Egy működő európai demokráciában elképzelhetetlen, hogy ekkora környezetkárosítást követően az ebben érintettek és az ezért felelősek büntetlenül és az ilyenkor szükséges vizsgálatokat a eljárásokat megúszva büntetlenül a helyükön maradhatnak.
Ócsán az Eu-t támogatással kiépülő elővárosi vonalakhoz illesztendő MÁV parkolóberuházást érintő, felszedett összes betonhulladékot a város önkormányzati területére helyezhették el önkormányzati hozzájárulással.
Információnk szerint most Ócsa városvezetése tagad, és nem viszi a balhét, mert azt állítják, hogy csak termőföld elhelyezésére adtak engedélyt. Ez azonban már alapjaiban sánta, mert az ócsai vasútállomás környékén parkolónak szánt, kijelölt területek egyike sem volt termelő ágazatban. Vagyis nem lehetett ott termőföld, még a helyi rajzolat szerint sem.
Aztán minden ócsai előtt ismeret és Google műhold felvételei szerint is látható, ott, ahol ma az Eu-s pénzek felhasználásával épült parkoló épült, ott a Kölcsey utcai oldalon a rakodóvágányokhoz illeszkedő hatalmas betonplacc volt, ami még feltöltésre sem alkalmas, nem hogy termőföldnek. A Damjanich utcai oldalon, pedig eleve egy régi parkolórész volt, ami szintén szilárd aljzaton nyugodott.
Az ócsai beruházás kivitelezése 2015 tavaszán javában zajlottak, és nőnapkor már panaszolták, hogy folyamatos az építési törmelék kiszállítsa az egykori MÁV terület rakodóvágányai mellől. A lakosságot zavaró kiszállításokat akkor kezdték már csak el regisztrálni, amikor körvonalazódni látszott, hogy a helyi közterület-felügyelők és a polgárőrség nem hajlandó közbeavatkozni.
Az elmúlt évi zárójelentésükben erről az eseményről egyik fél sem tett említést, ami ezt igazolja vissza.
Boros Tibor csatlakozott az ügyben ahhoz a némasági fogadalomhoz, amit a helyi önkormányzat hivatala és a közterület-felügyelet egy éve fenntart.
Ócsa város jegyzőjének közleménye szerint egyértelmű a helyzet a várost illetően: "... a közterület-felügyeletnek, a polgárőrségnek, a rendőrségnek, továbbá az ügyészségnek, a bíróságnak, jegyzőnek lehet nagy szerepe abban (kötelességük teljesítése, feladat- és hatáskörük eredményes ellátása során), hogy az illegális hulladéklerakás elkövetőjét felderítse, a jogellenes cselekmény elkövetése során tetten érje vagy a fenti rendelkezések figyelembe vétele mellett szigorú szankcióval sújtsa."
Ócsa lakosságának legnagyobb sajnálatára azonban a soroltak közül egyetlen felet nem látni, hallani arról, hogy a hosszú hónapok óta fennálló rendezetlenséggel foglalkoznának.
De hogy is lenne elvárható ez azoktól, akiket az, az önkormányzat táplál, támogat és a közvagyonból finanszíroz, aki maga is aktívan részt vállalt abban a mérhetetlen hulladéklerakásban, amikor a saját ingatlanát a parkoló építése során az ott kitermeltek céljára használatra, lerakásra engedélyezte. Ezt már csak nem fogja lefényképezni és az internetre kirakni a közterület-felügyelő vagy a más esetekben annyira "aktív" polgárőr. Ne ezért tűnik úgy, hogy itt nagy a sumákság, a cinkos együttműködés, vagy ahogy mások fogalmaznak a korrupció gyanúja. Ez igazolja vissza a feleknek az ügybeni némasága, az eset elhallgatása. Ezért nincs a beszámolójukban sem róla szó. Úgy tesznek, mintha itt semmi sem lenne. Ez pedig már a bűnpártolás gyanúját is felveti.
Ócsa város jegyzőjének közleménye szerint egyértelmű a helyzet a várost illetően: "... a közterület-felügyeletnek, a polgárőrségnek, a rendőrségnek, továbbá az ügyészségnek, a bíróságnak, jegyzőnek lehet nagy szerepe abban (kötelességük teljesítése, feladat- és hatáskörük eredményes ellátása során), hogy az illegális hulladéklerakás elkövetőjét felderítse, a jogellenes cselekmény elkövetése során tetten érje vagy a fenti rendelkezések figyelembe vétele mellett szigorú szankcióval sújtsa."
Ócsa lakosságának legnagyobb sajnálatára azonban a soroltak közül egyetlen felet nem látni, hallani arról, hogy a hosszú hónapok óta fennálló rendezetlenséggel foglalkoznának.
De hogy is lenne elvárható ez azoktól, akiket az, az önkormányzat táplál, támogat és a közvagyonból finanszíroz, aki maga is aktívan részt vállalt abban a mérhetetlen hulladéklerakásban, amikor a saját ingatlanát a parkoló építése során az ott kitermeltek céljára használatra, lerakásra engedélyezte. Ezt már csak nem fogja lefényképezni és az internetre kirakni a közterület-felügyelő vagy a más esetekben annyira "aktív" polgárőr. Ne ezért tűnik úgy, hogy itt nagy a sumákság, a cinkos együttműködés, vagy ahogy mások fogalmaznak a korrupció gyanúja. Ez igazolja vissza a feleknek az ügybeni némasága, az eset elhallgatása. Ezért nincs a beszámolójukban sem róla szó. Úgy tesznek, mintha itt semmi sem lenne. Ez pedig már a bűnpártolás gyanúját is felveti.
Bukodi Károly és Horváth Tamás mintha a városi jegyzővel karöltve próbálná az ügyet eltusolni és az ártatlanság látszatát fenntartani, de a vizsgálatok lezártával a Kormányhivatalnak ezért a tettért felelőst, felelősöket kell találnia. Az nem járja, hogy mindennek hozadékát a városban élők szenvedjék el vagy fizessék meg.
A szennyezés okán a városért felelős vezetőknek nyilatkozniuk kell, vagy el ki kell szállniuk a közélet sodrából. Az ugyanis nem járjam hogy kontrollálatlanul hatalmon maradjanak és azt tegyen a várossal, amit a kedvük, vagy jólétük tartja.
Igen a jólétük, mert az is benne van, mint korrupcióban a mögöttes pénz.
Persze azt nem tudni, hogy ezért az irdatlan mennyiségű törmelékért ki mennyit adott, vagy kapott, de hogy erre lefizetés nélkül bárki is hajlandó lenne, az elképzelhetetlen.
Azt sem hihető, hogy pusztán jóhiszeműen és segítőkészen jártak el a felek, hogy ne keljen ezt távoli megsemmisítőbe, őrlőbe, vagy újrahasznosítóba szállítani. Ma már képesek a helyszínre szállítani olyan gépeket, berendezéseket, ami a helyszínen őrleménnyé alakítja a betont és ezáltal bekeverhetővé és újrahasznosíthatóvá, felhasználhatóvá teszi. Így szolgálhat útalapnak, vagy betonba adalékként.
A jelen állapotában azonban csak veszélyes hulladék. Ezt a veszélyes hulladékot ásták be Ócsa területén és fedték le földdel. Ebben működött közre a Bukodi-Horváth vezette ócsai önkormányzat.
A képviselők csak annyiban ludasak a történetben, hogy amikor tudomást szereztek az egész ügyről, akkor azt egyszerűen elfogadták, nem néztek utána, nem tárták fel és vizsgáltatták ki az egészet. Ők is társultak a cinkos némaságukkal a bűnösök mellé.
Szégyenletes ez Ócsára és a városvezetőkre nézve, főleg akkor, amikor az elmúlt időben ennél sokkalta kevesebbért is képesek voltak másokat eljárás alá vonni, feljelenteni vagy bíróságra kényszeríteni.
Ezek a vezetők magukkal szemben bezzeg nem ilyen feszesek, és egyáltalán nem olyan szigorúak, mint más egyszerű földi halandóval. Jól láttuk és írtuk ezt már régebben is, amikor az esetek sokaságát hoztuk fel, de akkora galádságra, ilyen mérhetetlen fölényességre és bűnelkövetésre nem számítottunk mi sem annak ellenére, hogy az önkormányzatban milliókban számolnak szinte mindent. Mondhatni úgy játszadoznak ezekkel az összegekkel, mint a gazdálkodj okosban a játékpénzzel.
Láthattuk, az Oxyfa milliós esetét és a Körics-pénz, illetve kifizetés átcsoportosításait, a milliós laptopok elvitelét és becserélését, de mindez semmiség ehhez képest.
És lám, míg mást a zöld hulladékért is milliókra büntetnek addig Szűcs Lajos otthonaként ismert Ócsán ezt is lehet.
Az elmúlt év során odáig jutottak csak, hogy még mindig a törmelék elhelyezésén, mennyiségén vitázzanak. A múltkori feltárás azonban megmutatta mit rejt a föld mélye. Az önkormányzatunk ezzel bebukta a terület szüzességét és azt is, hogy ott csak kevés, vagy jelentéktelen mennyiségű hulladék került elhelyezésre.
Az elénk tárultak szerint a laikus számára is az állapítható meg, hogy ott tudatos lerakás, elhelyezés és befedés történt. Ekkora mennyiséget csak pontos elképzelés, átgondolt terv, és számítás szerint lehetett így lerakni, és elhelyezni. Pontosabban eltüntetni. A rétegelt lerakás és a felvételeken látható kotrógép mind ezt és a szándékos elfedést igazolja. Igen ez bűncselekmény! Azzal azonban nem számoltak, hogy a gondos leplezés ellenére ez kitudódik. Higgyék el.
Ez a simlis munka roppant kínos a városvezetésre nézve, mivel az önkormányzat engedélyezte az elhelyezést. Azonban az önkormányzati ingatlanra területfoglalási engedélyt lerakási igazolást és felhatalmazást a képviselőtestület nem adott. Így csakis Bukodi Károly és Horváth Tamás neve merülhet fel, mint engedélyező. Az effajta egyetértés azonban eléggé elképzelhetetlen anélkül, hogy e-mögött valamilyen önös érdek nem lenne. Elvégre csak nem annyira hülyék, hogy csupa jó szándéktól vezérelve hagyják Ócsát elszennyezni.
Ugyanez feltételezhető a közterület-felügyelet munkatársairól és a polgárőrség éber őreitől. Róluk sem hihető, hogy ezt nem észlelték és ezzel valójában az alkalmatlanságukról állítottak ki igazolást. Életszerűbb azt feltételezni, hogy az észlelést követően azért nem reagáltak maguktól, mert az önkormányzatban jelezték számukra, hogy ez az Ő fuvarjuk, vagyis felejtős.
Ha ebben nem lelnék meg magukat, vagy hatáskörüket a felek, netán kételyeik lennének, akkor álljon itt zárszóként a jegyző által az önkormányzat honlapján közzétett hivatalos meghatározás az illegális hulladéklerakásokkal kapcsolatosan és azok minősítésére vonatkozóan.
Az illegális hulladéklerakás szükségszerű következménye olyan akciók szervezése, mint például Ócsa Város Önkormányzata által a „Föld Órája Kihívás” keretében szervezett csoportos, egész településre kiterjedő, kollektív szemétszedés, vagy az évente megtartott ún. TeSzedd! akció. Mindemellett azonban mindenképpen fontos az elkövetők, szabálysértők jogellenes magatartástól való elrettentése is, esetleges szankciók kilátásba helyezésével.
A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény (Szabstv.) 187. § (1) bekezdés b) pontja szerint természeti területen – beleértve a védett természeti, Natura 2000 területet is – aki a természetvédelmi célokkal össze nem egyeztethető tevékenységet folytat, szemetel, a területet más módon szennyezi, természetvédelmi szabálysértést követ el. A szabálysértés jogkövetkezménye lehet a szabálysértési hatóság által kiszabott akár 150.000 Ft-ig is terjedő szabálysértési bírság, vagy a természetvédelmi őr által kiszabott helyszíni bírság.
A Szabstv. 196. § (2) bekezdése értelmében, aki települési hulladékot a közterületen engedély nélkül lerak, elhelyez, vagy nem a kijelölt lerakóhelyen rak le vagy helyez el, köztisztasági szabálysértést követ el, amelynek elkövetője ugyancsak 150.000 Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható.
Az illegális hulladéklerakás bűncselekményi kategóriát is kimeríthet, amely esetben a cselekmény akár szabadságvesztéssel is büntethető. A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 248. § (1) bekezdés a) pontja értelmében, aki arra a célra hatóság által nem engedélyezett helyen hulladékot elhelyez, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. A büntetés egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekményt veszélyes hulladékra követik el. Aki pedig a bűncselekményt gondatlanságból követi el, vétség miatt egy, vagy veszélyes hulladék esetén két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. A Btk. szerint hulladék mindaz, amit a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény hulladéknak minősít, ha alkalmas az emberi élet, testi épség, egészség, a föld, a víz, a levegő vagy azok összetevői, illetve élő szervezet egyedének veszélyeztetésére.
Ócsa vonatkozásában a természetvédelmi őrszolgálatnak, a közterület-felügyeletnek, a polgárőrségnek, a rendőrségnek, továbbá az ügyészségnek, a bíróságnak, jegyzőnek lehet nagy szerepe abban (kötelességük teljesítése, feladat- és hatáskörük eredményes ellátása során), hogy az illegális hulladéklerakás elkövetőjét felderítse, a jogellenes cselekmény elkövetése során tetten érje vagy a fenti rendelkezések figyelembe vétele mellett szigorú szankcióval sújtsa. Mindez alkalmas lehet arra, hogy mind az elkövetőt, mind egyéb más személyt elrettentsen a jogellenes magatartás ismételt, vagy jövőbeni folytatásától.
dr. Molnár Csaba
jegyző
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése