Bár az autósok többségében igyekszenek betartani a közlekedés rájuk rót szabályozását, sokkalta inkább mint a kerékpárosok, a rendőrség mégis a VÉDA által elkapott szabálytalankodókat kevesli. Ennél többet vártak a rendszertől.
Árpilisi működésbe lépésének első hónapjában egymilliárd forintos bevételt hozhatott a
mindentudó fix traffipax rendszer, amely 29 ezer gyorshajtót fülelt le – írja a Világgazdaság Online.
Naponta egymillió autót
ellenőriznek az utakon az egy hónapja éles üzemben működő sokoldalú
kamerák, és a vártnál kevesebb szabályszegést regisztráltak. A
tapasztalatok szerint az előzetes figyelemfelhívás és a fix kamerák
kitáblázása óvatosságra intette a vezetőket, ennek köszönhető, hogy 30
ezernél kevesebb autósról készült előnytelen és meglehetősen drága
fénykép. A rendőrségi cél úgy tűnik ezzel telejésült, de a hatóság még sem elégedett az automatikusan indult.szabálysértési eljárások számával.
A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat működésének van visszatartó
ereje, az ellenőrzési pontok környékén érzékelhetően csökkent a járművek
haladási sebessége – tájékoztatta a Világgazdaságot az Országos
Rendőr-főkapitányság (ORFK).
A járművezetők hozzászoknak a fix telepítésű rendszerhez és igyekszenek betartani az előírásokat, így nem nagyon szabálytalankodnak Ez pedig pénzkieséssel jár. A rendőrség mintha többre számított volna.
Április 5. és május 5. között 29 211 esetben indult eljárás a kamerák
által készített felvételek alapján. A 28 999 sebességtúllépésen kívül
116 esetben biztonsági öv használatának elmulasztása, 68 esetben
autópálya leállósávjának használata, 27 esetben tilos jelzésen, egy
esetben vasúti átjárón való tiltott áthaladás miatt indult eljárás.
A VÉDA kamerái kilenc közúti szabályszegést képesek dokumentálni,
amelyek közül hat az objektív felelősség hatálya alá tartozik. Ezek: a
megengedett legnagyobb sebességre, a vasúti átjárón való áthaladásra, a
jelzőlámpák jelzéseire, a leállósáv igénybevételére, a behajtási
tilalomra és a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megszegése.
A vezetés közbeni mobilhasználat nem tartozik ide.
Az eljárások folyamatban vannak, ezért a kiszabott bírságok összegéről
nincsenek adatok. Annyi könnyen kiszámítható a gyorshajtás esetén
alkalmazott minimum 30 ezer forintos bírságból, hogy az egymilliárd
forintot közelíti a behajtandó összeg nagysága.
Az ország 134 balesetveszélyesnek ítélt útszakaszára kihelyezett 365 fix
telepítésű VÉDA kameraegység előtt naponta hozzávetőlegesen egymillió
jármű halad el, közülük minden ezredik vét a szabályok ellen.
A drága berendezések megtérülése így tovább fog húzódni.
Ha a jelenlegi tendencia további csökkenést mutat, akkor talán még arra is rákényszerül a rendőrség, hogy a kerékpáros szabálytalanságokat szem elé helyezve más közlekedők megfegyelmezésével pótolja a kieső részt. Elvégre a közlekedés biztonsága mindannyiunk érdeke. Ez alól a kirívóan szabálytalanul közlekedő pedálos-kerekes és a gyalogos sem lehet kivétel.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése