Ócsa városa sem kerülhette ki az Eu-s pályázatokat és azok buktatóit, bár más településekhez képes mondhatni sikerrel álltunk ellen.
Így amolyan kuriózumként nem épült nálunk kerékpárút, míg a régió más térségeiben bő számmal. Sikerült a pályázati források elől kitérni a Tanyafejlesztési program során is, így Alsópakony ma is az a lepusztult major, amit az egykoron hátrahagyottan ránk testáltak. De mással sem sokkal jutottunk előrébb, mert a legutóbbi Eu-s finanszírozású parkolóberuházást sikerült úgy kihasználni, hogy az még ma is a városvezetés lelkét nyomja. Már, ha van mit terhelni. Ebben azonban sokan kételkednek.
Az viszont biztos, hogy a máshol nagy csinnadrattával átadott vasúti parkolók közül Ócsa volt az, ahol benémultak a felek. Ide nem jött Pánczél Karcsi, nem került képbe Szücs Laja és nem volt itt más, csak a Kormányhivatal ellenőre, aki aki azzal szembesült, hogy a projekthez társult vállalkozások közül legalább eggyel lepaktált az önkormányzat nevében a városvezetés prominense és így az emberek nyakára hordták a kitermelt veszélyes hulladékot. Ez a több tonnányi szemét, ma is a város környeztet terheli úgy, mintha mi sem történt volna.
Közben meg mást sem hallani, mint azt, hogy tele vagyunk korrupciós ügyekkel. Na ezért is örülhetünk, hogy Ócsára nem kerül annyi Eu-s forrás, mint máshova, hogy nem valósult meg akkora fejlődés, mint a környéken másutt és végül nem cserélték ledesre a az amúgy nem is olyan rég felújított közvilágítást.
A MÁV P+R parkolóban amúgy is sötétség honol, mivel ott egyszerűen nem is helyezték üzembe a kandelábereket. Minek is - ahogy Charlie barátom szokta volt mondani, - eddig is elvoltunk nélküle. És ha már eddig jó volt úgy, akkor most is jó ez így. Elvégre ez az elfogadott a két elavult vasúti átjáró vonatkozásában is. Minek is ide a fejlődés, ha abból csak a baj származik.
A MÁV P+R parkolóban amúgy is sötétség honol, mivel ott egyszerűen nem is helyezték üzembe a kandelábereket. Minek is - ahogy Charlie barátom szokta volt mondani, - eddig is elvoltunk nélküle. És ha már eddig jó volt úgy, akkor most is jó ez így. Elvégre ez az elfogadott a két elavult vasúti átjáró vonatkozásában is. Minek is ide a fejlődés, ha abból csak a baj származik.
Erről szól Pápay György írása - fogadják jó érzéssel.
Sötétben tapogatózunk
Mindegy, mire mennek el az uniós pénzek, csak el lehessen őket számolni?
Ki emlékszik még arra a hírre a Bajnai-kormány végnapjaiból, amikor
egy vidéki városban európai uniós forrásokból akadálymentesítést
végeztek, de a rámpák olyan meredekre sikerültek, hogy senki nem tudta
kerekes székkel megközelíteni a közintézményeket? Az önkormányzatnak
saját költségén kellett deszkapallókat leraknia, hogy a mozgásukban
korlátozott helyi lakosok elintézhessék hivatali ügyeiket. A dolog egyre
kínosabbá vált, ezért az illetékes kormányzati szerv vizsgálatot
kezdeményezett, de végül mindent rendben talált. Az ellenőrök kiszálltak
a helyszínre, és azt tapasztalták, hogy semmiféle problémát nem jelent
számukra a bejutás az érintett intézményekbe – különösen, mivel lábuk ép
volt, és a lépcsőket használták. Ezzel az ügyet lezártnak tekintették:
miért is ne, hiszen minden olyan szépen el lett számolva, a projekt
dokumentációját pedig újrahasznosítható papírra nyomtatták, ami
kiemelten fontos egy uniós pályázat esetében.
Nem, nem puszta fikcióval van dolgunk, mielőtt bárki ezt
feltételezné. Legfeljebb annyiban, hogy az eset nem pont így és nem pont
akkor történt. Nem mintha a szocialista kormányok alatt nem futottak
volna uniós pénzekből finanszírozott értelmetlen projektek, amelyek
vitathatatlan szimbóluma a 40 millió forintból épült 40 centiméter magas
bodrogkeresztúri kilátó (természetesen e beruházás körül is minden
rendben volt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2009. októberi nyilatkozata
szerint). A fenti történet alapjául azonban a mostani dunaújvárosi eset
szolgált. Látszólag helyi jelentőségű ügyről van szó, de érthető módon
az országos sajtó is beszámolt arról, hogy az új közvilágítási rendszer
kiépítése után gyakorlatilag sötétbe borult a város. A helyzet odáig
fajult, hogy a fokozott balesetveszély miatt az önkormányzatnak külön
kellett gondoskodnia a gyalogátkelők megvilágításáról. S ha ez nem lenne
elég, az ügyben valóban vizsgálatot folytatott az uniós
KEOP-pályázatokért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM),
amelynek eredményét az Index hozta nyilvánosságra a minap. Mint
kiderült, az ellenőrzésre 2015. október 14-én 10 óra és 14.45 között
került sor, mely időpont köztudomásúlag kiválóan alkalmas a közvilágítás
megtekintésére. Nappali fényben a papírok is jobban látszanak, ezekből
pedig egyértelműen kiolvasható volt, hogy minden szabályszerűen zajlott:
a számlák hiánytalanul megvoltak, elkészült az előírt elő- és
utódokumentáció, a sajtómegjelenéseket is szorgalmasan gyűjtötték. És
igen, az NFM éber ellenőrei az újrahasznosítható papír mennyiségét sem
hagyták figyelmen kívül.
Megszokhattuk, hogy uniós csatlakozásunk után az EU-s pályázatokkal
együtt egy új beszéd-, sőt gondolkodásmód jelent meg életünkben.
Eszerint fontosabb, hogy egy támogatott beruházás során
foglalkoztattak-e esélyegyenlőségi munkatársat, mint az, hogy a
megvalósult fejlesztés milyen hatással van az érintett közösség
mindennapjaira – egyáltalán szükség volt-e rá. A jelek szerint mi,
magyarok gyorsan és sikerrel alkalmazkodtunk ehhez a gondolkodásmódhoz,
és az uniós bürokrácia, valamint a posztszocialista észjárás különös
nászából megszületett a kelet-közép-európai abszurd új válfaja: a formai
kritériumoknak való megfelelés művészi tökélyre fejlesztése. Nem
számít, hogy az elégtelen fényerő miatt egy egész város lakossága
kénytelen sötétben tapogatózni, ami a közbiztonságot és a testi
épségüket egyaránt veszélyezteti. A lényeg, hogy a pénz a megfelelő
zsebekbe kerüljön, és minden szépen le legyen papírozva. Jobb lett a
közvilágítás Dunaújvárosban? Nem, sőt romlott. El lehet vele számolni az
uniónak minisztériumi jóváhagyással? El. További kérdés? Nincs.
A 250 millió forintból megvalósult – ennek több mint 80 százaléka
EU-s forrás – dunaújvárosi (vissza)fejlesztés kirívó eset, de egyáltalán
nem példa nélküli. Ezt mutatja, hogy a Csalás Elleni Európai Hivatal
vizsgálatot kezdeményezett a vízközműhálózatok fejlesztésére kiírt uniós
pályázatok ügyében. Hiába, nálunk még a szennyvíz is piszkosabb. Persze
ezt hajlamosak vagyunk némi kurucos ellenérzéssel fogadni, mondván, mit
okvetetlenkednek itt jöttment bürokraták. De mint arra nemrég Lázár
János is felhívta a figyelmet, mi az uniótól tulajdonképpen nem kaptunk
semmit, minden EU-s pályázati forrás a magyar emberek pénze. A kormány
pedig bizonyára nagyra értékeli, hogy Brüsszel végre csinál valamit, és
segít megvédeni a magyar emberek pénzét.
Ennél csak az lenne kézenfekvőbb, ha ezt maga a kormány tenné. Ha az NFM
nemcsak a papírokra lenne kíváncsi, hanem a dunaújvárosiak panaszaira
is. Gondoljunk csak bele, milyen vehemenciával vetették volna rá magukat
a fideszes politikusok egy ilyen ügyre az MSZP– SZDSZ-kormányok idején!
A jelek szerint ez most elmaradt, ki tudja miért. Talán mert a hatalom
elkényelmesít, nehezebben megy a vetődés? Vagy más oka lenne? Nem
tudjuk, sötétben tapogatózunk.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése