Súlyos jogsértés miatt 121 millió forintos
hírközlési bírságot szabtak a UPC-re.
Jászberény után visszaesőként Cegléden is jogosulatlanul, idő
előtt indította szolgáltatását a távközlési vállalat.
Engedély nélküli szolgáltatásnyújtás miatt a Nemzeti
Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) december 28-án ismét bírsággal sújtotta a
UPC Magyarország Telekommunikációs Kft.-t. A fokozatosság és arányosság elvét
is figyelembe véve a 121 millió forintos bírságot a hatóság úgy állapította
meg, hogy az a jogsértéssel elért vagyoni előnyt jóval meghaladja. Így a
szankció hatékonyan jelzi a piaci szereplőknek, hogy nem éri meg tudatosan
eltérni a hírközlési előírásoktól.
Az NMHH a Cegléden megépült hírközlési – internetes,
kábeltelevíziós, telefonos – hálózat jogsértő használatbavétele miatt
állapította meg a jogsértést. A UPC két évvel ezelőtt, 2015. szeptember 2-án –
az újonnan épülő hálózata teljes elkészültét meg sem várva, a kivitelezés 27.
napján – annak ellenére kezdte meg a szolgáltatás nyújtását, majd folytatta
több mint két éven keresztül, hogy nem tette meg az ehhez szükséges
bejelentést. A szolgáltató bejelentési kötelezettségének csak a hatóság
felszólítására tett eleget, majd a bejelentés hiányosságait olyan késedelmesen
pótolta, hogy azt az NMHH csak 2017. szeptember 28-án vehette nyilvántartásba.
Mivel a UPC hatósági jóváhagyás nélkül kezdte meg szolgáltatását, az NMHH nem
győződhetett meg arról, hogy a hálózat műszakilag az előírásoknak megfelelő,
kivitelezése jogilag elégséges volt-e. A szolgáltató magatartása ezáltal
alkalmas volt arra, hogy új ügyfeleket szerezzen és kössön magához akár
hűségidővel úgy, hogy a piaci versenytársakkal szemben számottevő és
jogosulatlan előnyhöz jutott, miközben az előfizetők érdekei sérültek.
A szolgáltató jogsértő magatartása nem az első eset,
hiszen a UPC Jászberényben szintén jogosulatlanul megkezdett elektronikus
hírközlési szolgáltatásnyújtása (kábeltévé-szolgáltatás) miatti 30 millió
forintos bírsága 2017. április 7-én hozott bírósági ítélettel emelkedett jogerőre.
Az NMHH – a tekintettel a fokozatosság és az arányosság elvére – az újabb
bírság mértékének megállapításánál súlyosbító körülményként vette figyelembe,
hogy a szolgáltató a jászberényi ügy ismeretében már bizonyos lehetett benne,
hogy Cegléden is jogsértően jár el, ennek ellenére szeptemberig tudatosan
tovább folytatta ezt a gyakorlatát.
Az NMHH a bírság mértékének meghatározásánál szem
előtt tartotta, hogy a szolgáltató a jogsértéssel elhúzódó időszak alatt a
bírsággal azonos nagyságrendű, jelentős vagyoni előnyre tett szert, mellyel
megbontotta a piaci szereplők közötti esélyegyenlőséget, illetve veszélyeztette
az előfizetők érdekeit. A hatóság célja, hogy a szolgáltatónak ne érje meg,
hogy tudatosan eltérjen a vonatkozó hírközlési jogszabályok egyértelmű
rendelkezéseitől – és más piaci szereplők is tartsák magukat a jogszerű és
etikus üzleti magatartáshoz. A bírság mértéke ugyanakkor ne lehetetlenítse el a
megbírságolt cég üzleti tevékenységét, de a hatóságnak egy esetleges újabb
jogsértéskor legyen lehetősége az összeg emelésére a felügyeleti
tevékenységében alkalmazott fokozatosság és arányosság elve alapján.
A UPC-nek a jogszerű eljárásra számos lehetősége
lett volna. A jogszabályi előírásokra az NMHH időben, külön is felhívta a
szolgáltató figyelmét, és a cég élhetett volna például olyan megoldással is,
hogy szakaszokra bontva jelentse be az építést – annak megfelelően, ahogyan a
szolgáltatás megkezdésének ütemezését tervezte. A hatóság mostani döntésével is
nyomatékosítja, hogy egy új építésű hálózaton a szolgáltatás nyújtását csak az
után szabad megkezdeni, hogy arra az NMHH a használatbavételi engedélyt megadta
vagy az utólagos bejelentést nyilvántartásba vette.
Az NMHH határozata még nem jogerős: a UPC-nek a
december 28-i közléstől számított 15 napon belül van lehetősége a
fellebbezésre.
A cég élni fog a hatályos jogszabályok adta jogorvoslati lehetőséggel - közölték az MTI-vel szerdán.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése