2017. szeptember 23., szombat

Miért Ócsára, a tájvédelmi körzeten át vezető utat jelőlik az autópályán ha Újhartyánnál lezárás van - károkozás

Az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. által kezelt M5 autópálya ócsai szakaszán sárga színű terelést jelző táblák kerültek kihelyezésre, amik azt jelzik, hogy az újhartyáni csomópont lezárása végett Újhartyánt és Dabast az ócsai kihajtón át érhetik el.

Ócsai illetőségű embereként igencsak furcsállom az autópálya-kezelő viszonylását a városunkat érintő terelőútvonal meghatározása kapcsán. Ennek oka, nem csak, hogy a város nincs felkészülve erre, mert az autópálya csatlakozás közvetlenül a műemléki központon keresztül vezet tovább a város szívébe egyrészt, más felől, pedig Duna-Ipoly Nemzeti Park részeként ismert Ócsai Tájvédelmi Körzeten vezet keresztül  Felsőbabád irányába. Vagyis az 5 számú főút felé Dabas, Újhartyán és Bugyi útirányba közlekedőknek. 

http://vecseshirek.hu/wp-content/uploads/2016/03/DSCF1240-e1459411093213.jpg
Ez a tartálykocsi is az M5 autópálya és Ócsa közt a 4603-as úton szenvedett szerencsés balesetet - behajtva akár a városban is megtörténhetett volna vele ( - minek kell erre közlekedni az ilyen szerelvényekkel,  főleg ha tiltva is van)
És ez a baj. 

Az M5 autópálya Ócsa számára egy fontos nyomvonal, amit a város lakosságának jelentős része használ. A pálya kapcsolata és a város összeköttetése közvetlen, vagyis a települést elkerülő utat nélkülöző. Így az autópályáról Ócsa irányába tartó forgalom számára a városba történő bejutás elkerülhetetlen. Az M5 pálya és Ócsa városa közt a 4603-as számon jelölt, belterületen átvezető (Üllői) út városközpontban a műemléki terület sarkán ágazik tovább. Tehát a pályáról letérő forgalom akaratlanul is ide jut. Innen pedig nincs más lehetőség, mint a városmagon keresztül az intézmények előtt áthajtani Alsónémedi és Soroksár felé, vagy balra fordulva a lápos területen átmenő útvonalat választva behajtani a természetvédelmi területre, hogy elérjék a Dabasra vezető főutat.  

Az Ócsai Tájvédelmi Körzeten átvezető utat az autópályáról és Bugyi felől érkező nehézgépjárművek károsítják - a várost rombolják

Ócsai lévén pont ezt nem szeretnénk. Elég baj, és gond nekünk, ha az autópálya forgalma valamilyen oknál fogva beakad, feltorlódik. Akár Budapest felé a gyáli-csomópont végett, vagy más okból, illetve ha a másik irány nézzük, akkor az Inárcs, vagy Újhartyán felé igyekvőket fogja vissza valami. 

Bármi is történik az autópálya Gyál és Újhartyán közötti szakaszán, ami torlódást okoz, máris az élelmesebbje Ócsa irányába próbálja azt kikerülni. Ez a kimenekülés azonban nagyon sok terhet ró a városra, amit senki nem tolerál.

Nem csak a fokozottabb balesetveszély, a megnövekedett forgalom és a vele járó terhelés, hanem a környezeti rátalom is egy olyan velejárója ennek a jelenségnek, amit a város nem szívesen vesz magára.

Az M5 autópályán a kihajtónál ki van téve a terelő út Ócsa felé
Most is a kijelölt terelő út kapcsán rajtunk átvonuló kamionok összes károkozását a városlakok viselik. A behajtást tiltó táblák, amolyan díszletei csak a városnak, mert azokat senki nem veszi komolyan. A polgárőrség hamvaiban, és többnyire már csak a focimeccsek, meg az ilyen-olyan alkalmi rendezvények során jeleskedik. A közterület-felügyelet pedig ha nem virágot ültet a Polgármesteri Hivatal napos oldalán, akkor az idő nénik ablaka előtt túlburjánzott gazt büntetni rendeli. De a városon áthömpölygő autók sokaságát egyikük sem állítja félre. Aki most rendőrért kiállt, annak elárulom, hogy jogos a felvetése, és magam is azon vagyok, miszerint nem elég csak a traffipaxok mellé rendőrt állítani, a behajtást tiltó táblákhoz is kéne ehhez ember. Szerintem ez is hozna annyit, mint a sebességmérés. Sőt ebben nem kell annyit invesztálni mint abba drága és hiteles készülékbe.  A baj csak az, hogy Ócsa rendőri állománya  megfogyatkozott. Aztán a polgárőrség sincs jobb állapotban, hiszen a létszámhiány az önkéntes állományt is kigyomlálta. Az ócsai közterület-felügyelet pedig megalakulása óta nem képes önálló arculatot megjeleníteni. Marad hát a kisvárosi polgármester, aki pedig alig képes bármit is elérni. Legalábbis olyan városi és közösségi igényeket, ami a  helyi közlekedéssel kapcsolatos.  

Így a polgármestertől azt, hogy a közútkezelővel, az autópálya üzemeltetővel olyan érdemi megállapodást képes legyen kötni, ami a város teherviselését enyhítené, egyszerűen képtelenség elvárni.  

Ócsa vezető tisztségviselőjének az elmúlt 8-10 év sem volt elég arra, hogy olyan alapvető közlekedési problémákat rendezzen, mint a gimnáziumi buszmegálló, hogy a Volán egyes járatai az Alsónémediben való bolyongás helyett a gyorsabb eljutást biztosító autópályán érjék el a fővárost, vagy hogy a vasúti átjárót rendbetéve biztonságosabbá tegyék az itt áthaladó és a helyi forgalom számára.

https://1.bp.blogspot.com/-GnMjCbkth5M/TiiCKGSefNI/AAAAAAAAAx8/NTr04eYoE0g/s640/SSA40911.JPG
Halott a dolog, ha a "kegyes" városvezetőre várunk - ahogy egyikből, úgy a másikból sem lesz semmi

Szóval halott a dolog, ha az önkormányzatra, vagy a városvezetőre várunk.  Az, hogy a Ócsa nem képes kihasználni és előnyére fordítani az autópályát, az még lehet egyfajta beletörődömség. Viszont az, hogy még a pálya nyomán hagyom is kizsigerelni, tönkretenni és kártékonyan lepusztítani a várost, az már olyan bűn, ami ellen fel kell szólalni.

https://4.bp.blogspot.com/-EaACQPWn_P8/TK9pUBKIQZI/AAAAAAAAAH4/-TWMUshKK7Y/s1600/IMG_3331.JPG
A tábla itt csak díszlet - az önkormányzat nem szól érte
Mert az ügyebár csak nem lehet elfogadott, hogy Ócsa mindenféle zokszó nélkül hagyja és tűrje, a természetvédelmi területén való áthajtásokra, tönkretéve ezzel a tájvédelmi körzet érintett részét. Azt a hajdan kiterjedt lápterületen átvezető szakaszt, ami egyik utolsó ékes maradványfoltja a régi egységes egésznek. Hogy becsukják azt  a turjános kaput, ahol az értékekben gazdag Selyemrét kanyargó ösvénye vezet a természetbe. Nem előttünk kell bezárni a kaput, hanem az íde irányított környezetkárosító autók és főleg a nehézgépjárművek elől kell lezárni az utat. 

Ha Ócsán erre nincs polgármester, akkor magunknak kell sorompót állnunk, hogy megfékezzük őket, és megvédjük azt az a maradvány értéket, amit még ránk hagytak.  

Ennek legcsekélyebb kifejezése az, hogy tegyük már szóvá, hogy ne Ócsán át jelöljék meg az utat, ha Újhartyánnál a kihajtó sávot lezárják, hiszen ott van még az Inárcsi kijárat is, amit amúgy a járatos buszok is használnak. Mi nem tudunk ezzel élni, de mi is érünk annyit, mint Inárcs, vagy Kakucs és a mi értékeink is megérnek annyit, hogy ne felénk, hanem a pályán tovább haladva közelítsék meg Dabast, Újhartyán, vagy akár Budapestet.


*

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése