az Ócsáig érő torlódás az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán egészen az M0-s leágazásáig.
A rossz kialakítású egysávos autópályabekötés és találkozás a gyáli csomópontban nem képes a jelen forgalmának megfelelő gyors, és biztonságos átvezetésére - ezért is alakulnak ki hosszas torlódások a két érintett pályaszakaszon |
A napi szinten kialakuló dugókat az okozza, hogy mostani (megnövekedett) forgalmat a régi, és elavult kialakítású, szűk keresztmetszetű és lassítóval terhelt egysávos leágazás, mint két autópálya találkozási pontját ellátó és biztosító csomópont áteresztőképessége nagyon kicsi.
Az, hogy az M5-ről az M0 autópályára csak egy sávos leágazásból lehet mind északi, mind déli irányba továbbhaladni a körgyűrűre, annyira megnehezíti és lelassítja a pálya forgalmát, hogy az visszatorlódik, és akár Ócsáig érő dugókat generál. Ez az utóbbi időben több balesetet okozott a Gyáli csomópont és az ócsai leágazás közötti szakaszon.
A problémákat kiváltó gyáli csomópont egy másik nézetben - átépítésre, kapacitás- és áteresztőképesség-növelő korszerűsítésre érett |
A mostani fogalmi helyzet Gyál és Ócsa között elviselne egy 2x háromsávos szakaszt az M0 -ról az ötös pályára zúduló jelentős kamionforgalom elvezetése érdekében déli irányba, Szeged felé. Azonban az M5 sztráda Ócsai szakaszától az M0 csatlakozásáig elvezethetőbbé tehetné és egyben csillapíthatná a forgalom sűrűségét egy háromsávos szakasz, ami aztán tovább haladva két forgalmi sávban vezetné el, illetve az M0-ra haladó forgalmat, annak mindkét irányába.
Újabb baleset történt Ócsánál
Oldalára borult egy kisbusz az M5-ös
autópályán, Ócsa térségében, a Szeged felé vezető pályaoldalon. A dabasi
hivatásos tűzoltók áramtalanították a járművet, most pedig biztosítják a
baleset helyszínét. Az eset során egy ember súlyosan, egy könnyebben megsérült
az elsődleges információk szerint. A forgalmat a hatóságok irányítják az
érintett pályaszakaszon.
M5 autópálya az M0 csatlakoztatása előtt - csak egy lehajtósávban lehet áthaladni a többsávos pályára mindkét irányába ( - nonszensz) |
Jelenleg ugyanis az M5-ről csak egy sáv vezet fel a nullásra mind a reptér, vagyis az M3-s, mind pedig a főváros déli szektora, vagyis a M7-M1 autópályák felé. Most ezen az egy forgalmi sávon kénytelen osztozni a Nyírábrányba haladó forgalom azon az elosztó szakaszon, ahol, az valójában majd kétfelé válik. Súlyosbítja a helyzetet, hogy az M5-ről kivezető rész és az M0-ra felvezető szakasz sebességkorlátozással terhelt, íves-emelkedővel nehezített sávjában nem egyszerű kiigazodni és megtalálni a helyes irányt. Ez tovább lassítja az amúgy is szűk keresztmetszetű, tehát alacsony áteresztéssel bíró kereszteződés forgalmát. Ez a lassítóval terhelt szűkítő hat vissza az autópálya forgalmára, és okoz torlódást, ami képes egészen Ócsáig visszahatni.
A kialakuló torlódás az M5 adott szakaszának forgalmára jelentős kihatással bír egyrészt azért, mert sok esetben hirtelen lassításra néhány esetben megállásra készteti az éppen ebbe érkező autósokat, ami balesetveszélyes helyzetek sokaságát teremti.
Másrészt pedig azért, mert az M5 pálya ezen, Budapest felé vezető szakasza az itt feltorlódó járművek sokasága által egy sávra szűkül, valamint azért, mert sok esetben a Gyáli csomóponthoz közeledve a belsősávban beragadt, a jobb szélsőbe besorolni és a nullás felé továbbhaladni próbáló autók állnak. Ez a Pest felé, egyenesen a sztrádán továbbhaladni szándékozókat kényszeríti hirtelen, vagy váratlan fékezésre, ami pedig az utoléréses, vagy ráfutásos balesetek kockázatát növeli.
Az M0 pályaszakasza az 5 sz.-ú főút előtt, az M5 autópálya irányába, ahol szintén csak egy sávban lehet lehajtani - tarthatatlan állapot |
Torlódás (dugó) az M0 autópálya M5-felé vezető oldalán |
Nem sokkal jobb az M0 és az M5 kapcsolódása a lehajtást illetően Kecskemét-Szeged felé sem, hiszen ezen az oldalon is csupán egy kanyarodó sáv vezeti le a 3 sávos M0 forgalmát a 2 sávos M5-re. Ez mind a nulláson, m ind pedig az ötös bevezetésében olyan forgalmi gondokkal párosul, amit valamelyik nap is csak rendőri biztosítással és az ötös pálya egyik forgalmi sávjának szűkítésével, valamit a nullásról érkezők besorolásának segítésével tudtak enyhíteni.
A jelenleg tapasztalható állapotok és forgalmi helyzetek ezekben a szűk áteresztőképességű le- és felhajtókban akkora problémát okoznak, hogy azt már csak az áteresztőképesség növelésével, az áthaladó forgalom gyorsításával, (lassító jelzések megszüntetése) és a biztonságos csatlakozás kialakításával, kiépítésével lehet csak biztosítani.
Ezért az M0 és az M5 autópályák találkozásában egy olyan kétszer kétsávos új, két jelentős forgalommal bíró autópálya forgalmi viszonyaihoz igazodó és megfelelő csomópontot kell kialakítani, illetve létrehozni, ami a megnövekedett gépjárműforgalmat biztonságosan és gyorsan átvezeti egyik pályáról a másikra, ami által a mostani torladásokat megszünteti, s a balesetveszélyes gócpont keltező forrását felszámolja.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése