A húsvét utáni hetedig vasárnapon és
hétfőn tartott pünkösdkor a keresztény hitet magukénak vallók a
Szentlélek káradását ünneplik. Sok országban állami, egyházi
ünnep.
Pünkösd - a Szentlélek eljövetele
A húsvétot követő ötvenedik napra eső pünkösd (idén május 23-24.) annak emlékezete,
hogy Jézus mennybemenetele után a Szentlélek leszállt az apostolokra.
A keresztyén világ a megváltó ígérete beteljesülésének nagy ünnepét
üti, melyen eljött az erőnek ama lelke, melynek hatása alatt különféle
nyelveken zendült meg amaz igének hirdetése, mely immáron nem
maradhatott meg egyetlen nép körében, hanem országokat, népeket nem
tekintve teljes erővel megkezdte a lelkekben nagy hódító útját. A
szeretet népeket, országokat hódított meg. A legfölségesebb forradalom
volt ez a lelkekben, milyen sem azelőtt, sem azóta nem zúgott át az
emberiség feje fölött.
A szeretet hatalmának nagy diadalútja kezdődik e napon, midőn az kilép a
kis körből, melyben addig ápoló melegágyát találta, kilép s
ellenállhatatlanul hódit népeket s országokat. Egymásután dőlnek le a
régi előítéletek mindenütt; a merre halad, új élet, új tevékenységi
körök keletkeznek nyomain, melyeken az ember igazi szabad világa,
szellemi szabadsága épül föl. Elvesztik a régi rettentő eszmék
hatásukat, a szeretet szent és magasztos elve aranyoz be mindent.
Egyek vagyunk a szeretetben mindnyájan. És e szellem majdnem kétezer év
óta hódít ott, hol hódítani valót talál s lesz áldásává az emberiségnek
ott, hol édes otthonra akad. Egyetlen lehelletére megváltozik körötte
minden új élet, új eszmék sarjadnak, melyek átalakítják a régi vallások s
régi társadalmak által teremtett életet nemcsak, hanem annak fejlődését
biztosítják is.
A modern kor haladása egyedül és
kizárólagosan e szellemnek köszönheti minden vívmányát. A hová e
szellem be nem hatolt, megállott ott minden intézmény annyira, hogy
szinte élettelenné vált. E szellem a pünkösdkor bódító útjára indult
egyetemes emberszeretet lett teremtő oka a mai kor
fölvilágosodottságának, világrészünk hódító hatalmának. E szellem él,
hat ma is. Nem kell azt gondolni, mintha a nagy eszmék eredetükre,
valóságukra nézve valamit vesztenének valaha ősi erejükből. Hiszen
éppen az örökérvényűség a legigazibb bizonyítéka az eszmék fölmaradásra
való jogosultságának.
Igaz. az eszmék ősi ereje, hatalma ma is megvan; de talán nem
nyilatkozik úgy, mint nyilakozott volt a múltban: a mi azomban
korántsem azt bizonyítja, mintha az eszmék valamit vesztettek volna ősi
bájukból, tisztaságukból, hanem azt, hogy a mai emberiség nem egészen
méltó hozzájuk. Ellepte a mai emberiséget az anyagiság, annak szeret
áldozni s még a legnemesebb eszméket is úgy tekinti, mint melyek a
múltból hangzanak felénk, de melyek nem egészen illenek be a mai kor
zsibvásárjába. A nemes eszmék ható erejét nem igyekeznek fejleszteni még
az arra hivatottak sem, hanem azokat merev alakokba igyekeznek
kényszeríteni, hogy veszítsék el hódító erejüket, csupán a formaság
kedvéért tartanak meg közülök némelyeket, hogy légyen külső alap,
melyre hivatkozni lehessen.
Az egyetemes emberszeretet nagy elvét és eszméjét szereti a mai
emberiség olybá tekinteni, mint a mely nem közös kincs, hanem
kiváltságosan ez vagy amaz érdekkörhöz köthető; a kizárólagosság a
jelszó, melynek aegise alatt minden megjárja; itt nyer a halandó gond
nélküli életet, zsíros konczokat, felfogás szerinti lelki nyugodalmat;
de a mi a körön kívül van, az maga a megtestesült kárhozat.
A szellem szabad röpte oly irányban, milyennek azt az isten teremtette,
mai napság sokak szemében merő tagadása a pünkösdi szellem működő
erejének csupán azért, mert az a picziny emberi szív jobb perczeiben
keresztül töri a kizárólagosság korlátait s nemcsak keresi, hanem föl
is találja az emberben a felebarátot s elfeledi, hogy ez miként imádja
istenét, ki az emberiség egyes tagjainak kivétel nélkül szerető jó
atyja.
Érdekek, hitvány, olykor piszkos anyagi
érdekek kezdenek fölülkerekedni, legalább látszólag. Látszólag, de nem
valódilag; mert a pünkösdi szellem igazi építő s teremtő munkásságát a
maga teljességében s valódiságában fölfogó egyén nem hiszi, hogy a mai
idők hátramenő szelleme állandó tehessen; előbb-utóbb el kell múlnia a
lidércznyomásnak, mely immáron oly helyekre is kezd beszivárogni, hol
azokat eddigelé még a hagyomány se találta föl.
Őrületes hajszát indított a mai kor az anyagi érdekek bálványozása
érdekében; szeretlenség, középkori türelmetlenség, kígyó-símaságú
képmutatás űzi aljas játékait, mely a legszebb álarcz alatt lopódzik be
a családi körbe is, hogy azt megmarja s egyéni hiúságának tegye
áldozatává. A barátság sokszor külső álarcz gyanánt használtatik, hogy
egy ideig elfödje az önzéstől éhes, csattogó fogakat, melyek nem
ismernek kíméletet semmi iránt, a mire megjött a gonosz étvágyuk. A
társadalmi érintkezés sok esetben csak külszín rejtett czélok elérésére.
Az önzetlenség és szolgálatkészség mezébe öltözködik a sötét önérdek,
hogy saját egyéni hiúságát legyezze s anyagi czéljait elősegítse.
Oh ne mondjuk, hogy korunk fölvilágosodottságában mindent bírunk, mi a
szellem igazi táplálékául szolgálhat. Oh ne mondjuk, hogy a pünkösdi
szellem működése nélkül ellehetünk a mai korban!
Szükségünk, igazi szükségünk van az
igazság amaz erejére, az úrnak ama lelkére, mely, mint sebesen fúvó
szél zúgása megmozgatta ama bibliai tavat, hogy a rothadásból élet
serkenjen, hogy az igazságnak, szabadságnak országa már e földi életben
meghonosodjék!
Jöjjön is el mielőbb hozzánk eme tisztító szentlélek, mely tiszta
szívben talál nyugalmat, mely ősi tisztaságába helyezi a lelket, mely
igaz tudományt, erkölcsöt plántál belénk, mely lerontja a hamis
bálványokat, mely arra indít bennünket, hogy igaz testvéri szeretettei
öleljük magunkhoz istennek eme legszebb, legjobb, legigazibb világát!
Jövel szent lélek úristen! Alleluja, alleluja!
Körkép.sk -
Losoncz és Vidéke, 1891. május 17., 20sz. 1.o.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése