Azoknak a középiskolásoknak, akik 2016
január 1-je után érettségiznek, ötven órányi közösségi szolgálatot kell
teljesíteniük. A diákoknak erre a katasztrófavédelemnél is lehetőségük
van, ami ügyebár nem egy könnyű szolgálat, mert fegyelmezettséget, odafigyelést és elszántságot igényel. Viszont nem kell másutt bohóckodni, és "csak úgy" letudni az egészet, mint egy focimeccset.
Mint ismert, Ócsán nincs lehetőség a tűzoltóság szolgálatába állni, mert erre nem elég egy mögöttes tartalom nélküli toborzás. Ha az ember nem cselekszik, és nem tesz azért, amivel megbízzák, akkor nem is lesz belőle semmi. Így van ez a helyi önkéntes szolgálatra bízott helyi tűzoltócsapat létrehozásával is. Több év távlatában sem lett az egészből valami. Az ócsai egység nem jött létre, a helyi tűzoltóság maradt a beteljesítetlen ígéretek sorában.
Kérdés, hogy mit tehet az a gimis, aki mégis szeretne olyan közösségi szolgálatot teljesíteni, mely nem egyházi, nem politikai és mégis a közérdekű, társadalmi célzatú?
Közösségi szolgálatnak az a munka számít, amelynek során a diák a
saját helyi közössége javát szolgáló, anyagi érdektől független
tevékenységet folytat szervezett keretek között. Ilyennek számít a
katasztrófavédelmi, egészségügyi, szociális és jótékonysági, oktatási,
kulturális és közösségi, környezet- és természetvédelemi, óvodáskorú,
sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel
közös sport- és szabadidős területen folytatható tevékenység.
A katasztrófavédelem kiemelt célja a gyermekek és fiatalok
katasztrófavédelmi felkészítése, amelynek érdekében országszerte
lehetőséget biztosít a középiskolás diákok számára, hogy közösségi
szolgálati kötelezettségüket a katasztrófavédelem szerveinél, megyei
igazgatóságokon, kirendeltségeken, tűzoltó-parancsnokságokon
teljesítsék. Ennek során megismerhetik a szervezet feladatrendszerét,
kialakul bennük a biztonság, a katasztrófák megelőzése és a katasztrófák
elleni védekezés melletti elkötelezettség és felelősségérzet, és
későbbi életük folyamán nagy valószínűséggel többet tesznek majd saját
és környezetük biztonságáért.
Mindezt a katasztrófavédelem úgy kívánja elérni, hogy a közösségi
szolgálatra hozzá jelentkező fiatalokat bevonja a szervezet mindennapi
tevékenységébe, részt vehetnek a szervezet napi működésében, így maguk
is átélhetik, miben áll a katasztrófák elleni védekezés.
Közreműködhetnek a megelőzési, felkészülési feladatokban, például
iskolai tűzriadók megszervezésében, felvilágosító tevékenységben, de a
tanulók kiterjedt káresemények során részt vehetnek a beavatkozások
háttértámogatásában is.
A katasztrófavédelmi közösségi szolgálat keretében a diákok
bekapcsolódhatnak a tűzmegelőzés és a tűzvédelem, a polgári védelem,
illetve az iparbiztonság szakterületének munkájába, közreműködhetnek
például iskolájuk tűzriadó tervének kidolgozásában, a terv
gyakoroltatásának előkészítésében és végrehajtásában, az intézmény
tűzvédelmi rendszerének ellenőrzésében, tűzoltóversenyek
előkészítésében, szervezésében és lebonyolításában, de akár az őket
fogadó tűzoltólaktanya karbantartási tevékenységeiben is. Aki a polgári
védelem területével kíván alaposabban megismerkedni, az részt vehet
katasztrófakockázati helyszínek bejárásában, polgári védelmi gyakorlatok
előkészítésében és végrehajtásában, ifjúsági versenyek előkészítésében
és lebonyolításában, vagy éppen a polgári védelmi tervezéshez szükséges
adatbázisok készítésében, vagy a lakosságfelkészítésben. Az
iparbiztonság iránt érdeklődő diák a veszélyesáru-szállítást nyomon
követő rendszerek karbantartásában és alkalmazásában, illetve veszélyes
üzemek bejárásán vehet részt.
Azok a középiskolások, akik a közösségi szolgálat egészét, tehát mind
az ötven órát a katasztrófavédelemnél kívánják teljesíteni, mindhárom
szakterület munkájába betekintést nyernek.
Talán érdemes ezt is figyelembe venni.
*
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése