2016. június 30., csütörtök

Roppant balesetveszélyes körforgalmak övezik az Eu-s pénzekből továbbfejléeszett M0 autópályát ( - borulás)

Ma délelőtt sörszállító kamion borította le rakományát az M0 felett átvezető felüljáró körforgalmában az 51-es úton.

A nemrég kiépített és átadott csomópont ugyanazokat a tipikus hibákat hordozza. A körforgalom keresztmetszete a hosszabb járművek számára, szűk és túl éles ahhoz, hogy azt relatív megfelelő sebességgel lehessen teljesíteni. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy a biztonságos áthaladást egy csuklós busz, egy nyerges vontató esetében szinte lépésben lehet csak végrehajtani. Ez egy lakott területen kívüli főközlekedési úttal szemben elfogadhatatlan. Különösen annak tetszik ez akkor, amikor ez egy autópálya leágazásából eredő kihajtónál tapasztalható, ami nem egy mellékútra, hanem egy igen komoly teherforgalmat lebonyolító útra vezet. Ez valójában egy olyan kereszteződés, mely nem tölti be a megfeleő és a tőle elvárható funkciót, az autópálya biztonságos elhagyását.

Az M0-ról az 51-re kivezető kihajtóágban rendszeres a torlódás a régi ötös számú út felől Dunaharaszti irányába, ami az autópálya kihajtó ágát is sújtja. Mindez a túl éles kanyarra kényszerítő körforgalom okán van, ami ráadásul túlságosan kifelé dől.  

Nem csoda hát a most bekövetkezett baleset. 

http://www.atv.hu/thumbnail/772x514/8/a9/f1000.jpg

Egy sört szállító tehergépkocsi rakománya borult ki az M0-ás autóút és az 51-es főút kereszteződésének egyik körforgalmában délelőtt - jelentette az MTI.

Az 51-es főútról nem lehet felhajtani az M0-s autóútra az M1-es felé. A járműveket az M5-ös autópálya felé terelik, ahol az 5-ös főút csomópontjánál lehet megfordulni. Az esemény az M0-s forgalmát nem zavarja.

http://www.vezess.hu/app/uploads/2016/06/d__mi20160630004-620x414.jpg

Mostanság minden egyes ilyen létesítménnyel ez a baj.   

A régi 5 számú főt és az M0 kereszteződésében ugyanez tapasztalható. Itt is úgy alakították ki a kereszteződés csomópontját, hogy a korábbi egyenes vezetésű főutat eltérítették és egy íves vonalú felhajtón keresztül megemelve a pálya Alsónémedihez közelebbi oldalán egy körforgalomba vezetik, hogy onnan (értelmetlenül) jobbra kis ívben és tovább egyesen lehessen haladni.  Ezért egy emelt szintű (töltésen álló) körforgalmat létesíteni bizony komoly pénzkidobásnak tűnik.  Ez azonban még lehetne a tervező, a kivitelező, vagy az ebben szereplők sajátos biznisze, de az, ahogy ezt megvalósították, az már eléggé gyalázatos, és felháborító.

A feleslegesen létesített (szükségtelen) körforgalom roppant balesetveszélyessé teszi ezt a csomopontot. Itt is fordult már elő, hogy nyerges szerelvények, pótos kamionok rakományai borultak meg és le az úttestre. 

Itt szintúgy, ahogy az 51-es esetében a körforgalom íve túl éles szöget zár be és így szűk fordulót engedélyez, ami ráadásul egy kifelé lejtő dőlésszögben valósul meg. Ez azt jelenti, hogy az ötös úton Budapest felől érkező és az M0 autópálya felett továbbhaladó járműveknek egy enyhe szögben balra ívelő úton egy töltés emelkedését követően kell a magasított körforgalomba érkezni, ahol az egyenes továbbhaladás érdekében is egy jobb fordulóval kell azt végrehajtani. 

Ez a körforgalom része és egyben varázsa lenne, ha ez a létesítmény sem hordozná ugyanazt a hibát, mint az 51-ere vezető korforgalom.  Annyi a különbség itt, hogy talán a régi ötös ezen szakaszán most kisebb a forgalom, mint az 51-esen, és ezért nincs annyi észlelhető baleset, mint másutt.

A lényegen azonban nem változtat mindez, mert itt annyira éles a körforgalomban a bedőlés, hogy a nehézgépjárművek jobboldali kerekére eső terhelések az aszfaltot egy nyomvonalon már teljesen lecsupaszították. Ez nem egy elfogadható normális jelenség, hiszen pont ez mutatja meg, hogy az út aszfaltrétegének terheléses kopása nem egyenletesen, hanem az extrém igénybevétel okán eltérő mód jelentkezik.  A körforgalom rádiuszában a jobboldali keréknyomban a terhelés olyan mértékű, hogy ott a nem csupán a kopóréteg, hanem az alapozó aszfalt is eltűnt már és az autók egyik kereke már a nyers betont pusztítják, míg a baloldali gumival a bitumen járórétegén haladnak. Ez további értéknövekedéssel és megnövekedett balesetveszéllyel jár, amit a hatóságok úgy látszik, nem akarnak tudomásul venni.  Pedig a közútkezelő útellenőreinek ezt már rég jelenteniük kellett volna és a rendőrség sem sem kezelheti sokáig a bekövetkező baleseteket úgy, mint a járművezetők hibájából adódó eseteket.  

Jól tudjuk, hogy ez mögött több van, mint egyszerű korrekció, hibajavítás. Ez túl nagy falat ahhoz, hogy ebben a nevezettek lépni intézkedni tudjanak. 

Az viszont még sem járja, hogy az ilyen kialakításokban eddig és a majdan bekövetkezendő balesetekért csakis és egyértelműen gépjárművezetőket marasztalják el. 

Szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy az M0 felett és a hozzá kapcsolódó csomópontok kialakításaiban bekövetkezett balesetek felelősei nem csak az úthasználók soraiban keresendők. 

*

Nincsenek megjegyzések: