Sokan el sem hiszik, hogy mennyire nagy jelentőséggel bír, hogy ki és hogyan áll le az úton, és hagyja hátra autóját, akár csak rövid ideig, vagy netán éjszakára. A leállás, a parkolás legalább annyira fontos tényezője a közlekedésnek, mint maga a haladás.
Ennek igazolásaként hozunk fel egy közelmúltbeli balesetet, és következményeit példaként azért, hogy az ócsai ember is lássa és átérezze a felelősségét akkor, amikor átgondolatlanul, illetve megfontolatlanul, avagy felelőlenül, netán szabályszegőként spontán hátrahagyva az autóját áll le. Ez lehet egy rövidebb-hosszabb megállás, várakozás, vagy éppenséggel szabálytalan parkolás. Tökmindegy, mert a balesetveszélyes helyzet létrejötte és a felelősség megállapításának a kérdése a lényeg. A szabályok meg azért vannak, hogy ne az egyén, hanem az előírások határozzák meg annak fogalmát.
Adri Szüle "Nem
véletlen nem szól se közteres se rendőr se polgármester se senki nekünk
hogy miért áll kint a kamion. Kérdezne tudná....Helyette hazudik ez az
ember össze vissza.
Ha kérdeznél te is tudnád hogy miért áll a parkolóba és megértenéd és nem azt írnád hogy nem ott kellene állnia Barcz István.!"
Augusztus utolsó napjaiban egy Sárvár felé tartó Mazda vezetője egy , az úttest szélén, a forgalommal
szemben álló kamiont akart kikerülni, de forgalmi okokból
meg kellett állnia, hogy a szemből szabályosan közlekedőt elengedje. Talán ezért kicsit intenzívebb is kellet fékeznie.
Az eset szokványos, és Ócsán sem ismeretlen azok számára, akik a Martinovicson autóznak. Ez a Dózsa telepen áthaladó fő közlekedési út, teherautókkal, buszközlekedéssel, és út menti magasfeszültséggel terhes oszlopokkal, ami az amúgy is szűk keresztmetszetű ászfalcsíkot behatárolja. A polgármester utcájának is szokták ezt az utat nevezni, de itt található az egyik óvoda is. Ezzel minden jelentős paraméterét meghatároztam a közterületnek. Most a lényeg azonban mégis csak az hogy ezen utcahosszon is teljesen elfogadott helyi divattá vált a menetiránnyal szembeni leállás, a kereszteződésben történő éjszakai parkolás az ingatlan elé beálló, az úttest forgalmi sávjába kilógó, hátrahagyott autó. Buszos utasként nem egy kurvaanyázást voltam kénytelen végighallgatni utastársaimmal az ilyen felelőlen állampolgárok okán. És ez nem csak az óvoda kis utcájánál, a kis boltnál, hanem az OPKE elnökének házánál is tapasztalható jelenség. Szinte az egész Martinovics egy angolszász város képét mutatja, ha csak az ottani leállásokat tekintjük. Mintha ebben az utcában nem is a jobbra tartás szabálya lenne érvényben és a leállások sem az út menetirány szerinti jobb oldalára vonatkoznának.
Sárvárhoz közel pont egy ilyen helyzet okozott majdnem tragédiát.
A balesetező Volkswagen
vezetője kérdésünkre elmondta, hogy észlelte a forgalommal szemben álló
kamiont és látta az előtte haladó, majd leálló Mazdát is és annak irányjelzését, ami kikerülésre utalt. A Mazda személyautó elindult, és láthatóan ment előtte, így úgy
gondolta, hogy mögötte ő is elhalad a kamion mellett, a Mazda vezetője
azonban nem ítélte meg biztonságosnak a kikerülést, ezért megállt. A VW
vezetője ekkor a fékre lépett, de úgy tűnik későn, és ütközött a Mazdával, aminek a vezetője sérülésre panaszkodott. A
mentők őt kórházba szállították, kivizsgálásra.
Az egész esetet kiváltó szabálytalankodó kamionos a balesetért ugyan nem felelős, mivel "csak"
forgalmi akadályt képzett a 84-es főúton, de a szabálytalan megállásért
megkapta a rendőri figyelmeztetést és bírságról szóló csekket.
Információink szerint a Ócsán nem egy ismeretlen lengyel kamionsofőr, hanem több ismert személy sem képes betartani a KRESZ vonatkozó előírásait és ezért képes helyenként a forgalommal szemben, vagy a tilalom ellenére a parkoló a forgalmi sávjának közepét elfoglalva hátrahagynia járművét úgy, hogy az esetlegesen általuk generált balesetveszélybe bele se gondolnak. Ráadásul a parkoló közvilágítása a kezdetektől fogva nem működik. Az önkormányzat erre nem hajlandó már áldozni, mint ahogy a reformátusok templomára. Ezért a közlekedési út közepén leállított, kivilágítatlan szerelvény nem csak szabálytalanul parkol, hanem balesetveszélyesen is a sötétben.
Andrea Kucsera Szüléné "
... Tudja nem azért áll
az utcán a nyergesünk mert szűk az udvar vagy mert a gyerek nem tud hol
pancsikálni hanem azért mert a parkoló
építési előtt ígéretet kaptunk arra hogy mivel itt a telephely
biztosítanak a tehergépjárműnek zavartalan ki illetve be állási
lehetőséget ahogyan az korábban is megvolt harcoltunk a kivitelezővel
meg az alvállalkozóval miután láttuk azt hogy semmi nem lesz abból amit
ígértek mert oda biggyesztették az árkot ja és nem az önkormányzat a
felelős ezért ugyanis a MÁV nyerte el a pájázatot hogy parkoló
épülhessen úgyhogy most az önkormányzat segítségével várunk egy
engedélyt hogy megcsinálhassuk úgy az előttűnk lévő részt hogy ne keljen
az utcán parkolnunk ennyi az oka annak hogy ott áll a nyerges ahol. Nem
azért mert lusta beállni vagy mert lefizettünk valakit ahogyan ön
állítja. Sajnos amíg az engedély nem érkezik meg nem tehetünk semmit úgy
ahogy az önkormányzat sem tud addig segíteni a probléma megoldásában ..."
Ők ma is képesek napjában büntetés
nélkül elhagyni a helyszínt, mondván a polgármester tud róla, és a vízelvezető kiépítettsége, vagy éppen kiépítetlensége, vagy más indok alapján jogot formálhatnak erre és megtehetik. Ezért nem szól érte a polgárőrség, a közterület-felügyelet és a rendőrség egyetlen tagja sem Ócsán. Mert ez itt így szokás, és ez a rend.
Az idő és a dokumentáltak valahol tényleg ezt igazolják vissza. Ez viszont nem csak elkeserítő, hanem korrupciószagú és roppant felelőtlen, balesetveszélyes helyzet. Érdekes, hogy ez itt mennyire vállalható és megengedhető.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése