2015. december 26., szombat

Nem csak nézni, látszani is kell - autósnak kötelező a téligumi és a fény, a kerékpárosnak a láthatóság sem kell

A rossz látási viszonyok és csúszós utak jelentősen nehezítik a közlekedést – hívta fel a figyelmet szombaton a honlapján közzétett közleményében a rendőrség, kiemelve: a közúti balesetek jellemző oka, hogy a járművezetők nem az időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelően közlekednek.

A debreceni halálos kimenetelű gázolás során, amikor egy kerékpárját toló férfit az elhaladó személygépkocsi elütötte, mindez a körülmény fellelhető volt. 

http://szabolcsvonulas.hu/sites/default/files/korizsj/2013/20130705_skoda_kerekparos_baleset/skoda_kerekparos_baleset_2.jpgEgyetlen nap leforgása alatt csak az én szemem előtt két olyan eset történt, ami a kerékpárosok nem megfelelő kivilágításából adódott. Az egyik csak majdnem, a másik sajnos valódi balesettel végződött. Ne rontsa el senki se a saját, se mások karácsonyát, illetve egyetlen napját sem azzal, hogy egyáltalán nem, vagy nem megfelelő módon világítja ki kerékpárját!

A ködös, párás, csapadékos időjárásban különös jelentőséggel bír a közlekedők megfelelő láthatósága, azaz kivilágítása. A szabályok nem fogalmaznak eléggé szigorúan és konkrétan, így sokan rugalmasan kezelik a "rossz látási viszonyok" fogalmát - legyenek autósok, vagy kerékpárosok. Nem elég ugyanis kilátni egy járműből, vagy járműről, hanem látszani is kell a többi közlekedő számára. Az esőtől, a párától nedves üvegfelületek, illetve a köd, vagy ködszitálás jelentősen rontja egy autóvezető "látását", így a többi közlekedőnek kell segíteni, hogy időben észre lehessen venni őket. Ennek az egyetlen módja a megfelelő - lehetőség szerint nem vibráló, villogó, stb., nem megfelelő fényerővel és vetítési képpel rendelkező - lámpa használata, még ha a jelenlegi szabályozás engedékeny is ezen a téren. A kis fényerővel, nem megfelelő szögben világító lámpa nem sokat ér, viszont annál nagyobb bajt okozhat. Egy kerékpár és autó részvételével bekövetkezett baleset kimenetele - a felelős kilététől függetlenül - általában a biciklis számára rosszabb.

http://likefestoon.com/wp-content/uploads/2014/11/telibico-500x303.jpgAnnyit igazán megtehetnek a saját - ha másé nem is érdekli őket - érdekükben, hogy elöl és hátul is jól látható módon világítják ki kerékpárjukat, és a küllőkre szerelt borostyán színű fényvisszaverő prizmák használata sem tilos. 
http://cdn1.mon.hu/2014/04/kerekpar.jpg 
Sajnos Ócsán nagyon nem nincs megkövetelve az amúgy kötelező világítás és a fényvisszaverő eszközük használata. 

A helyi rendőrség, a polgárőrség mintha tehetetlen vagy figyelmetlen lenne a közlekedésben részvevő, a közutat használó kerékpárosok és gyalogosok vonatkozásában.  A közutakat kivilágítatlanul használók nem csak magukra jelentenek veszélyt, hanem a környezetükre és az amúgy szabályosan közlekedőkre is. nem egy ismerősök káromkodva mondja el véleményét a hatóságok és a közlekedők nemtörődöm együttállásáról, amikor kifejezi, hogy egy-egy felelőtlen személy okán kerülhet kockáztatásra az ember jövője, munkája, megélhetése és egzisztenciája. Hiszen egy vétlen baleset során is meghurcolják azt, aki amúgy szabályosan közlekedve más szabálytalansága okán kerül ilyen helyzetbe. Nem csak a rendőrségi, vagy bírósági eljárások, az időkiesés, hanem a baleset okozta stressz is megviseli a vétlen résztvevőt. Mindezért pedig sokszor az hibáztatható, akit éveken keresztül büntetlenül hagynak így közlekedni.

http://docplayer.hu/docs-images/24/3468051/images/22-0.pngÓcsán pedig kimagaslóan sok ezen egyének száma.  

A hajnali sötétségben nem egy asszony, családanya ül kerékpárra és igyekszik munkába világítás nélküli kerékpárral, fényvisszaverő prizmák és mellény nélkül.  Persze ebben a férfiak sem kivételek, csakhogy egy gyermekes anyától valahogy mégis mást vár az ember, mint egy "kivagyi" férfitől. 

Persze a szakszolgálatoktól is mást és többet várnánk el, mint az autósok folyamatos baszkúrgálását, az álságos és bujtatott traffipaxozásokat, vagy az alkalmankénti "jó tanácsokat". Elvégre a rendőri munka hatékonysága a közúti közlekedés minden résztvevőjével szemben azonos mértékben kéne, hogy működjön arányosan és megosztva. Nem pedig csak a járművezetők szegmensét kiemelve és zabolázva, amikor a közlekedésben résztvevők más csoportjai szabad garázdálkodva szedhetik áldozataikat az utakon. 

Mert amint elütnek egy bringást, azonnal az autósokat figyelmeztetik, ahelyett, hogy a rendőri állományt utasítanák a kerékpárosok megrendszabályozására.  Mert ez az általános szöveg, hogy "az út és látási viszonyoknak megfelelően közlekedjünk", valahogy mindig csak az autósokra vonatkoztatva érvényesül.

http://hirportal.sikerado.hu/images/kep/201501/kodben_kerekparos.jpg 

Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata azt írta: a köd, a szitáló eső, a nedves, csúszós utak az év utolsó és első hónapjaiban mindennapossá válnak. Főleg éjszaka, de nagyon gyakran a nappali órákban is jellemző lesz a fagypont körüli hőmérséklet. A száraz és nedves útszakaszok hirtelen válthatják egymást, ami fokozott óvatosságot és figyelmet kíván a sofőröktől. Nagyobb követési távolságot kell tartani, figyelemmel kell lenni a megnőtt fékútra, a megváltozott manőverezési képességre, a gumiabroncsok csökkent tapadására – sorolta a rendőrség.

http://media24.hu/images/K/Kerekparos_tabla_jo.jpgKitértek arra is, hogy esős, latyakos időben, amikor a járda mellett áll vagy folyik a víz, nehéz az úttesten átkelni. Ezért – mint kiemelték – ilyenkor előfordulhat, hogy a gyalogosok kellő körültekintés nélkül lépnek az úttestre.

„A rendőrség kéri az úton lévőket, hogy a megváltozott időjárási viszonyoknak megfelelően, fokozott figyelemmel és körültekintően közlekedjenek, különösen figyeljenek a gyalogosokra, kerékpárosokra” – olvasható az ORFK közleményében.

 police.hu nyomán
*

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése