2015. május 2., szombat

Értékvesztés - közlekedés- és gazdaságpolitikai barlangrajz ( - ideológia)

Elképesztő, hogy miként pazaroljuk el értékeinket és múltunkat.
Másutt ez közel sem így működik.

Most a fővárosi közlekedési eszközök vonatkozásában szeretnék rávilágítani arra a hanyagságra, amit a múltunk semmibevétele, az értékeink elherdálása és lebecsülése során tapasztalhatunk.

Budapest közlekedését a századfordulón és azt követően, '45 után a patináns és az akkor tájt korszerű járműpark határozta meg. A patinát a millenniumi földalatti vasút és járműparkja valamint a nagyvárosi környezet önmaga biztosította.

A korszerűséget pedig a háttéripar. És ha már közlekedésről beszélünk, akkor elsősorban a Ganz (csoport) művek gyártási termékeire, mechanikai megoldásaira, járműszerkezeteire és járműveire kell emlékezni.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Mfavground.jpg
Korabeliség - emlék-kép ( - élőben már rég nem látható)

Mindezek együtt és összességében szolgáltatták a város külcsínét, adták belső mozgását, részleges arculatát és lendületét. A városkép meghatározó részei, mondhatni szimbólumai voltak.

http://hampage.hu/trams/obuda2/miklos.jpg
Ikarus és Mavag buszok
Az Szovjetunió tagállamként jelentős részben a hazai ipar és a KGST termékei jelentek meg a város utcáin. Ezek a járművek biztosították a város keringését. Ezek az eszközök a városlakók szívéhez nőttek. Nem csak azért, mert mindezt jelentős részt ők alkották, maguk hozták létre, gyártották le, hanem azért is, mert a napi használat során a gyakorlatban tesztelték, alakították és formálták véglegessé.  Ezért ezek a járművek nagyon kiforrottak, strapabíróak és üzembiztosak voltak.

http://www.old-ikarus.hu/Erzs_hid_megny_1228-v68.jpg
Egykori járműgyártásunk termékei - ünnepi díszben
Mindannyian szerettünk velük utazni, rajtuk közlekedni. Egyfajta nemzeti bűntudatot, büszkeséget jelentett ez számunkra.

 Aztán a szocialista unió felbomlása, a KGST feloszlása után keletkezett űrben az előretörő nyugati behatások, a liberális szellemiség, a gyökértelen pénzpiaci harc, és a nyugati tőke betörése mind azzal a kapitalista piacszerzéssel párosult, mely gátlástalanul felhasználta és kihasználta a politikai hatalomra törés emberállományát. Így a nyugati tőke nem csak a gazdaságba, hanem a politikában is előretört, érvényt szerzett, ami visszahatott a köznapi életre és az emberek mindennapjaira.

http://1.bp.blogspot.com/-aBIz4zUpKUs/T99AQwWuXMI/AAAAAAAAGnw/WmUo5WVKJck/s400/Bengali_492_ikarus_630_fovam_ter.jpg
Hazai járművek a szocializmus iparának fénykorából - Ikarus és Bengáli
Egy beteg, s legyengülő, végül elhunyt miniszterelnököt követően nem alakult ki egy markáns hazai irányzat, egy jó gazdasági képviselet. Az átaludt rendszerváltást követő ciklusban a volt szocialisták alkotta kormány a nyugati tőkések által pénzelt liberális csoportokkal szövetkezve megkezdte az ország kiárusítását. A kulcsszó a piacgazdaság kialakítása, a veszteségek felszámolása, a privatizáció volt. Ennek az eszmeiségnek a szellemében számolták fel a hazai gyárakat, az ipar jelentős részét, de átalakították a kereskedelmet és mindent a nyugati (pénzügyi-gazdasági) elvárkosnak rendeltek alá.

Uniós tagságra törekedett az ország. A keletnek hátat fordítva nyugatra vettük az irányt. Ismét uniós tagságra vágyott a vezetés. A szocialisták bécsi kávéházak nyitásában definiálták a belépést. Így aztán az Európai Unió tagjaivá váltunk.

A nyugati termékek előtt megnyílt a piac. A hazai már snassz volt. Az egykori kukás autókat különböző nyugati típusok váltották. A német és egyéb hitelek mind a saját termékek behozatalát támogatták és biztosították, Eközben pedig hazai gyárak, kiszolgálócégek, munkahelyek szűntek meg. 

 Ideológiai váltás következett.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Millenniumi_f%C3%B6ldalatti.jpg
Millenniumi FAV (földalatti vasút) kocsija

A múlt káros és kóros lett. Hirtelen minden elavult, gazdaságtalan, és ráfizetéses lett.  A csodás, a fellendülést, a jólétet a felkent nyugat vizuális jóléte, imázsa adta.

Ebben a közegben a nem, csak a hazai járműgyártás, a fejlesztés állt le, hanem szép lassan az erózió is megindult.

A millenniumi földalatti öreg Ganz motorkocsijait már a szocialista éra alatt másikra (korszerűbbre) cserélték.  Az 1960-tól puritán kinézetű „pótkocsikkal” kiegészítve a régi motorkocsik több mint 70 évig állták a sarat.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/Millenniumi_f%C3%B6ldalatti_2.jpg
Ganz "kis földalatti" - az ipari csuklós elektronikai alapjaira épülve

1970-ben jóváhagyták a vonalhosszabbítást, illetve a felszíni szakasz föld alá helyezését. Az Állatkert megállót megszüntették, a városligeti végálommást eltüntetve a tavat kettévágták a vágányokat rejtő betonszarkofággal, ami azonnal környezetidegenné vált. Ez a torzó sem esztétikailag, sem városképileg nem illeszkedik. Egy új megálló közbeiktatásával jött létre a mexikói útig terjedő szakasz. A patina korábbi patina ezzel gyakorlatilag odalett. A régi műemlék (millenniumi) szerelvényeket szinte az utolsó darabig eltüntették. Még a földalatti nevét is semmitmondóvá változtatták.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b3/UV_Szent_Gell%C3%A9rt_t%C3%A9r.jpg/1920px-UV_Szent_Gell%C3%A9rt_t%C3%A9r.jpg
Ganz UV szerelvény - nem csak Budapest, hanem a magyar iparnak is büszkesége (volt)

A látható fiaskó után a város más részein tovább folyt a zabolátlan járműcsere.  A metró azonban mindvégig szovjet maradt. A BNV nagydíjas Ganz nem kapott létjogosultságot. A felszíni villamosok terén sem volt különb a helyzet. A Ganz UV szerelvényeket szabványidegen Tátrák behozatalával kezdték irtani. Majd aztán új megrendelések helyett ismét egy olyan jármű került beszerzésre aminek okán az előírásokat kellett módosítani. Ez pedig a hannoveri magas padlós használt járművek beszerzésekor történt. Majd aztán a Siemens hosszú csuklósai mellett foglalt állás a főváros, hogy kiváltsa a körúton futó Ganz ipari csuklósokat. Ezzel az UV-ék sorsa végképp megpecsételődött.

http://www.ganzdata.hu/cat/gmrvfet/gmrvfetim/21.jpg
Ganz ipari csuklós - a váltótárs

A városképi megjelenítéshez hozzájáró kedves villamosokat felszámolta a városvezetés. Az érdekpolitika. Kiüresedő helyüket a használt hannoveri és a körútról lecserélt ipari csuklósok töltötték be.  Ezzel a szinte a fél város vált tájidegen körzetté.

Érdekes és elszomorító jelenség mindez. Tekintettel arra, hogy ma az Európához tartozó Portugália a régi villamosvonalaival és a rajtuk közlekedő régi járművekkel határozza meg látványát és városképét. Mindezt nem csak propagálja, hanem büszkén fel is vállalja. Ez ad a városnak patinát, biztosít vonzerőt, idegenforgalmat és bevételt.

http://www.flytap.com/mediaRep/editors/SlideShows/Destinations/Portugal/Lisbon/LisbonTram/SS.jpg
Portugál városkép régi villamossal - nálunk az ilyeneket már rég kivonták és leselejtezték

De a világ más városai is büszkék sajátosságaikra. Nem csak a portugálok nem cserélik le az öreg, de használható villamosjárműveiket.  Az amerikai sem olyan hülye, hogy San Francisco híres villamosát korszerűbbre, vagy más nyugati/tőkés érdekeltségűre váltsa, mondván, hogy a mostani ósdi, elavult, vagy gazdaságtalan, korszerűtlen.

Eszük ágában nincs.

San Francisco igen messze esik tőlünk, de megéri a bő 13 órányi repült időt - főleg akkor, ha érzünk némi vonzalmat a különleges villamosok iránt.

http://2.bp.blogspot.com/-kC-9P7Crmkw/UtBKdKdpSPI/AAAAAAAAMs0/q0nSMkknWrw/s1600/2013-10-01_19237.jpg
California szintén kitart a régi mellett - patina a modern felhőkarcolók tövében

Ott ez a városkép, az emberi öntudat, a helyi büszkeség része.

Nálunk, Európa közepén a büszkeség ma már teljesen újkeletű értelmet kap. Ez pedig nem másban, mint a liberálisok keltette éves melegfelvonulásokban és a látható értéktévesztésekben jelenik  meg.

Az viszont számomra nem iránymutató.


http://i.ytimg.com/vi/HyJ-jM6IAso/maxresdefault.jpg

 http://www.topcardkiado.hu/images/396.jpg

http://pozitivnap.hu/uploads//files/astiria.jpg

http://pozitivnap.hu/uploads//files/huvosvolgy.jpg

*

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése