2019. november 13., szerda

Botrányos útfelújítás Ócsán - fele sem igaz polgármesteri ígértek ( - hiányosságok, tájékozatlanság és milliók)

Igen sokat kellett várni a kátyúkkal szabdalt útjaink részleges javításának elkezdéséig, mivel Dönti Károly polgármestersége óta igencsak elhasználódtak a beltéri útjaink. Egy 150 milliós útfelújítás legalább 15-20 évre szól és nem valószínű hogy a közeljövőben nem fognak hozzájuk nyúlni. Ezért érdemes odafigyelni a részleges útfelújításokra. 

Erről született döntés az önkormányzat testületi ülésén - hogy ez valójában mit jelent és mivé válik, az egy másik iratból derül ki ( - a becsapás akár az ördög, a részletekben rejlik)

Itt az írást is fenntartással kell fogadni, mert a valóság mindig mást mutat
Nagyjából 20 évente kerül sor átfogó felújításra egy-egy útszakasz. Ráadásul most jelentős összeg kerül befektetésre. Mindehhez párosul a polgármester ígérete és az átélt valóság. 

https://img.index.hu/imgfrm/8/1/8/6/BIG_0015788186.jpg
A Fidesz önkormányzati alakulata sem lehet különb itt
Nem is Ócsán lennénk, ha mindez nem ütközne ki a megígért tartalom és a megvalósítás során létrejövő különbségben. Kispestről és Lackner Csaba - Kránitz Krisztián alkotta önkormányzati szövetkezés óta tudjuk hogy mennek a dolgok. 

Ócsa környezetszennyezési botrányát követően pedig mindent lehetségesnek tartunk és annak ellenkezőjét is egészen addig, amíg a városvezetés nem tisztázza magát annak korrupciógyanús kihatásai alól, mivel a ráfordításokkal, a várost ért kártétellel máig nem számoltak el. 

Környezetkárosítás Ócsán - önkormányzati hozzájárulással ( - a polgármester nem nyilatkozik, nem számol el vele, és nem tisztázza magát ez ügyben)

Ennek ismeretében és a látottak alapján a mostani útfelújítás is igencsak különös tüneteket mutat. 

Nem csupán az gyanús, hogy a járdákhoz nem igen nyúltak, hanem az is, hogy előre be nem jelentett mód fákat vágtak, vízelvezető árkokat tömtek be az útfelújítás során, amiről ugyebár ugyanúgy nem nyilatkozik a polgármester, mint a korábbi környezetkárosító ügyletekről.  

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgd1b5O7AtWhtXmrRR5ZTneHFB9_1B_wxco5Qi6AbmU7IrQs1cuzzyTjYccuGQbT9yrEzWpduSS6hrKLrbTrnIdW0enlVfnpR2b7QOSjQXJ4DA_aXIpBgQ24Ev-ju6L0aXYgY9v9Wy8mRY/s640/DSCF1108.JPG
20 tonnát meghaladó terheléssel szállították az építési törmeléket a Székesi utcában az önkormányzat által biztosított illegális lerakóba - ezzel is károsítva az utat ( - ráadásul az ezt követő kártalanító elszállítást is mi fizettük)

A közember minden sanda gyanú és történés ellenére tisztességgel elvárná, hogy a közel negyedszázadonként megújuló útjait normális és tartósan rendbe tegyék, hogy kiállja az idők próbáját.  Különösen, azóta mióta tudjuk, hogy az önkormányzat és a mögöttes szakszolgálatok ellenőrizetlenül engedik rá a 20 tonnát meghaladó gépkocsiforgalmat arra az útra, amit most megújítani szíveskednek. 

A polgármester és a megjelent ígérgetések mind azt prognosztizálták, hogy a Székesi utca végig szegélykövezést fog kapni, ahogy a Damjanich utca is, gondolva az itt közlekedő buszjáratra, valamint arra, hogy ezek a gyűjtőutak a városon belül. Ezért is a 150 milliós ráfordítás. 

A sajtóanyag szerint az elsődleges cél az aszfaltburkolat felújítása, valamint a meglévő gyalogjárók felújítása - ez utóbbi nagyrészt elmarad, főleg a Damjanich vonatkozásában, ahol erre Gallai doktor külön pénzt szeretett volna beszedni ( - a lejegyzett dátumokat sem tartották be)

Ezzel szemben a Damjanichban is van egy szakasz, ahol elmarad a szegélykövezés. Mégpedig a Baross utca és Falu Tamás közötti szakaszon. Itt az aszfaltréteg nem újul meg  

Damjanich utca a Baross utcától a vasútállomás, Falu Tamás utca iránya felé - itt már sem szegélykövezés, sem pedig új aszfaltozás

Erre tekintettel azonnal felmerül kérdés, hogy akkor mi értelme az innen jobbra eső Falu Tamás és Üllői közötti rész szegélykövezésének, valamint a Baross utca és az Árpád utca közötti szakasz szegélyezésének, különösen hogy a Széchenyi és a Árpád utca közötti részen már buszközlekedés sincs.  Talán ezért is szűkítették le onnantól az utat. 

Damjanich utca a Székesi vasúti kereszteződése felé a felújítást követően - jól látható változó vonalvezetés ( - beszűkülő út)

Ennek viszont ismét ellentmond az, hogy ott, ahol a busz közlekedik sem szélesítették ki azt a vonatkozó előírásoknak megfelelő 5,5 méteres minimális szélességűre. Pedig ez az ajánlás és ez alatti szélesség mentén csak 30 km/órás sebesség a megengedett. Tekintettel arra, hogy ez nem csak gyűjtőút hanem közforgalmú buszjáratok útvonala is, így az elvárható minimális szélességet be kellett volna tartani.  Minderre adott volt az elvárás, a lehetőség és az előirányzatok is ezt ösztönzik. 

Az 5,5 méternél szűkebb - baleset-veszélyesebb - szakaszokon 30 km/ó sebességkorlátozásra lesz szükség - az önkormányzatunknak nem fért már bele a szükséges (hiányzó) fél méter

Ennek ellenére, valamint a belátható 20-25 éves idő múltával történő következő felújítási periódust, az önkormányzattól az út kiszélesítése nem pedig korlátolt beszűkítése lett volna a normális cél.  

Azonban a Bukodi-Horváth adta páros és a mögöttes fideszes többség nem a normalitások szerint gondolkodott, hogy erre a továbbra is csökkent értékű és forgalomkorlátozással járó megoldásra szabta a pályázatát. Ezzel az út egy ideig egyletesebb lesz a korábbinál de sokkalta nem lesz balesetveszélyes-mentesebb mivel az semmivel nem lett szélesebb és jobban kihasználható. 

Ehhez a csúf és felújításra szoruló részhez sem nyúltak hozzá - itt 150 millió nem sok mindenre elég

Ráadásul az útra szoruló gyalogosforgalomról, az egy-nyomon haladókról és az itt átjáró munkagépekről, a mozgássérültek járgányainak közlekedéséről nem is szólva, hiszen mindenki a keskeny útsávra szorul.  

Aztán az is óriási baklövés, hogy a Damjanich és Székesi adta T-kereszteződésben a vasúti  átkelést sem javították fel.  Odavezető járdát nem építettek sem a Damjanich felőli oldalon az átjáróig, és a Székesiben is leálltak ott, ahol eddig vagyis korábban volt. Tehát a Kölcsey és a vasúti átjáró közötti szakaszon marad mindenkinek a sár, vagy a korábbi úttest maradvány felülete.

Damjanich-Székesi kereszteződésben a vasúti átjáró teljesen változatlan maradt - nem szolgálja a korszerű és a biztonságos átkelést ( - ez is kimaradt a felújításból, hiába várja a lakosság hosszú évek óta)

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/75361002_1361935013981062_3724051041533034496_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_oc=AQnkxgIrkTxmAJ6tjmj18Lf58haK_V-igh0ZJDMWF9P3CxMda_icyueZCvswMpxBTZA&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=a38eb2e5f21f29e8b0463daa6b3059f2&oe=5E53991F
Az útjavítás nem hogy segíteni, még rontott is a helyzeten
Mondhatni 150 millióból semmi nem változott meg jelentősen, nem fordult jobbra, vagy ha úgy tetszik könnyebbé, biztonságosabbá  az utcai közlekedés, az ottani átkelés, a síneken történő átjutás. 

Ami pedig az útjavítást illeti, az látható, hogy a Damjanichban eltérő útszélességet alkalmaznak. Vagyis egy úthossz alatt (utcahossznyi nyomvonalon) többször változik az út szélessége. Van ahol 5 méter, aztán a szegély kövezés nélküli rész szélesebb valamivel, de a piac előtt már visszaszűkül és ugyanez mondható el a Széchenyi utáni részt követően.  A Damjanich 5 méter szélességű szakaszára az előírás 30 km/ó határoz meg. A keskenyebb szakaszokat útszűkület táblával kéne előjelezni. Mindez egy városon belüli (főbb közlekedési útvonalra) gyűjtő útra, egy felújítás utáni buszos útvonalhoz méltatlan.  Ez olyan vétek, amibe más polgármester rég belebukott volna.

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/75419115_2303064129803068_8723293657253281792_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_oc=AQn-601CcL_8HiqMd8tnw4Oip2BfqHGKnZPd9Iii3MNRYDP2ItyxRIr7hXtNJVubvHo&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=bb8f64cbae53f626d5795ec56c54598e&oe=5E4BED48
Szűcs Lajos Gyömrő polgármesterével
Pest megye ezen része azonban semmivel nem jobb annál a Szűcs Lajos képviselte helynél, ahol a pornográf botrányos polgármester sem okoz annyi gondot, mint a nyugatabbra levő Győr esetében.

https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2016/08/gyenes-levente-koko-400x240.jpg
Hol van már a polgármesteri szextúra


Gyömrő ennek ellenére sokkal jobb passzban van Ócsánál, és ott az utak és a buszközlekedés is rendezettebb.

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/75650491_2464774923645455_6603546976770326528_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_oc=AQnAYcHKxeSc0xNG3tq4Q_Ui-UwCj9Dw1ffWCAwkJw6wruUbmgEOgNG9xb8cC1eIhr8&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=a389ab9d678a283873cfddf9592ce144&oe=5E5E9E1F
Szűcs Lajos képviselte Vecsésen megfelelő szélesség, szegélykő és felfestés is jutott  - ott a felújítást így adták át

Ócsán erre is csak ígéret volt, de ahogy azt a jelen útfelújítások esetében is tapasztalni, attól sem várhatunk többet.  Itt a gyakorlati megvalósítás mindig mást mutat.

Az önkormányzatunk az útjavítással kapcsolatosan kiadott sajtótájékoztatója szerint az útfelújítással már rég végezni kellett volna. A polgármester Facebookon a korábban kiadottal szemben más időpontokat adott meg. A közbeszerzésben foglaltak alapján azonban késedelmi pótlék róható fel a kivitelezőnek. Félő azonban, hogy az önkormányzat a különböző szövődmények okán (- lásd kispestiek) nem fog élni a lehetőséggel. pedig ezzel egyfajta kártételezés valósulna meg, ami által pénzt spórolhatna a városi költségvetés.  

Jelentős összegeket lehet bezsebelni a kötbér érvényesítésével, vagy nem érvényesítésével - kérdés, hogy melyik mennyiben fáj, vagy éppenséggel hova csorog

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhxJRw-MdSVmvtUmDb75nx_Hb326X430n0wkpjybRibbw2unEhQ1KCnkdecveVjzUWAApJtCIH0YsLZgQJo83Bu6dV_myHVGHQdWIMhi-_YO04mo4QZbyBHb0S9dmfZ406Ya3UirQ6xgak/s1600/%25C3%2593csai.png
Ócsa polgármestere menekül az ügy feltárása elől
A B2 Trans és a már ismert környezetszennyezés során is inkább duplán fizettünk rá, mintsem bármit is visszanyertünk volna. Így ez esetben sem valószínűsíthető a közvagyon védelme, vagy a kárunk megtérítése, mivel a korábbi városvezetés csúcsa nem változott. A testület rendkívüli ülésén a polgármestert és a monori Bognár Csaba nevével jegyzett ma már törlés alatt álló B2 Trans Kft-t bízta meg a "feltárt kommunális hulladék elszállításával kapcsolatos adminisztrációs és egyéb feladatok ellátására".  

Akár kecskére a káposztát.

A Székesiben most kezdték csak kivágni a kátyúkat, amit látható mód nem betonoztak ki, hanem csak földes törmelékkel töltöttek fel, amit majd ledöngölnek és erre dobják majd a kb 4-5 cm-s aszfaltot. 

Mindez nem túl sok minden. Az AC 11-s minőségű aszfalt négyzetméteres terített költsége 3500-3800 Ft/négyzetméter.  A Székesi hossza a vasúti pályától a Halászy Károlyi utcáig nem ad ki egy kilométert.  

A kátyúk és a korábbi úthibák kivágását követően törmeléket szórva  és nem beton alappal töltik fel az útalapot, amire majd az aszfalt kerül - mindez nem a szakszerűség és tartósság visszaigazolása

Nem is olyan drága mulatság az aszfaltozás mint hinné
Mindez durva számítás szerint és négyzetméterre vetítve 1000x5, vagyis 5000 m2 x 3800 Ft/m2 az nem tesz ki 20 milliót.  Ennyi az 5 cm-es aszfaltozás költsége. Ugyanez értendő a Damjanichra, ami közel azonos hosszban, és nem számításba véve a keskenyebb szakaszokat akkor ott is 20 millióba számolható a leterített aszfaltcsík. Ez valójában az egész terület aszfaltozási költsége a 150 milliós keretből.  A többi elmegy a felállásra, az előkészítésre a kétszer 1 km csík szegélykövezésére és ki tudja mire.  Ki lehet számolni a szegélyköveket is, de még akkor is marad vagy 100 millió. Ezt kell végül leköltségelve elosztani.

Mindebből az következik, hogy a 150 milliós költségvetésből bőven kijöhetett volna a normál útszélesség, az 5,5 -6 méter széles útburkolattal és még a járdára is juthatott volna a Damjanich hibás részein az aszfaltcsík.  Mindez persze csak felvetés, mert a részletes költségvetési elszámolás biztos nem az interneten elérhető aszfaltozási munkák négyzetméterárával számol és a később nem látható alapozásnál, a felhasznált munkaóráknál és egyéb másnál elkönyvelik az összes pénzt.

Ha a városi környezet, a polgármester által beígért "gyalogjárdák korszerűsítése" a szintén írásba adott "Damjanich utca burkolatfelújítási és járda szilárd burkolattal történő teljes körű felújítására" tett ígérete valamint a teljes hosszában történő szegélykövezés nem is, de az elszámolás biztosan rendben lesz.

Ez esetben nem beszéltünk még a mostanság felmerült százalékos térítésekről, de mint az nem feltételezhető, és főleg nem igazolható ez esetében sem tudunk a visszatérítésről. A korábbi B2 Trans Kft és az önkormányzat közötti üzlet is csak szívességi alapon jött létre, ha hinni lehet Horváth Tamás telefonon adott nyilatkozatának. Az persze más kérdés, hogy ki az a hülye, aki oda adja saját telkét ingyen és bérmentve, ellenőrizetlenül hogy oda a korábbi betonozott vasúti rakódóról termőföldet vihessen és rakhasson le. Már a feltételezés is abszurd. Nem hogy még a termőföld a rakodóvágányok betonaljazata helyén. A milliós juttatásban részesített Horváth alpolgármester ugyanis ezt állítja. 

Akkor most miért ne hinnénk el, hogy ezzel a 150 milliós útfelújítással is minden rendben van? 

*

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése