2020. augusztus 2., vasárnap

Még egy Gyurcsány csontváz és Bajnai hagyaték a jövőnek - Balatonring ( - nem satdion, de nem is lett kész)

Tíz- tizenkét évvel ezelőtti tervek szerint a Sávoly melletti Balatonring adott volna otthont a MotoGP magyar nagydíjaknak. A pálya alapkövét 2008-ban tették le. 

https://img.index.hu/cikkepek/0312/sport/baumgartner//.gdata/gp_14.jpgMint ismert a Gyurcsány-kormány ötleteléséből nem sok jó származott.  A 12 milliárdba fájó kormányzati negyed hűtlen megvalósítása ugyanúgy kudarcba fulladt, mint a (új)pátyi golf-falu, a sukorói kaszinóberuházás. Baumgartner Zsolt Forma 1-be történő befizetése sem sok sikert hozott. Aztán a Balatonring néven elhíresült pálya sem készült el. Az ma is romjaiban hever, ahogy a kormányzati negyed területe is. Ezen már az sem segített, hogy puccsal hatalomra került Gyurcsány a második kormányába belebukva Bajnainak adta át az országlást.
Az építkezés gyors tempóban kezdődött, mert 2009-ben már futamot terveztek a pályára. Azonban az eredetileg 80 millió euró összköltségvetésű fejlesztés 2010-ben leállt.

http://www.nemzetisport.hu/data/cikk/19/57/89/cikk_195789/d0007820Ef6434041bad7.jpgA 4,2 kilométeresre tervezett pályát, ahol a magyar álmok szerint a világbajnok Talmácsi Gábor versenyzett volna, a Sedesa-csoport akarta felépíteni 80 millió euróból, amihez 20 milliárd forint állami támogatást és 15,3 milliárd forint államilag garantált hitelt kaptak volna. 800 munkahelyet is ígértek az aprófalvas térségnek.
     
Sedesa
A Sedesa a szocialista magyar kormányok idején látványosan nagyot ment Magyarországon. A kormányzati negyed lefújt projektjét is ők csinálták volna, de a balatoni régióban is grandiózus terveik voltak golfpályával, szórakoztatóközponttal, lóversenypályával, na meg a Balatonringgel (ami először szintén golfpályának és termálfalunak indult). A Sedesa tulajának jó kapcsolatai voltak a MotoGP-vel, ezért is találták ki az ötletet.
https://ilovebalaton.hu/uploads/image/photo/505/svj.jpeg
A sávolyi Balatonring nem készült el, de eladó. A szerencsés már 750 millióért is elviheti.

Már az is homályos volt, ahogy a telket megszerezték: 2007 nyarán zsebszerződésekkel sikerült ez, a Sedesa által felvásárolt Sávolyi Termálcentrum Kft. ügyvezetője, Kiss Béla és fia nevén, mivel külföldiek és jogi személyek ekkoriban nem vehettek termőföldet. Két céget hoztak még létre: a Sedesa közvetett tulajdonában álló Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft.-t az építésre, valamint a cég és a Magyar Turizmus Rt. közös vállalatát, az üzemeltetésért felelős Balatonring Vagyonkezelő Zrt.-t.

A leggyakrabban emlegetett okok között szerepelt a gazdasági világválság, s az is, hogy a Magyar Fejlesztési Bank nem adta meg azt a 15,2 milliárd forintos hitelt, amit a spanyol beruházó kért.

A hitel megtagadásának oka volt, hogy a Sedesa korrupciós botrányba keveredett.
     
Az ingatlan beruházások kapcsán elhíresült a „spanyol modell” saját hazájában és Európában is megbukott. Lényege: a jutányos áron megvett szűz területeken ambiciózus mega-projektek felépítését ígérik, hogy azután, kijárva tetemes állami, illetve EU-s támogatásokat befolyásos politikusoktól, az átminősített területen a beruházást el sem kezdik, illetve félbehagyják, vagy az ingatlanokat hatalmas haszonnal továbbadják. Ez a módszer idehaza sem ismeretlen. Hazánk ideális terep, tekintettel a politikai és gazdasági érdekek szoros összefonódására.
 
A területet félkész állapotban hagyták maguk mögött a levonuló munkagépek. A spanyolok két év alatt 30 millió eurót fektettek a projektbe. Ebből elkészült a 4232 méter hosszú pálya nyomvonala a földmunkáig. Teljesen kiépült a víz-, csatorna, valamint az elektromos hálózat. Lesarkítva, tulajdonképpen az épületek és a pályaszerkezet kialakítása maradt hátra.

A Balatonring végül kalapács alá került csupán 1,5 milliárd forintos kikiáltási áron, miközben 3,5 milliárd forintnyi követeléssel volt már megterhelve. De senki nem akart versenypályát venni. Az árverés eredménytelenül zárult. A pálya azóta az enyészeté, még az alapkövet is ellopták már.

https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=ced1b82a-be28-4abb-a408-4d6d7ccb63a9&view=da658e97-86c0-40f3-acd3-b0a850f32c30
A korrupció hozadéka

Az elmúlt évben ismét terítékre került a MotoGP futamainak magyarországi befogadása, Sávolyt is figyelembe véve. Végül a gyorsaságimotoros-világbajnokság jogtulajdonosa, a Dorna mondta ki a döntő szót. Ezután esett a választás Hajdúnánásra, ahol 65 milliárd forintos beruházással épül meg a multifunkciós versenypálya.

Schuller Tibor, Sávoly polgármestere arról beszélt: eddig legalább a remény megvolt, hogy befejezik a Balatonringet. Már csak azért is, mert a státuszát tekintve a sávolyi MotoGP-pálya még mindig államilag kiemelt beruházásként van nyilvántartva. – Az ésszerűség azt diktálta volna, hogy amit már elkezdtek, azt fejezzék be – folytatta a településvezető. – Ráadásul nagyon jó az elhelyezkedése, közel van az autópálya, a Balaton, a sármelléki reptér. Ismert az is, hogy hogy a szennyvízhálózat alapfeltétele volt a Balatonring építésének. A beruházás odáig eljutott, hogy Sávolyon megépült a szennyvíztisztító telep is, igaz Balatonringre méretezve. Schuller Tibor hozzátette azt is: mivel csak Sávoly és Somogysámson csatlakozhat a rendszerre, 15 százalékos a kihasználtsága. Elbírná az összes környező települést is, de rácsatlakozásuknak módosítást igénylő szakmai akadálya van.

https://blogger.googleusercontent.com/img/proxy/AVvXsEiNsD74srhHACaLiGCDKZaUia2ARmwNNr4_wyvwo40VG2Xg5oWWy-8Hgxw3JdXi3tTYUzkihdggzGaGmTaJyGiqioMvUPJrO9ODCMAp5cqAR2Fr_8AjMe-3HE3DFzopmQnf00E7Ea1Ywe7bjdJiRsO6GZmNCTKe4rSRr5LqIAo_QJYZejHD8fzjQ6U=
 
Aztán újra felcsillant a remény.  Többen abban bíztak - az ilyenkor szokásos Gyurcsányhoz köthető baloldali köpködés mellett, - hogy Mészáros Lőrinc megveszi és kimozdítja a gyurcsányi holtpontról a projektet.  Ennek azonban semmi más alapja nincs, mint a 24.hu balfékjeinek szokásosan hamis politikai képzelgése, mondván az összes balatoni part az ővé.
 
 Változtak az előírások, szigorúbbak a szabályok, túl drága lenne újból belefogni.

Móring József Attila (Fidesz-KDNP), a térség országgyűlési képviselője kifejtette: sajnos a sávolyi pálya 2008-as megtervezése óta jelentősen változtak a MotoGP-versenyhelyszínnel kapcsolatos követelmények. A paddock épület és a központi infrastruktúra elvárásai sem férnek el már ezen a területen. A vonalvezetés már elavultnak tekinthető. Hasonló pálya van már a versenynaptárban, ezért sem támogatta a jogtulajdonos a sávolyi helyszínt. Multifunkcionalitást lehetővé tevő egyéb létesítményeknek sincs elegendő hely a területen. A meglévő földmunkák teljes körű visszabontása és újbóli elvégzése lenne szükséges, amely a költségek jelentős növekedését jelentette volna. Zajkibocsátási normák változása miatt, a korábban tervezett pályahelyszín közelebb van a lakott területekhez, mint az elvárt lenne. A helyszín előkészületei óta megváltozott jogszabályi környezet lényegesen szigorúbb környezetvédelmi, építésügyi szabályokat ír elő.

A projekt esetleges megvalósítása jelentős környezetszennyezéssel, Natura-2000-es területek rombolásával és a Kis-Balaton páratlan élővilágának veszélyeztetésével is járna.

Most azonban talán újra indulhat a korábbi elképzelés. Még a balszélső zsúrpubi is kaján örömködéssel szállt bele a projektbe.  Ahogy írják: "az igazán fontos dolgokra mindig talál forrást a kormány." 

A jövő évi költségvetésből állítólag 36 milliárd forintot különített el a kormány a magyar motorsport fejlesztésére. A Hungaroring 16 milliárdot kap folyamatos fejlesztésre, a jogdíjak kifizetésére, az új motoros pálya előkészítésére 20,4 milliárd megy.

Remélhetőleg ezzel is begyógyítva egy korábban ütött és kivéreztetett sebhelyet.

Forrás: Auto-Motor, 24.hu, Zsúrpubi, Hvg, Internet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése