2014. január 30., csütörtök

Hófödte utakon Ócsán - drága városüzemeltetés, maszek hókotró, városi közpénz ( - hétköznapi semmittevés)

Tegnap reggelre virradóra kisvárosunkat megcsapta a tél első szele, pár centi hó kíséretében. 
Délután a soros ülésre igyekvő képviselők már a hófedte utakon mehettek az önkormányzatba megszavazni a polgármesteri előterjesztéseket. Mit sem törődve a közterületi hóval.

Évről évre visszatérő probléma a közterületek állapota - ritka ahol van járda, de ezt például visszatérőn nem takarítják

A város hófedte útjaival ma sem törődött senki, hogy az rendben takarítva legyen. A gyalogosan közlekedők számára a járdák tisztítása sok helyütt nem kezdődött meg. Az önkormányzati kezelésű közterületek ugyanúgy hóval fedettek, mint azok a részek ami mögött van ismert gazda, de nem törődnek vele.
http://www.agroinform.com/data/aprohirdetes/apro_6576008/hotolo-000_fill_470x353_0.jpg
Számos esetben akár egy ilyen tolólapos traktor is megtenné
Igaz a közútkezelő a saját útjait azonnal és mondhatni időben megkezdte tolni és sózni, de az önkormányzat és annak városüzemeltetése nem foglalkozott a történettel. Hiába emelték meg a városüzemeltetés ügyvezetőjének bérét, nem szaporázza magát, hogy a városi tulajdon Ifát kiküldje az utakat rendberakni. Az önkormányzati cégnek nincs hozzá alkalmazotti sofőrje. Ezért inkább méreg drágán szerződéses formában ültetnek be egyet, közel annyiért, mint amennyiért már egy tolólapos traktorost is fel lehetne fogadni géppel, felszereléssel, üzemanyaggal együtt. Az önkormányzati városüzemeltetés ennyiért csak egy haveri pilótáért fizet. 

http://vehir.hu/data/image/500x500/2015/01/06/gigantic-snow-wall-along-tateyama-kurobe-alpine-route-japan-2.jpg
Vannak helyek, ahol a hó ellenére is lehet közlekedni az utakon
Ja, persze ilyenkor előkerül, hogy a hótolást, az útszórást kiadták vállalkozásba úgy, hogy ahhoz a városi tulajdonú eszközt használják. Csakhogy ha a "maszeksofőr" nem ér rá, amikor máshol keresi a pénzt, akkor a helyi hóeltakarító eszköz a Városháza belső udvarán parkol. Hiába lepte be a hó a környéket a városi hótoló nem indul. Arról nem is beszélve, hogy a maszekra is vonatkozik az előírás. Csak akkor ülhet a volán mögé, ha a szükséges pihenőidő a két vezetési ciklus között adott. Vagyis amikor leszáll a buszról, nem biztos, hogy munkát vállalhat a város szolgálatába. És fordítva is igaz ez. A hótolás, vagy inkább sószórás után nem ülhet a más jármű vezetőülésébe járműt vezetni a szükséges és előírt pihenőidő kivárása nélkül.  Ez a szerződéses konstrukció ezért sem kedvez a városnak, mert a pénzes maszek nem mindig tud szabályszerűen helytállni, és megfelelni az időjárás kihívásainak, valamint a szerződésbeli kötelezettségének.

http://agrolanc.hu/images/cats/7cf1bbbc.jpg
Ócsán is szükség lenne egy ilyen, vagy ehhez hasonló gépre
Így lehetett ez tegnap is, hiszen míg az átmenő utak szabad és jól járhatóak voltak, addig a belső (városi) utcák és busz útvonalak majdhogynem járhatatlanná váltak a letaposott és síkossá vált jeges hótól.

Így volt ez akkor, is, amikor a képviselők a polgármesterrel találkoztak az ülésteremben, és azt követően is, amikor jól végzetten haza mentek. Közülük, egyiküket sem zavarhatta az áldatlan állapot, és az ezért fizetett emberek holléte, hiszen nem hozták szóba, hogy miért nincs takarítva a város.

Inkább elfogadták a polgármester előterjesztését, és az interpellációra adott otromba válaszát.

http://img.index.hu/imgfrm/8/4/6/5/BIG_0003828465.jpg
Egy ilyen, vagy ehhez hasonló többfunkciós (akár hótoló gépre) más önkormányzat a Tanyafejlesztési Program keretében pályázott


Szóval ezért volt hófödte és balesetveszélyes a belső úthálózat Ócsán az idei év első havas napja után.

Még szerencse, hogy nálunk is mindenki felkészült a télre.

Bukodi Károly és csapata ismét nyugodtan hajthatta alvásra a fejét.

*




Sikósságmentesítés eszközei

A hóeltávolítás és síkosságmentesítés nemcsak mechanikus úton valósítható meg, hanem vegyszerek alkalmazásával is. A vegyszerek alkalmazása környezetkárosító hatású lehet, ezért fontos hogy a megkívánt hatás eléréséhez a lehető legkevesebb anyag kerüljön kijuttatásra. 2010-ben hatályba lépett 346/2008.(XII.30.) Korm. rendelet a fás szárú növények védelméről, amely szerint a „…belterületi közterületen, az úttest kivételével, síkosság-mentesítésre olyan anyag használható, amely a közterületen vagy annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növény egészségét nem veszélyezteti…”

A törvény szerint kloridtartalmú fagyáspontcsökkentő szer használata csak úgy engedélyezett, hogy a szer egyszeri kijuttatásának mértéke a 40 g/m2-nél több nem lehet. Zöld területen, parkokban pedig tiltja a kloridtartalmú szerek használatát.
A síkosságmentesítésre használható anyagok lehetnek

  • érdesítő anyagok (csúszásgátló anyagok)
  • jégmentesítő (jegesedés gátló) anyagok és
  • olvasztó szerek

Érdesítő anyagként – kezelhetősége miatt – elsősorban homokot, zuzalékot lehet használni. A zuzalék utakra történő alkalmazása nem javasolt, mivel a felverődő szemcsék kárt okozhatnak a gépjárművekben, emellett nagy a forgalom okozta lehordás, így többszöri szórás szükséges. Az érdesítő anyag a telet követően nem szívódik fel, hanem az út mentén marad, ami tavasszal jelentős takarítási feladatot jelent.
Az olvasztó anyagok között vannak hagyományos és környezetbarát anyagok.
Hagyományos anyag az útszóró só. Az útszóró só (NaCl) a világ legelterjedtebb síkosságmentesítő anyaga. A környezetvédelmi törvénynek korlátozottan felel meg. Csak olyan helyeken alkalmazható, ahol növényzet nem található. Itt is korlátozott mennyiség (egyszeri kijuttatás 20 g/m2, max. 100-130 g/m2) használható. Rendszeres takarítás mellett 10 g/m2 is elegendő.
Környezetkímélő anyagok:

  • Zeolit. A Zeolit a természetben előforduló ásványi anyag. A zeolitásványok nagy mennyiségű vizet tartalmaznak, ami hőkezeléssel könnyen eltávolítható. Az így dehidratált (aktivált) anyagok használhatók fagyáspont csökkentésre. Ajánlott szórási mennyisége 50-200 g/m2.
  • Zeolit – kalcium-klorid. Ásványi zeolit kalcium-kloriddal keverve. Jégoldott, érdesítet felületet biztosít. 1-2,5 mm-es szemcseméretű. Hatását -10 fokig fejti ki. Ajánlott szórási mennyisége 50-200 g/m2.
  • Kálium-klorid (útkáli). Magas káliumtartalma miatt kíméli a környezetet. Magas fajlagos kálcium tartalmának köszönhetően olvasztóhatását gyorsan hatékonyan fejti ki. Vízben nem oldódó tartalma 1%. 3-6 mm-es szemcseméretű. Hatását -23 fokig fejti ki.
  • Pelyhesített kálium-klorid. Tiszta, homoktól, kőzúzaléktól mentes felületet biztosít a kiszórást követő 20 percen belül. Jégoldó hatása -30°-ig működik. Hatása a kiszórást követő 36 órán keresztül érzékelhető.
  • A kalcium-klorid alkalmas mind a megelőző kezelésre (havazás, ónos eső előtti kijuttatás vagy a jegesedés gátlás) mind az utókezelés (már lehullott csapadék, hó, kialakult jégpáncélolvasztásra). Kémiailag nem károsítja a betont. Hő termelésével olvaszt.

A jó síkosság-mentesítő, mivel minimális mennyiség kell belőle (20 gramm/m2) és az útszóró sóval szemben (-7) fagyáspontja -33 fok alatt található. Kiválóan oldódik vízben, egyszerűen használható, mivel sószórókkal, műtrágyaszórókkal átállítás nélkül teríthető, nem hagy nyomot, gyorsan kifejti hatását.


A megfelelő olvasztáshoz szükséges szórási norma:

• Gyenge havazás:     <0,5 cm hó/óra         30 g/m2
• Közepes havazás:  0,5-4 cm hó/óra          70 g/m2
• Erős havazás:             >4 cm hó/óra       100 g/m2 


A síkosságmentesítő anyagok egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy az útfelületre érkezés után lyukat olvasztanak a jégbe, majd ott fejti ki olvasztó hatását. A jégpáncél alatt létrejövő nedves réteg megszünteti az útfelület és a jég közötti kapcsolatot, ezáltal elősegíti a takarítási munkálatokat, mivel nyomás hatására megtörik a jégpáncél.

 *

7 megjegyzés:

  1. Mostanra sokat javult a helyzet. A természet Istene kegyes volt a Városüzemeltetés szelleméhez.

    VálaszTörlés
  2. Akkor nézd meg a Rákóczi telepet (Akácos-Pipacs-Halászy-stb). Az utcátak tömör jégpáncél borítja,kivéve azt a részt, ahol a busz jár - ott (muszájból) takarítják.

    Én már évek óta gondolkozom rajta, hogy egész egyszerűen beperlem ezt a senkiházi bandát gondatlan veszélyeztetés miatt - ha az én nem takarított járdámon elesik valaki, engem elővesznek, ha az ő nem takarított útjaikon én kitöröm a nyakam, akkor így jártam.

    VálaszTörlés
  3. Nálunk még azok sem voltak letakarítva ahol a busz jár hogy veregessem bele abba amelyik szarik az egészre.Beültek a fűtött irodába azt hogy kint mi van meg senkit nem érdekel.

    VálaszTörlés
  4. Engem az érdekelne, hogy ilyen esetekben hol a felelős személy, aki kiadja az utasítást?
    Egyáltalán, ki a felelős, kinek a dolga, hogy intézkedjen, cselekedjen?


    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Felelős? Elsősorban az önkormányzati tulajdonú városüzemeltetési cég és annak túlfizetett ügyvezető munkatársa. Másodsorban az önkormányzat részéről az ezzel nemtörődöm polgármester és helyettese. Harmadrészt az a közterületfelügyelő, akivel együtt disznólkodtak a szomszédban, mert az olyan jópofa dolog, ezért az önkormányzatot védi, a lakosságot sújtja ez a személy. Negyedrészt a hever, aki az utcák takarításáért kapja a fizetséget. Ezek közül mindegyiknek kötelessége volna cselekedni, de nem teszik. Mindnek nagyon felvitte a jólét a sorát, és már nem látnak az orrukig sem a beképzeltségtől. Mind megéri a pénzét. Ebből látszik, hogy mennyire szarnak a városlakókra.

      Törlés
    2. Polgármester úr!
      Időnként nem szégyenli magát.

      Törlés
  5. A "maszek" hókotró akkor indul útjára, amikor a "városüzemeltetés" hozzáértői elrendelik.

    VálaszTörlés