A vasútállomás minden normális településen kiemelt fontosságú és központi-, helybeli érdekként kezelt, kulcsfontosságú része. Így volt ez a már a múltszázadban és a vasút létrejötte óta.
Nem véletlen, hiszen a településre érkező ezt látja meg elsőnek és innen kiindulva alkot elsőnek véleményt a helyről. Az innen utazó ezzel a városképi látvánnyal búcsúzik távozik a helyről, melynek utolsó emlékképe a vasútállomás és annak környéke.
Ócsa vasútállomása a sínek felől - évek óta változatlan arculattal ( - közlekedés a síneken át) |
Ócsa vasútállomás és buszmegálló - évekig ezt a látványt nyújtotta |
Nem csoda, hogy egy-egy hely a vasút köré épült, ahova nem csak az átutazók, az érkező- vagy távozó utasok, a hanem a helybéliek és buszjáratok is rendszeresen ide érkeznek, megállnak, vagy éppen erre járnak. Ezért kiemelt szereppel bír és kiemelt fontosságú szerepet tölt be minden egyes közösség életében a vasútállomás és annak környéke. A helyi forgalom nagyrészt ugyanis itt bonyolódik, még akkor is, ezt egyes helyeken (lásd Ócsa) nagyon szeretnék átkonvertálni. A vasútállomás mindig is és megkerülhetetlenül a helyi központ (a centrum) szerves része. Akarva, akaratlanul és megkerülhetetlenül ez tény.
Európa városaiban és a mi fővárosunkban is a pályaudvarok azok a kiemelt látványosságok, ahol nem csak az átmenőforgalom, hanem a turistaforgalom is szervesen jelen van. Az állomások hangulata, környezete egyfajta városképi jelenség, amit látni kell. Egy adott vasútállomás mindig is annak a településnek az egyik jelképe ahol az áll. Az állomás nélkül nem lenne az a hely Ócsa sem, ami.
Aztán a tavalyi "fejlesztések" után ilyen lett - úgy fest, mint valami múltszázadi cséri telep (- városképileg is ronda) |
Azonban más helyekhez képest Ócsán a helyi vasútállomás a város egyik leginkább rendezetlenebb, lepusztultabb és magárahagyottabb része. Sem városfejlesztésileg, sem külcsínjében, vagy kialakításban sem mutat rendezettséget. Az elmúlt években semmiféle fejlesztés, városképi rendezésen nem ment át, arculatfrissítést külszíni rendezést nem kapott. A városi önkormányzat évek óta elhanyagolja és magára hagyja a környéket. Sem az odavezető utakat, sem az állomás környezetét, a buszmegálló kialakítást, a parkoló környékét, az odavezető gyalogátkelőhöz vezető járdák és a szomszédos bazársor arculatát nem rendezte. Az egész egy elhanyagolt lepusztult silány képet fest Ócsáról. Az egykori Utasellátó épületét oda nem illő és látványképileg ronda konténerekkel, valamint vastraverz előtérrel bővítették. Otromba vaskorláttal elkerítették, és az épület hátsó oldalánál a vasúti sínek mentén egy padokkal határolt ívót létesítettek.
Jellemzően a felújított aluljáró korlátnak támasztják a bringát - háttérben a felhalmozott betontalpazatok |
A vasútállomás épülete lepukkant, a peronok megsüllyedtek, hullámosak és a megfelelő kiemeléssel nem rendelkeznek. A forgalmi sínpályákat és a rakodóvágányokat az áthaladást gátló, a sínek mentén szükséges kerítéskorlátozás hiányzik. Így nagyrészt mindenki a mélyebben fekvő zúzottköve ágyazott síneken át bukdácsol, ami nem csak roppant balesetveszélyes, hanem látványban sem kívánatos. Naponta látni babakocsival a hóna alatt cipekedő anyukákat, kerékpárokat átemelő gyerekeket , felnőtteket egyaránt. Valahol ez teljesen abnormális, itt Ócsán viszont közismert és mondhatni önkormányzatilag is elfogadott jelenség, mert a városvezetés láthatóan nem sokat tesz ennek felszámolása érdekében.
Az ócsai MÁV alúljáró amit az önkormányzat a város pénzén hozatott rendbe - itt ehhez se járda sem épített út nem vezet |
Igaz Bukodi önkormányzata hirtelen felindulásból a nem saját tulajdonában levő MÁV aluljárót két éve milliókért átfestette és megrenoválta, de ezzel csak adott egy pofont a városnak, mert sem előtte, sem utána nem gondoskodott a napi felügyeletről, a tisztán-tartásról, vagy a külcsínről. Ebbe a milliónyi pénzbe nem fért bele a járdák elvezetése a lejáróig a főépület oldalánál, és a túloldalon is csak egy kis szakasz készült el plusz költségből később. A lakosság azonban mégsem használja a funkcióját vesztett aluljáró folyosót, mert a fentebb italozók azt pöceként és hulladéktárolóként használja.
A milliókért frissen felújított aluljárót a fent italozók felügyelet híján pöceként használják - ezért nem használják az utazók |
De fent, az állomásépület előtt sem jobb a helyzet. A buszöblöt (megállót) rendszeresen autósok foglalják ki. A Volán járata így számos esetben be sem tud állni, az utasok kénytelenek a megálló magasított járdaszigete (peron) helyett a mélyebben fekvő úttestre lelépni, vagy onnan felszállni.
A vágányok közti elválasztókerítés hiányában mindig a síneken bukdácsolva emelik ma is a kerékpárt - akár ma is |
Az aluljáró lejáratába képesek a személyautók orral beállni és ezzel is akadályozni mind a gyalogos, mind pedig a közcélú buszforgalmat.
Az állomás város felőli arculata - a buszöbölben várakozó szemautóval |
A szemközti retro "büfé" hiába van magánterületen, ha arculatában az állomás környékének képét rontja a konténerekkel övezett vasúti épülettel átellenben. A napi ivászat, vagy kávézás okán ott megálló autósok a kijelölt és felfestett gyalogátkelő helyen vagy azon belül állnak le, amivel szintén szabályt sértenek és fokozott balesetveszélyt okoznak, mert ezáltal sem a gyalog nem lát rá az útra, sem az arra haladó járművezető nem lát rá a zebrára. Sajnos mindezért a városüzemeltetés, a közterület-felügyelet, vagy az önkormányzat illetékese sem emel szót. Sőt a helyi rendőrség is sokszor beáll a sorba, amikor kávézni a zebra vonalára állítja le a szolgálati járművet.
A vasútállomás épülete előtti buszmegálló "öble" láthatóan kifoglalt - "a rendőrség is sokszor beáll" |
Mindez bizony látványosan és károsan hat Ócsa közéletére, megítélésre és összképére. Városrendezési koncepció a Vasútállomás és környékének vonatkozásában nem ismert. A rövid és középtávú városfejlesztési elképzelésekben nem látni a környék városképi arculatának rendbetételét. Az önkormányzati járdahálózat egybefüggő építése nem szerepel a költségvetéseben és a Falu Tamás utca vonalában, vagy a Damjanich mentén sem látni fejlesztési terveket. Így nagy bizonyossággal állítható, hogy Ócsa Város Önkormányzata az idei évben sem fog ezeken a helyeken egybefüggő járdát vagy kerékpárutat létesíteni, vagy kiépíteni.
Egy normálisan kiépített átjáró - Ócsa városában is ilyen vasút-közút kereszteződésekre lenne szükség |
A korábban beígért kormányzati forrásból megvalósítandó Alsópakony - Ócsa-Vasútállomást összekötő kerékpárútból sem lett valóság. A Fideszt képviselő két helyi vezető Bukodi Károly és Horváth Tamás pedig máig nem számolt be a meg nem valósult ígéretek sikertelenségéről.
Ócsán máig ezen az egysávos átjárón halad a városi forgalom jelentős része - eljárt az idő felette ( - korszerűtlen) |
Helyi igénytelenség, vagy nemtörődömség - Ócsa |
A Vasútállomás kapcsán meg kell említeni, hogy a városon belül két helyütt van közúti átkelő a síneken, amik szintén korszerűtlenek. Az átkelőkben nincsen elkülönített forgalom a gyalogosoknak és a járműveknek. Egy, ma már keskeny nyomsávot kénytelen használni mindenki (mozgássérült, gyalogos, állati erővel vont jármű mezőgazdasági munkagép, közösségi járatok, busz és kerékpáros) . Ez az állapot nem csak a mostani előírásoknak nem felel meg, hanem roppant balesetveszélyes is, amire évek óta folyamatosan hívjuk fel az önkormányzat és a vasúttársaság figyelmét. A blog azonban nem állhat le a képviselő-testület, a polgármester, a városi főépítész nevében tárgyalásokat, szakemberek bevonást kezdeményezni és a MÁV illetékeseit a rendbetételre sarkallani.
Egyazon vasútvonal Gyálon |
2012-ben Gyálon a pályafelújítás mellett új peron és közvilágítás is épült.
Örkényen december elején új peron épült a harmadik és negyedik vágányok közé.
Itt a P+R parkoló is kész |
Inárcs-Kakucson elkészült a P+R parkoló.
A vasútállomás környékét rendezni, a vasúti átjárókra rávezető utakat, gyalogjárdákat, kerékpárnyomsávokat amúgy a a helyi önkormányzatnak kéne elsősorban kialakítani. Ezek nélkül hiú remény és ájtatosság mástól várni a csodát.
Ugyanaz a vonat Inárcson |
Az is érdekes, hogy míg más helyütt fejlődik a vasúti közlekedés, és javul a szolgáltatás, addig Ócsán semmi nem történik. A MÁV 142 számú Budapest- Lajosmizse vonalán már több állomás peronfelújítása megtörtént. Vannak helyek, ahol a P+R parkolók is kialakításra kerültek. Ócsa azonban mintha altatva lenne. Itt semmi nem újul meg, nem szépül. (Hacsak nem éppen a Bukodi elnökölte focipálya.) Csipkerózsika álmát alussza ez kisváros, ahol senki nem szól, nem beszél, nem lát, és végül semmi sem történik.
Itt Ócsán nincs fórum a közlekedés fejlesztéséről, mint ahogy a nálunk kisebb, de előttünk járó Inárcson. Ócsán jóformán semmi nincs, nem hogy fórum, vagy párbeszéd. Itt sem publicitás, sem közösségi véleményformálás, párbeszéd, vagy lakóssági érdekérvényestés nincs. A helyi gittegyletek is inkább csak nyalják fagylaltok, mintsem érdemleges tevékenységet netán érdekképviseletet folytatnának.
Inárcs-Kakucs vasútállomás a felújítás után 2012-ben - Ócsa mintha ebből is kimaradt volna |
Peron Ócsa állomáson -látható az elmaradt fejlesztés (jellemző) |
Innen Ócsáról nem indul buszjárat az autópályán a fővárosba, úgy mint másutt. Itt marad minden a régmúltban.
Így nem csak az idő, hanem más helyek is elmennek mellettünk, hátrahagynak minket.
Ócsa már nem egy vonzó kisváros arculatát mutatja. Ezt jól szimbolizálja az elköltözni, menekülni vágyók sokasága az áron alul hirdetett házak, lakóingatlanok felszaporodása.
Az elmaradottság egyre nyomasztóbb.
Sajnos, ami látszik a tájon, a helyi hozzáállásban leledzik. Amiért nem szólnak amit nem végeznek el, arra valószínűleg igényt se támasztanak. Ha pedig a lakosságnak nincs efféle elvárása, akkor az önkormányzat minek törje magát a fejlődésért?
Tumultus a Desiro-n - Ócsa előtt, Lajosmizse felé |
Pedig Ócsa lélekszáma. a közlekedésben résztvevők utasforgalma több odafigyelést és nagyobb törődést, gondoskodást igényelne.
Önkormányzati munkásság nélkül azonban ez nem fog magától megteremtődni.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése