Bukodi Károly és Horváth Tamás már öt évvel ezelőtt szózatot intézett a lakossághoz, és bejelentették, hogy "Városunk legújabb kori történelmének legnagyobb fejlesztése előtt állunk, amely nagymértékben megerősítheti szerepünket a leendő járásban, sőt a megyében".
A városi honlapon közleményt jelentett meg, amelyből kiderül, hogy a Belügyminisztériummal kötött megállapodás szerint az építkezés két ütemben folyik majd az alsópakonyi városrészben.
Az első 80 ház megépítéséhez a kormány által kijelölt beruházó vállalja a
szükséges infrastruktúra kialakítását (közművek, utak), Alsópakony és
Ócsa-vasútállomás között kerékpárút létesítését, valamint egy két
kilométer hosszúságú út és egy buszforduló építését Alsópakony
településrészen.
Itt kéne haladni, vagy talán véget érnie a beígért alsópakonyi kerékpárútnak - helyette törmelék és szemét fedi a közterületet ( - ez nem bontási hulladék, hanem a jövő építőkövei) |
Lassan öt éve ennek, és szinte semmit nem látni a beígért történelmi jellegű fejlesztésekből. Sőt, megyei szinten sem léptünk előrébb semmivel. A város adósságállomány (hitele) sem javult.
Akkor miféle léptékkel haladunk valójában a két csúcsvezető elképzelése alapján?
Az alsópakonyi lakónegyed autonóm elképzelése megbukott. Az Ócsához tartozó külső városrész ellátása, és közlekedése szinte semmit nem javult az elmúlt idők során. A fejlesztések leálltak, a vezetékes ivóvíz és a csatorna nem jutott át az új elképzelésen túl fekvő régi gazdasági major lakóihoz.
Nem erősítette meg szerepünket a járásban és a megyében - csak blöff volt |
Mindez a városvezetők történelmi léptékű fejlesztéséből kimaradt, csak a szájukból mézesmadzag ragadt fent az éterben.
A város utóbbi ötéves történetének során szinte csak az alsópakonyi csonka lakónegyedhez kapcsolható és az ott beígért beruházások egy része valósult meg. A bölcsőde, az óvodabővítés és felújítás, mind abban a plakettben szerepelt, ami a közleményben olvasható volt. Az Eu-s pályázatok elősegítése meg egy olyan hablatty, ami nélkül más is jobban halad.
Szóval ehhez az egészhez nem kellett volna egy hülye kompromisszum és sok egyéb kiszolgáltatottság a BM felé. De, ahogy mondani szokás, minden városnak olyan vezetése van, amit megérdemel. Mert azok választják, akik feje felett ezt megtehetik.
Horváth - alpolgármester |
Valahogy ennek mentén találták ki, hogy az önkormányzat feladatkörébe tartozó járdaépítésből úgy szállnak ki, hogy azt a lakosság felé egyfajta pályázati lehetőségként eladják. A megnevezés, hogy pályázat, egy lehetőséget takar, ami valójában munkát, befektetést és elkötelezettséget jelent az önkormányzat felé. A jóhiszemű lakosok, akik már nem képesek az áldatlan közállapotok elviselésére, azok fordulhatnak az önkormányzathoz (korlátozott számban), hogy maguk előtt járdát létesítsenek a közfeladat ellátására kötelezett tulajdonos helyett. Értik? Az önkormányzatnál a lakosság pályázhat arra, hogy önmaga hozza létre azt, amiért az adóját beszedik és másra költik. Amiért az önkormányzat tartozik felelősséggel.
A fél megye az ócsai vezetők leleményességén, a jogszabályok kijátszásán, vagy megkerülésén virul, míg a helyi honpolgár szolgalelkűségén ámul. Mert valójában Ócsán közmunkást kreálnak azokból a lakosokból akik maguk önként és dalolva végzik el az önkormányzat helyett a munkát. A hivatalban eközben meg dözsizhetnek a vezetők és büszkén lekönyvelhetik, hogy mennyit feccoltak az idén is a járdaépítésre. Közben pedig csak a sóderral és a cementtel játszadoztak, mert azt könyvelik le költségként a tényleges munka helyett.
Vagy ki tudja?
Horváth Tamás 2013-ban a Vecsési Híreknek elmondta, hogy a járdaépítési akció tavaly ősszel indult,
az idén tavasszal folytatódott, míg a harmadik ütemben december 31-ig
lehet pályázni. Minden fordulóra – így a mostanira is – hárommillió
forintot különített el az önkormányzat.járda építésére, illetve járdafelújításra is pályázhatnak az
ócsaiak, az önkormányzat az anyagköltségen kívül a törmelék
elszállítását vállalja magára – közölte.
A pályázaton azok az ingatlantulajdonosok indulhatnak, akiknek háza
előtt jelenleg nincs szilárd burkolatú járda, vagy a meglévő
balesetveszélyes. Előnyt élveznek a nagy gyalogosforgalmú helyeken
(intézmények, üzletek, közlekedési csomópontok környezetében) élők, s
további előnyt jelent, ha több szomszédos ingatlan tulajdonosa egyszerre
pályázik, így nagyobb egybefüggő járdaszakasz újulhat meg.
Másutt szakemberek végzik a közfeladatnak számító közfeladatú munkát - közpénzből, hivatalosan, egységesen és jól |
2016 januárjában már az ötödik alkalommal hirdették meg a járdaépítés kalákás koncepcióját Ócsán. Az idén azonban a - feltehetőleg a költségvetési hiány okán - már egy juhfesztiválnyi pénzzel kevesebbet áll az önkormányzat. Mint ismeretes, az idén 600 ezret kaptak a fesztivál céljára a szervezők. Ebben azonban nincs benne az Orbán napi Bor- és pinceünnep támogatása, ami ennek a fele. A két magánrendezvény támogatása összességében az V. járdaépítési kiírás egyharmadát meghaladó összeget emésztett fel a közvagyonból. Ez a városvezetők számára fontosabb volt, mint a közfeladatok ellátása. Ezért is kelhetett a közjárdára fordítható összegeket félmillióval megkurtítani.
Új elem viszont a vízelvezető árok és a csatornaépítés lehetősége. Úgy tűnik ezt is szívesebben végeztetné a városvezetés a lakossággal, mintsem az erre hivatott városüzemeltetés által.
Az építést legkorábban 2016. április elején lehet megkezdeni. A jelen felhívásban épülő járdáknak legkésőbb július 31-ig kell megépülniük.
Az építést legkorábban 2016. április elején lehet megkezdeni. A jelen felhívásban épülő járdáknak legkésőbb július 31-ig kell megépülniük.
Így javít utat a lakosság Ócsán - ez is valami |
Aztán, még a helyi útépítéseket is szeretnék a lehetőségek szerint kiírni pályázatra, ugyanúgy, mint a közjárdák esetében. Itt is biztosítaná az önkormányzat az alapot, vagyis az útfelületet, amit mindenki a sajátja előtt lebetonozhatna, leaszfaltozhatna, majd átadná a szomszédnak aki maga előtt azt ugyanúgy folytatná. Az önkormányzat a paraméterek megadásával, szakmai instrukciókkal segíteni a lakosságot a munkában. Sódert, cementet és aszfaltot az eddigi gyakorlat szerint bevált mód számolnák el a költségvetésben.
Így pusztán a lakosságon és annak aktivistán múlna, hogy hány méter új út és bekötőszakasz létesülne a városban. ezzel megszüntethetővé válna az állandó cseszegetés, és végre az alpolgármester is kaphatna egy új autót a kispórolt költségvetésből.
Mint látható, Ócsán van foganatja a dolognak, mert a polgárság máris önként nekilátott az útépítésnek.
A helybéliek nem várnak az önkormányzatra - többen már neki is álltak az úthibák kijavításának ( - lehet majd erre is pályázni) |
Ha ez ténylegesen megvalósítható lenne a lakosság közreműködésével, akkor teljesedhetni ki csak igazán a két városvezető által beharangozott történelmi léptékű fejlődés.
Mert Bukodi és Horváth megér ennyit. Legalábbis az ócsaiak számára.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése