KOFÁKAT MENTETTEK a Dunából, villamosbalesetekhez siettek.
„Mindnyájunkat érhet baleset!” volt az 1887-ben alakult Budapesti
Önkéntes Mentő Egyesület jelmondata. A mentőszolgálat elődje
elsősegélynyújtást is oktatott, többek közt házmestereknek.
Betegszállító mentőjármű és személyzete 1896-ban - Fotó: Klösz György (- Forrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára) |
Hogy mekkora szükség van a szervezett mentésre, arra tragikus esetek
hívták fel a figyelmet: megesett, hogy nem akadt, aki a fuldoklót
kihúzza a vízből. Az első mentőegyesületet az ország akkori területén a
temesvári orvosok és polgárok hozták létre. Egy évre rá, 1887-ben már
Budapesten is összehívták az önkéntes mentők hivatalos gyűlését. Az
ideiglenes mentőállomás 24 órás ügyelettel működött, 1890-ben költöztek
aztán a Markó utcai Mentőpalotába. Az első időkben ló vontatta
mentőkocsikkal dolgoztak, de az 1900-as évek elején már gépjárművel
száguldottak a betegekért, sérültekért.
Kresz Géza, a BÖME megalapítója |
Szemlőhegyi Kresz Géza
doktor, aki életműve elismeréséül kapta nemesi címét, nem csupán arról
ismert, hogy a korcsolyázás elkötelezett híveként javasolta a Pesti
Korcsolyázó Egylet megalapítását 1869-ben. A haláláról hírt adó lap így
írt 1901 tavaszán: „1887. május 10-én az ő kezdeményezésére alakult meg a
Budapesti Önkéntes Mentő Egyesület (BÖME), melynek első igazgatói
posztját is ő töltötte be. A Mentő Egyletnek nagy szerepe volt az 1892-
es budapesti kolerajárvány felszámolásában. Ugyanebben az évben egy
mentőmúzeum felállítását kezdeményezte.”
A róla elnevezett múzeum
máig hivatásának tartja, hogy bemutassa a szervezett mentés tárgyi
eszközeit és dokumentumait. Emléket állítanak az 1956-os forradalomban
hősiesen helytállt kollégáknak is, akik a Mentőpalota légoltalmi
pincéiben ideiglenes kórházat rendeztek be, s ott ápolták a
sebesülteket.
A BÖME tagjai fontosnak tartották, hogy az
elsősegélynyújtás ismereteit megosszák: nem csupán a csendőröket,
tűzoltókat, de a házmestereket és a fürdősöket is tanfolyamon oktatták.
Ott képezték ki az elsüllyedt Titanic utasait példás szakszerűséggel
mentő hajóorvost, Lengyel Árpádot is.
Az immár országos intézmény,
az Országos Mentőszolgálat 1948-ban jött létre, ezzel államosították a
mentést. Hamarosan történelmet írtak: 1954-ben a világon elsőként
Budapesten indították el a kórház kinyújtott karjaként emlegetett
rohamkocsi- szolgálatot, az öttagú orvoscsoport az intenzív
betegellátást alkalmazhatta.
Korabeli kép az OMSZ akkori jármű-állományának bevetéséről - háttérben a Robur mentő |
Az 1960-as években az NDK-ban
gyártott roham Roburok színesítették az utcaképet – egy ilyen felújított
darab most múzeumi látványosság.
Borzalmas tűzesetet éltek át a
fővárosiak 1903 augusztusában, amikor leégett a Párisi Áruház. A
mentősök az emeletről a ponyvára ugrált sebesülteket kórházba
szállították, de sokan vesztették az életüket. Máskor a Dunából
mentették a vásárra induló asszonyokat: 1905 őszén egy vontatóhajó és
egy gyümölcsös bárka ütközött össze, és a kofák a folyóba estek.
Ma is aktív szolgálatban az önkéntesek kezében - sok helyütt az akarat és a lelkesedés hiányzik, ezért nincs segítség |
Sok
teendőjük akadt 1920 telén, amikor tombolt a spanyolnáthajárvány, s a
betegeket a járványkórházba kellett vinni. „Vasárnapon a mentők olyan
forgalmat bonyolítottak le, amilyenre hosszú idő óta nem volt példa” –
szólt a hír 1924 nyarán: a rákoskeresztúri temető előtt villamosra
várakozók tömegébe az autótülköléstől megbokrosodott lovak rohantak
bele. Az éjjeli ügyelet sem volt békés: egyszer egy elvált nőhöz hívták
őket, aki azért lőtte mellbe magát, mert nem tudta kifizetni a tavaszi
kosztümjét. 1940 telén egy fiatal pesti dizőz az átmulatott éjszaka után
kiugrott a New York kávéház félemeleti ablakából – néhány perc múlva
megérkeztek a mentők, hogy hordágyra tegyék az üvegszilánkoktól
összevagdosott leányt.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése