2017. február 14., kedd

Alulméretezett és rosszul kialakított autópályacsomópont szedi az áldozatokat - megelőzhető lett volna a baj

Az M0 és az M5 találkozásának csomóponti kialakítása alultervezett, szűk kapacitással bíró és ezért roppant balesetveszélyes.

http://vecseshirek.hu/wp-content/uploads/2014/05/m5-m001.jpg
Az M5 és az M0 átvezetése Némedi-szőlőknél - bonyolult  és az átmenő forgalomhoz képest alulméretezett, balesetveszélyes a kereszteződés

A kétszer 3 sávon haladó M0 autópálya M5-re tartó forgalmát a kétszer kétsávos pályára egy keskeny, egysávos, "mezei" kihajtással oldották meg, ami ma annyira balesetveszélyessé teszi a csomópontot. Ezt a baleseti gócpontot mi sem jellemzi jobban, mint a környéken egyre gyakrabban bekövetkező balesetek.

 https://s.ripost.hu/thumbs/2017-02-13/1c91d8f96f4c50f15cd1d1537d5f422b/620x0.jpg

A baleset az M5-ös autópálya 23. kilométerkövénél, a Szeged felé vezető szakaszon történt. A megkülönböztető jelzéssel haladó rendőrök egy szabálytalanul közlekedő autóst állítottak meg, hogy igazoltassák, mikor egy kamion hátulról beléjük rohant. A teherautó elsodorta az autókat és a rendőrnőt is.

Ma két ilyen nagyforgalmú sztráda átvezetését Európa szerte elképzelhetetlennek tartanák a szakemberek. Nálunk azonban alkalmasnak vélik, hiszen a jelentős forgalom és a hibás vonalvezetés, a rossz- illetve szűk keresztmetszetű átvezetés ellenére átalakítás és módosítás nélkül hagyják rajta a forgalmat feltorlódni.

A hibás elgondolást, a kis áteresztőképességet és a kialakításból származó nehéz, vagy nem egyértelmű útbaigazítást, a megfelelő tájokozódást nem tudja a sebességkorlátozás sem feloldani.

Manapság elképzelhetetlen, hogy két autópálya találkozásánál az áthajtás 40 km/óra sebességkorlátozással rendelkező egysávos bevezetőn bonyolódjon, amikor a forgalom ennél sokkalta jelentősebb.

Nem véletlen, hogy ennek a csomóponti kialakításnak köszönhetően képes az M0 autópálya egészen az 51-e főút kihajtójáig visszatorlódni, valamint az M5 pályán egészen Felsőpakony és Ócsa térségéig veszélyessé válni. Ugyanis szabályosan csak egészen lassan, a az egysávos átvezető ívben megengedetten hajthat át. A különböző járművek a méreteik és adottságaik folytán más gyorsulási- manőverezési és haladási képességekkel rendelkeznek. Az M5-re besorolva a kétsávos autópálya forgalmát ettől a bevezetéstől felzavarják, mivel nincs normális átvezetés, csak egy rövid gyorsítósáv.  Ennek eredménye, hogy a böszme kamionok a pályán gyorsan érkező járművek közé csak nehézkesen, vagy éppenséggel bevágva tudnak a pálya forgalmi sávjába sorolni.  A kamionok mögött feltorlódó kisebb és gyorsabb járművek is ekkor és itt igyekeznek kitörni a kamionok mögül, hogy megszabaduljak a fogságtól, amibe a vonalvezetés zárta őket.

Csakhogy, a befogadó M5 ezen szakaszán nincs több sáv és más lehetőség, mint a belső sávba menekülni, mert különben le, vagy betolják az embert járművestül.

Éppen ezen okokból keletkezően az ide érkező, eddig a megfelelően és szabályosan a külső sávot használó autós az alacsony sebessége (100-115 km/ó) ellenére fékez (úgy 90) és a belső sávba tér, miközben a szintén ezen  a pályán haladó, de még távolban levő szabályosan közlekedő (130 km/ó) érkező jármű meglepve és értetlenül észleli, hogy egy ilyen "lassú" jármű bekerül elé a belső "gyors" sávba.

Mondanom sem kell azt a láncreakciót, ami ezekből fakadóan kialakul ott nap, mint nap. Csoda, hogy "csak" ennyi a baleset.  És mindez a szűk keresztmetszetű, korszerűtlen és valójában két pálya találkozásának átvezetésére alkalmatlan kialakítás okán.

Itt, és a csomóponttól déli irányba számított legalább két kilométeres szakaszon a leállósávba megállni, még műszaki hiba folytán is örülten kockázatos.

A KRESZ kimondja, hogy leállósávban műszaki hibás autó vagy figyelmeztető fényjelzést használó jármű haladhat vagy állhat meg. Ha mindenképp elkerülhetetlen, hogy leállósávban álljon meg az autó, akkor is néhány szabályt be kell tartani. Be kell kapcsolni a vészvillogót és fel kell venni a láthatósági mellényt. Az elakadásjelző háromszöget 150 méter távolságra el kell helyezni az autótól. Semmiképp sem szabad az autóban maradni, minden utasnak a szalagkorlát mögé kell állnia, és addig ott várakozni, amíg a segítség meg nem érkezik.

A tegnapi baleset során  valószínűleg ezen a sávon belül terelhette ki a rendőr és állította félre az igazoltatásra
azt a járművet, amit itt vele együtt letaroltak.

https://i1.wp.com/paksihirnok.hu/wordpress/wp-content/uploads/2015/04/rendorseg-110.jpg?fit=1074%2C716A baleset kézenfekvő. Elkerülésének esélyei az adott szituációban kétséges, hiszen a relatív gyorshajtástól a figyelmetlenségig, számos egyéb tényező is közrejátszott.

A halál azonban értelmetlen és felesleges áldozathozatal volt.

Igazoltatni, büntetni arrébb és biztonságosabb környezetben vagy helyen is lehet. A rendőrnek és a rendőrségnek sem lehet az elsődleges dolga az olyan végrehajtás, mely nem bír ki pár percet, némi türelmet, vagy további kétszáz métert.  Egy gyorsforgalmi úton megállni, leállítani, kiszállni és fedez nélkül dolgozni mondhatni felér egy halálugrással, ami vagy összejön, vagy nem.

Tegnap valaki erre vállalkozott és ebbe kényszerített bele másokat is. Az áldozat egy fiatal, - talán pont az esetből fakadóan - rutintalan (még nem elég tapasztalattal bíró) rendőrnő volt.

http://24.p3k.hu/app/uploads/2017/02/halalos-baleset-az-m5-oson-e1486994759890-660x372.jpg

Sajnáljuk.

Ahogy az egész esetet és azok a körülményeit, a kiváltó okokat is. Azt, hogy a pályák ezen találkozási pontja ilyen veszélyesek.  Ez pedig különösen az.

És a Kecskemét-Ócsa felől érkezőknek sem áll jobban a szénájuk az M0 felhajtójánál. ezen oldalon is közel ugyanolyan rossz a helyzet, mint a túlparton. Itt közel úgy képes visszatorlódni a forgalom, - sokszor Ócsán túl is, - ahogy a nulláson  Dunaharasztiig.

Szóval lenne mit javítani illetve biztonságosabbá tenni ezen a szakaszon.

Azonban sajnálattal látjuk, hogy mennyire elhanyagolják a közutakat. Tapasztaljuk, hogy míg egy MTK stadiont képesek felhúzni, majd átadni röpke idő alatt, addig egy egy közlekedési csomópontot egy felüljárót sem képesek felújítani.

Ezzel kapcsolatosan már szóltunk éppen a Nagykőrösi út, Gyáli út átvezetését biztosító Határ/Illatos úti felüljáró, valamint a Grassalkovich úti felüljáró kapcsán.

A Facebookot elárasztották a fiatal rendőrnőt gyászoló bejegyzések. Többen felvetik, elkerülhető lett volna a halálos baleset, ha nem a leállósávban, hanem a legközelebbi pihenőhelyen igazoltatják az autóst a rendőrök – mint teszik ezt a legtöbb nyugat-európai országban.
 
– A rendőri képzésen tanítják, hogy lehetőleg leállósávban ne igazoltassanak, mivel veszélyes. Szabály viszont nem tiltja. Bizonyos esetben, ha a forgalmat veszélyeztető autóst igazoltatnak, akkor van mód leállítani a leállósávban – magyarázta a vitatott szabályokat a Borsnak Borbély Zoltán közlekedésügyi szakjogász.

http://hirpress.hu/cikkimg/201702/42986.jpg

Az ügyben halálos közúti baleset okozása miatt indult eljárás.
A belügyminiszter Menus Anikót hétfőn rendőr törzsőrmesterré léptette elő.
24 éves volt.

*

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése