2016. június 9., csütörtök

Megkezdődött az útfelújítás - új pályázati lehetőségek nyílnak az Ócsán élők előtt ( - mások meg ezen röhögnek)


https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqk__bSfJaRnPTvFp_XWqisliwaNk_pqktiMLk9TG4p5Z0eulU3gA városi honlapon közleményt jelentett meg, amelyből kiderül, hogy a Belügyminisztériummal kötött megállapodás szerint az építkezés két ütemben folyik majd az alsópakonyi városrészben.  

Az első 80 ház megépítéséhez a kormány által kijelölt beruházó vállalja a szükséges infrastruktúra kialakítását (közművek, utak), Alsópakony és Ócsa-vasútállomás között kerékpárút létesítését, valamint egy két kilométer hosszúságú út és egy buszforduló építését Alsópakony településrészen.

Itt kéne haladni, vagy talán véget érnie  a beígért alsópakonyi kerékpárútnak - helyette törmelék és szemét fedi a közterületet  ( - ez nem bontási hulladék,  hanem a jövő építőkövei)

Lassan öt éve ennek, és szinte semmit nem látni a beígért történelmi jellegű fejlesztésekből. Sőt, megyei szinten sem léptünk előrébb semmivel. A város adósságállomány (hitele) sem javult. 
Akkor miféle léptékkel haladunk valójában a két csúcsvezető elképzelése alapján?

Az alsópakonyi lakónegyed autonóm elképzelése megbukott. Az Ócsához tartozó külső városrész ellátása, és közlekedése szinte semmit nem javult az elmúlt idők során. A fejlesztések leálltak, a vezetékes ivóvíz és a csatorna nem jutott át az új elképzelésen túl fekvő régi gazdasági major lakóihoz. 

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiBhluHX9PIOXZ8YEmKTGBzao4h_U6W2lTnlHfmWFVNqZMnXMpwIaLClEDonYrXDi4nvSVkKOib1BGleWxgWyhTVUt9SuIGsqefbKVhr-iOTUbodkE-yBR55Srpa-2D8aB-z_KSZ-Co-dA/s640/SZT-6.jpg
Nem erősítette meg szerepünket a járásban és a megyében - csak blöff volt
Azonban az új beköltözők sem jártak túl jól. A gázt kispórolták az épületekből. A kandallós fűtéshez fatárolót már utólag kellett a városüzemeltetés által a telkekre felhúzni. A közlekedést segítő buszforduló nem épült meg és a kerékpárút is sem jutott el a vasútig.  

Mindez a városvezetők történelmi léptékű fejlesztéséből kimaradt, csak a szájukból mézesmadzag ragadt fent az éterben.

A város utóbbi ötéves történetének során szinte csak az alsópakonyi csonka lakónegyedhez kapcsolható és az ott beígért beruházások egy része valósult meg.  A bölcsőde, az óvodabővítés és felújítás, mind abban a plakettben szerepelt, ami a közleményben olvasható volt.  Az Eu-s pályázatok elősegítése meg egy olyan hablatty, ami nélkül más is jobban halad. 

Szóval ehhez az egészhez nem kellett volna egy hülye kompromisszum és sok egyéb kiszolgáltatottság a BM felé. De, ahogy mondani szokás, minden városnak olyan vezetése van, amit megérdemel. Mert azok választják, akik feje felett ezt megtehetik.

Horváth - alpolgármester
A Bukodi-Horváth páros tehetetlenségéből fakadóan született aztán az ötlet, hogy az önkormányzati közfeladatot a lakosságra taksálják úgy, mint egy hatalmas lehetőséget a fejlődésre. A lényege az, hogy az önkormányzatnak minél kevesebbe kerüljön a város fejlesztése, mert az így nyert megtakarítást más célra, - akár önmaguk jutalmazására, vagy új autó vásárlására - lehet fordítani. 

Valahogy ennek mentén találták ki, hogy az önkormányzat feladatkörébe tartozó járdaépítésből úgy szállnak ki, hogy azt a lakosság felé egyfajta pályázati lehetőségként eladják.  A megnevezés, hogy pályázat, egy lehetőséget takar, ami valójában munkát, befektetést és elkötelezettséget jelent az önkormányzat felé.  A jóhiszemű lakosok, akik már nem képesek az áldatlan közállapotok elviselésére, azok fordulhatnak az önkormányzathoz (korlátozott számban), hogy maguk előtt járdát létesítsenek a közfeladat ellátására kötelezett tulajdonos helyett.  Értik?  Az önkormányzatnál a lakosság pályázhat arra, hogy önmaga hozza létre azt, amiért az adóját beszedik és másra költik. Amiért az önkormányzat tartozik felelősséggel. 

A fél megye az ócsai vezetők leleményességén, a jogszabályok kijátszásán, vagy megkerülésén virul, míg a helyi honpolgár szolgalelkűségén ámul.  Mert valójában Ócsán közmunkást kreálnak azokból a lakosokból akik maguk önként és dalolva végzik el az önkormányzat helyett a munkát. A hivatalban eközben meg dözsizhetnek a vezetők és büszkén lekönyvelhetik, hogy mennyit feccoltak az idén is a járdaépítésre. Közben pedig csak a sóderral és a cementtel játszadoztak, mert azt könyvelik le költségként a tényleges munka helyett. 
Vagy ki tudja? 

Horváth Tamás 2013-ban a Vecsési Híreknek elmondta, hogy a járdaépítési akció tavaly ősszel indult, az idén tavasszal folytatódott, míg a harmadik ütemben december 31-ig lehet pályázni. Minden fordulóra – így a mostanira is – hárommillió forintot különített el az önkormányzat.járda építésére, illetve járdafelújításra is pályázhatnak az ócsaiak, az önkormányzat az anyagköltségen kívül a törmelék elszállítását vállalja magára – közölte.  
 A pályázaton azok az ingatlantulajdonosok indulhatnak, akiknek háza előtt jelenleg nincs szilárd burkolatú járda, vagy a meglévő balesetveszélyes. Előnyt élveznek a nagy gyalogosforgalmú helyeken (intézmények, üzletek, közlekedési csomópontok környezetében) élők, s további előnyt jelent, ha több szomszédos ingatlan tulajdonosa egyszerre pályázik, így nagyobb egybefüggő járdaszakasz újulhat meg.

http://vecseshirek.hu/wp-content/uploads/2013/11/j%C3%A1rda%C3%A9p%C3%ADt%C3%A9s-1024x738.jpg
Másutt szakemberek végzik a közfeladatnak számító közfeladatú munkát - közpénzből, hivatalosan, egységesen és jól

2016 januárjában már az ötödik alkalommal hirdették meg a járdaépítés kalákás koncepcióját Ócsán. Az idén azonban a - feltehetőleg a költségvetési hiány okán - már egy juhfesztiválnyi pénzzel kevesebbet áll az önkormányzat. Mint ismeretes, az idén 600 ezret kaptak a fesztivál céljára a szervezők. Ebben azonban nincs benne az Orbán napi Bor- és pinceünnep támogatása, ami ennek a fele. A két magánrendezvény támogatása összességében az V. járdaépítési kiírás egyharmadát meghaladó összeget emésztett fel a közvagyonból. Ez a városvezetők számára fontosabb volt, mint a közfeladatok ellátása. Ezért is kelhetett a közjárdára fordítható összegeket félmillióval megkurtítani. 

Új elem viszont a vízelvezető árok és a csatornaépítés lehetősége. Úgy tűnik ezt is szívesebben végeztetné a városvezetés a lakossággal, mintsem az erre hivatott városüzemeltetés által.

Az építést legkorábban 2016. április elején lehet megkezdeni. A jelen felhívásban épülő járdáknak legkésőbb július 31-ig kell megépülniük.

Így javít utat a lakosság Ócsán - ez is valami
Ócsán ezekután még az is elképzelhető, hogy a pályázatot tesznek közzé az itt élő kommunális adót fizető lakosság részére, hogy jelentkezhessen, pályázhasson és indulhasson a helyi közcsatorna kiásására és létesítésre a hiányzó szakaszokon.  Cserébe az önkormányzat vállalja, hogy a kitermelt talajjal befedi az általa engedélyezetten lerakott betonhulladékokat a város (önkormányzat) ingatlanán, hogy az ne zavarja már annyira a blog és a Kormányhivatal szemét. (Ha már a közterületfelügyelőket és a polgárőrséget ez nem foglalkoztatja. Elvégre csak az itt élők környezetének károsításáról van szó, és ezt a "főnök" intézte.)

Aztán, még a helyi útépítéseket is szeretnék a lehetőségek szerint kiírni pályázatra, ugyanúgy, mint a közjárdák esetében.  Itt is biztosítaná az önkormányzat az alapot, vagyis az útfelületet, amit mindenki a sajátja előtt lebetonozhatna, leaszfaltozhatna, majd átadná a szomszédnak aki maga előtt azt ugyanúgy folytatná. Az önkormányzat a paraméterek megadásával, szakmai instrukciókkal segíteni a lakosságot a munkában. Sódert, cementet és aszfaltot az eddigi gyakorlat szerint bevált mód számolnák el a költségvetésben.

Így pusztán a lakosságon és annak aktivistán múlna, hogy hány méter új út és bekötőszakasz létesülne a városban. ezzel megszüntethetővé válna az állandó cseszegetés, és végre az alpolgármester is kaphatna egy új autót a kispórolt költségvetésből. 

Mint látható, Ócsán van foganatja a dolognak, mert a polgárság máris önként nekilátott az útépítésnek. 

A helybéliek nem várnak az önkormányzatra - többen már neki is álltak az úthibák kijavításának ( - lehet majd erre is pályázni)

Ha ez ténylegesen megvalósítható lenne a lakosság közreműködésével, akkor teljesedhetni ki csak igazán a két városvezető által beharangozott történelmi léptékű fejlődés. 
Mert Bukodi és Horváth megér ennyit. Legalábbis az ócsaiak számára.

*

Nincsenek megjegyzések: