2015. november 20., péntek

Racionál és szankcionál a MÁV - új vasúti menetrend lép életbe ( - állítólag "dinamikus, és utasigényű" lesz)

A MÁV START Zrt új menetrendje szerint jövőre kevesebb vonat fog közlekedni, mégis ettől remélik az utasok számának növekedését.


Tény és való, töröltünk vonatokat a menetrendből – ismerte el Csépke András, a MÁV START Zrt. vezérigazgatója, miután jóval a vasúttársaság 2016-os menetrendjét beharangozó sajtótájékoztató előtt kiszivárgott a járatritkítás híre.

http://iho.hu/img/galery/150419-gyal_3.jpg
Ócsa állomás előtt síneket cserélnek a 255–262. szelvényekben.
A járatritkítást nem ússza meg az új Eu-s parkolókkal felturbózott Lajosmizsei vonal sem. De, ki a fenét érdekli más közlekedése, amikor az amúgy is silány sajátját kurtítják meg?
A nyári hosszú leállást (Pestszentimre és Ócsa között nem közlekedtek, a vonatok, és a járatokat buszokkal pótolták) .követően és a látványos parkolóberuházásokat látva az egyszerű polgár már kezdte azt hinni, hogy a 142 számú Budapest-Lajosmizse vasútvonal, s vele Dabas-Ócsa-Budapest viszonylatának vasúti is javulni fog.  Azonban mint tapasztaljuk, nem így történt. Napi ingázóként roppant elkeseredett tud lenni az ember. Elvégre nem mindenki lehet polgármester, vagy olyan városi kiskirály "kiskároly" akinek közpénzből jut sajáthasználatu autó. A fizető többség kényszeredetten  és ezt értsük a szó megfelelő értelmezésében, hiszen az ócsai ember többségében a vasútra illetve a buszos tömegközlekedésre szorul. Ezeken a járatokon, pedig valóban nagy a szorongás iskolaidőben és bizonyos munkásviszonyéltokban. Ezen a közvagyonból összekapart polgármesteri autó sem segít.  Ez azonban még hagyján, de a polgármester urunk sem rendezi jobb körülmények közé a szolgáltatást.

A Volán egyes körjáratai a helyett, hogy a gyors autópályát vennék igénybe, mint akár a szomszédos Inárcs, Kakucs, vagy Újhartyán buszai, ehelyett félórás városnézés jár Ócsának. Bár ez a meghatározás is túlzás, mert az Alsónémedi település nem város. Az ott kanyargó ócsai busz nem egy élvezetesség. Az ócsai helyközi járatok nagyrészt Alsónémedin  tekeregnek, ahelyett, hogy a gyors munkábajutást, vagy hazautat biztosítanák. Alsónémedin amúgy is egymást érik a járatok, az ócsai buszokat mégsem tudják, vagy akarják leválasztani onnan. A polgármester korábban tárgyalásokat és rendezést ígért. Azt is képes volt egykoron mondani, hogy naponta beszél az illetékesekkel telefonon. Valójában évek óta semmi érezhető változás. Az új menetrendek megjelenése után mindig erre jutunk.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHmoua85MQyjFT71gaq4d7mws3mpNXhyphenhypheni6pYDl5LkU0nD3OFTtHqwyeRCNkoa5T-h_MtT0owjIvUE0LRtXDGGstjrrgO6NK45J_id6m0fbvXR9H54j2IaY3iNEbg2YaEDLRCMp_nlH2oY/s400/bor%C3%ADt%C3%B3.png
Jelenleg Desirok sincsenek már az ócsai vonalon
A vasút menti "látványos" parkolóberuházásból is sikerült a rosszat kicsalni. Az egykori rakodóvágányok mellől felszedett betonaljzatot a városi önkormányzati területére, a Székesi erdősáv szélén ásták be az utókornak a talajba. Ezt természetesen igyekeztek úgy végezni, hogy a városban foglalkoztatott közterület-felügyelők, polgárőrök, természetvédők, és a rendőrség emberi se vegyék észre. Na, nem is látták meg a napjában többször megforduló túlsúlyos autók jövés-menését és külterületi ürítését. A mellényes lovashuszárok is csak a meccsekre lovagolnak ki látványosan. Az illegális szemétlerakókat már nem fedik fel.
 A vasút mentén alakuló "látványosságból" az Eu-s fejlesztésből ez önmagától nem derül ki. Az emberek a hatalmas parkoló kialakítás hallatán, és láttán kezdték elhinni, hogy itt micsoda fejlődés, és forgalomnövekedés lesz.  (A csudát.)

Ez alatt a gyorsabb eljutást, a gyakoribb járatkövetést, vagyis a sűrűbb vonatforgalmat vélték vizionálni az itt élők. Azonban, ahogy arról már hallani lehetett, az új menetrend mindezt nem szolgáltatja. Sőt, nem hogy gyakoribbak lennének a vonatok, hanem még ritkábban is fognak közlekedni. Legalábbis hétvégén, és Dabast illetően. Ezen a részen a jelenleginél ritkábban, csak kétóránként indulnak majd szerelvények.

Mi tagadás, ráfért a felújítás a 142-es vonalra, mely inkább hasonlít egy vicinálishoz, mint egy komoly potenciálú elővárosi vasútvonalhoz. Sajnos a nagyobb átépítésre még sokat kell várni, a nyárihoz hasonló pontszerű beavatkozások a jelenlegi szolgáltatási szint fenntartásához voltak szükségesek.


A vonalon fontos kapacitásnövelő beruházásokat  2012 nyarán hajtottak végre: ekkor Gyál és Inárcs-Kakucs állomás nyerte vissza állomási minőségét, azaz vált újra képessé vonatkeresztek lebonyolítására.  Ócsa állomásépület, a peronja és megjelenése viszont semmit nem változott.
A vonatok sebességére ezek a történések nem voltak különösebb hatással.
A Pestszentimre-Ócsa félórás állomásközt darabolták fel, ami a sűrűbb menetrend bevezetéséhez és a késések csökkentéséhez is nélkülözhetetlen volt.  Azonban a menetsűrűség mindezek ellenére  nem fog növekedni jövőre sem.

http://iho.hu/img/140602_jermann/100.jpg
Ócsa vasútállomása - továbbra is korszerűsítés nélkül, a régi peronnal

December 13-án lép hatályba a MÁV-Start jövő évi vasúti menetrendje, amelyben a kínálatot az utazási szokásokhoz igazították, és emelik a szolgáltatás színvonalát – mondta a személyszállító vasúttársaság vezérigazgatója csütörtökön sajtótájékoztatón, Budapesten.

Csépke András hangsúlyozta: a járatmegszüntetések nem érintik a munkába és iskolába járást, valamint a közúton le nem fedett területeket. A MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a megújult jegyértékesítési rendszer kiterjesztésével egyre inkább valós adatokkal rendelkeznek majd az utazási szokásokról, amit a igényvezérelt struktúrájú menetrendben év közben is követni tudnak majd.

Tájékoztatást adott arról, hogy az új menetrendben a rendkívül alacsony kihasználtságú vonalakon járatokat szüntettek meg. Az Origo 6 százalékos, ötmillió kilométeres csökkentésről írt, ehhez képest „csak” 0,98 százalékkal vágják vissza a vasút teljesítményét jövőre. A legtöbb vonatot a kelet-magyarországi menetrendből iktatják ki., amely révén csökken a 2016. évi utaskilométer. Az így felszabaduló 1,5 milliárd forint költségmegtakarításból 2016-tól 300-zal növelik egyebek között a fedélzeti jegyvizsgálók és a mozdonyvezetők számát, illetve bővítik a zsúfoltabb vonalakon a kínálatot.

A vezérigazgató sajtótájékoztatóján elmondta: „Van olyan járat, amelyen még tízen sem utaznak”. A MÁV-nál utasszámlálást tartottak, mielőtt eldöntötték, hogy hol ne járjanak a vonatok jövőre.  

*

Nincsenek megjegyzések: