Aligha kell bizonygatni: Eddie Murphy Gentlemanus
c. konzseniális filmje alapmű a politikai mutyiról, amely természetesen
világjelenség, vagyis semmiképp sem maradhatunk ki belőle. Olyannyira
besimultunk „bátor és kreatív” hozzáállással, hogy mára sikerült a
korrupciós élvonalban loholnunk. A magyar mutyi rendszerré vált, minden
magyar, nemzeti, tisztességes, felelős és közjó dolgunk kemény
ellenállása – maga az Ohm-törvény.
A kisemberek kis korrupcióját üldözi a hatalom, ám a politikai elit
milliárdos csalóit megvédi az elszámoltatástól, s éppen erre bizonyíték a
pártpolitikai célokra fölhasznált metróügyi OLAF-jelentés is – állítja
Ligeti Miklós.
Ligeti Miklós – jogi igazgató
Jogász, 2002-ben végzett az ELTE AJK-n.
Egyetemi tanulmányai mellett 1999-2000. között az Országgyűlés
környezetvédelmi bizottsága mellett dolgozott, elsősorban települési
kommunális környezetvédelmi projekteken. 2000-2002. között előbb a CMS
Cameron McKenna ügyvédi iroda, majd a Freshfields Bruckhaus Deringer
ügyvédi orda gyakornoka. Diplomázást követően az Országos Kriminológiai
Intézetnél tudományos segédmunkatárs, elsősorban környezetvédelmi
büntetőjoggal foglalkozik. 2006-ban jogi szakvizsgát tett. 2007-től az
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium köztisztviselője, előbb a
Büntetőpolitikai Szakállamtitkárság titkárságvezetője, majd 2009-2010.
között a Statisztikai és Elemző Osztály vezetője. Büntetőjogi
kodifikációs feladatok mellett a bűnözésmérés, a bűnügyi és rendészeti
statisztikai rendszer működtetése a feladata. 2010 és 2012 között a
Belügyminisztérium Koordinációs és Statisztikai Osztályát vezette, ekkor
a kriminálstatisztikai feladatok mellett elsősorban rendészeti és
nemzetbiztonsági kodifikációs feladatokkal foglalkozott.
- Miként lehetséges az, hogy
felméréseik szerint a magyarok évről-évre súlyosabb problémának érzik a
korrupciót, de az ilyen ügyletekkel hírbe hozott pártok támogatottsága
alig változik?
- Az emberek politikai értékválasztását
nem vizsgáljuk, ám azt látjuk, hogy van valamiféle erős hasadás a
magyarok gondolkodásmódjában. Egyfelől a korrupciót szinte mindenki
elítéli. Ugyanakkor, ha arról van szó, hogy mit tehet ellene az
állampolgár, akkor el is tolja magától a felelősséget. Míg 2012-ben
százból harmincan jelentették volna a korrupciót, addig mára ez húszra
csökkent. Ebben a tekintetben már Ukrajna és Belorusszia szintjén van az
ország.
Továbbra is lejtmenetben
Magyarország korrupciós megítélése – ezt állapította meg a Transparency
International 2016-os világfelmérése
Budapest, 2017. január 25. –
Magyarország hét helyet csúszott vissza a világ legátfogóbb korrupciós
ranglistáján, a Transparency International (TI) által készített
Korrupció Érzékelési Indexben (Corruption Perceptions Index – CPI).
Magyarország az elmúlt hat év leggyengébb értékét, 48 pontot ért el, és
korrupció elleni teljesítménye szembetűnően visszaesett az Európai
Unión, valamint a közép- és kelet-európai régión belül – hangzott el a
Transparency International Magyarország (TI-M) budapesti
sajtótájékoztatóján.
- A félelem vagy a hatóságok lanyha fellépése magyarázza ezt a csökkenést?
- Magyarországon az a legsúlyosabb,
legrombolóbb jelenség, hogy a korrupciónak nincs következménye. A
rendszerváltás óta igazán nagy volumenű, a kormány, a politikai elit
számára fájdalmas korrupciós ügyben nem született komoly ítélet. Például
a Postabank ügyében 200 milliárd forintra teszik az eltűnt pénzt, ehhez
képest a fő elkövető megúszta egy súlyosabb közlekedési baleset ügyében
is enyhének tetsző büntetéssel. Az emberek teljesen életszerűtlennek
érzik, hogy a bejelentésüknek lenne bármilyen hatása. Ez is tükröződik
abban, hogy mára Magyarország az Unió egyik legkorruptabb államának
számít, már csak Bulgária, Görögország és Olaszország áll mögöttünk,
Románia pedig holtversenyben van velünk.
- Azért Romániában újabban tízezres tömegtüntetések vannak, mintha ott működne a társadalom immunrendszere.
- Tény, a holtverseny úgy értendő, hogy
Magyarország korrupciós tekintetben romló tendenciát mutat, Románia
viszont javulót. Ott ugyanis megszűnőben van a politikai elit által
elkövetett korrupció büntetlensége. Ugyanakkor náluk is tovább dívik a
keleties, baksis típusú vesztegetés.
- És milyen a magyarországi korrupció természetrajza?
- Magyarország kezd egyfajta irányított,
vagy „fegyelmezett” demokrácia kialakulni, ahol a végrehajtó hatalom a
társadalom minél több megnyilvánulását akarja ellenőrzi.
- A korrupciót is?
- Igen, a kormány nem tűri az olyan
korrupciót, amiből nincs közvetlen haszna. Persze sikert értek el a
rendőrök utcai korrupciójának visszaszorításában, és javult a
kiskereskedelemben a számlázási fegyelem, bizonyos területeken tehát van
némi tisztulás. Ugyanakkor éppen a rendőrség a jó példa arra, hogy míg a
kisrendőröket a Nemzeti Védelmi Szolgálat folyamatosan „teszteli”,
addig nem tudunk arról, hogy osztályvezetőnél magasabb beosztású
hivatalnokra valaha is kiterjedt volna bárminemű vizsgálat. Azaz: míg a
kisember korrupciójára lecsap a hatalom, addig a nagyember kisszerű
korrupciójára nem.
- A nagyemberek körüli
„furcsaságok” kapcsán évek óta visszatérő indok, hogy a „nemzeti
tőkésosztály” felépítéséről van szó, azaz nemzeti érdek, hogy korábban a
Közgép, most a Market Zrt. nyerjen egy-egy közbeszerzést. A nemzeti
érdek felülírhatja a versenyt?
- Azért az jól látszik, hogy
Magyarországon az elit a „nemzeti” indoklással működteti a korrupciót. A
nemzeti protekcionizmus idejétmúlt, korszerűtlen gondolat, azaz az
indoklás, hogy „Magyarországon azért kell a nemzeti cégeket
megerősíteni, mert különben az uniós juttatások az itteni, mondjuk német
multikon keresztül visszacsorognak”, már önmagában jelzi, hogy a
kormány nem a siker és a teljesítmény által dominált piacban
gondolkozik. Másfelől a TI kutatásai is alátámasztják, hogy ezeknél a
beruházásoknál valójában nettó pénzgyűjtés folyik, jellemzően az
indokoltnál sokkal többet számláznak ki szolgáltatásokra és ez a többlet
nem marad a gazdaságban, azt nem arra fordítják, hogy például több
embert alkalmazzanak, hanem készpénzként kiveszik korrupciós
járadékként.
- Ezzel magyarázható, hogy hazánkban az összes nagyobb beruházás végül többszörösébe kerül, mint ahogy tervezték?
- Az uniós forrásfelhasználást
szabályozó törvények nagyjából megfelelőek és általában igazodnak a
brüsszeli irányelvekhez. Ha csak a törvények betűjét nézem,
Magyarországon működhetne akár a világ egyik legtisztább közbeszerzési
piaca is. Azt pontosan még nem lehet látni, hogy például a stadionoknál
vagy az úszópalotánál miből adódott a többletköltség. Azt ugyanakkor a
TI vizsgálatai is kimutatták, hogy a jelenlegi közbeszerzési szabályok
és az intézményrendszer általában nem képes gátat szabni az indokolatlan
presztízsberuházásoknak és a túlköltéseknek. Ezt a négyes metró példája
is mutatja, hiszen amíg volt pénz, addig katonatiszt módjára szórták.
Arra a fel nem tett kérdésre nem lehet válaszolni, hogy hol vannak a
"jövendő négyesmetró-beruházások". Lesz-e majd közvilágításügy, ahol egy
kormányközeli cég egész városokat tudott sötétbe borítani közpénzből,
vagy hogy lesz-e Dagály-gate? Most még nem látszik, kiderül-e valamikor,
hogy ezek is jelentősen túlárazott beruházások voltak, hogy a
döntéshozók összejátszottak-e a kivitelezőkkel, netán a szolgáltatások
rossz minőségűek voltak.
- Van prognózisuk arra, hogy az uniós pénzbeáramlás megszűnése után ez mit hozhat az országnak?
- Erre még senki sem tudja a választ. A
2004-től 2022-ig tartó szűk két évtized, amíg léteznek ezek a források, a
magyar történelemben egyedülálló esélyt adott: korábban is voltak
modernizációs időszakok, ám az ország sikeres, fenntartható fejlődési
pályára állítására most nemcsak lehetőség nyílott, de finanszírozás is
érkezett hozzá. Úgy néz ki, hogy Magyarország ezt nem használta ki. Nagy
az ország forráslehívó képessége, ám ez kényszer is egyben: inkább
költsünk el mindent, csak ne ragadjon be a pénzünk Brüsszelben. Ez még
korrupció nélkül is komoly hatékonysági problémákat eredményezne.
- Azért az az Európai Csalás
Elleni Hivatal (OLAF) négyes metró-jelentéséből is kiderül, hogy a
hatékonyság hiánya és a korrupció kéz a kézben járnak. A TI hogy látja a
négyes metró-ügyet?
- Ami eddig történt az szégyen. Szégyen,
hogy annak idején ilyen súlyos összefonódásokkal terhelt projekt
egyáltalán létrejöhetett, ahol sokszor egyazon személy volt a kivitelező
és az ellenőrző, és állami döntéshozók céges lobbistaként tűntek fel. A
kapzsiság összetalálkozott a rendkívül kaotikus, felkészületlen állami
irányítással. Másfelől szégyen, hogy ezzel a helyzettel éveken keresztül
nem tudott szembenézni az állam. Fontos ugyanis hangsúlyozni: az OLAF
jóformán csupa olyan vizsgálatra hivatkozva írta meg a jelentését, amit a
magyar hatóságok folytattak le. Az OLAF újra igazolta azt a szomorú
feltételezést, hogy a magyar bűnüldöző szervek nem tudják feltárni az
igazán magasra nyúló, politikai szálakkal rendelkező
gazdasági-korrupciós ügyeket.
A Transparency International Korrupció
Érzékelési Indexe (Corruption Perception Index) 1995-ben került
kialakításra, amely a közszférában a korrupció érzékelt mértéke alapján
rangsorolja az országokat az egész világon. A Korrupció Érzékelési
Index egy összetett mutató, amely különböző független és elismert
intézetek által készített szakértői felmérések korrupcióval kapcsolatos
adataira épít. A CPI a világon a legszélesebb körben használt korrupciós
mutató. A CPI egy áttekintést ad az adott pillanatban a korrupció
érzékelésére a világon.
A Korrupció Érzékelési Index az állami szektorban tapasztalható korrupcióra összpontosít, és a korrupciót, mint a közhivatallal személyes haszonszerzés céljából való visszaélést definiálja. A CPI összeállítása során használt felmérések olyan kérdéseket tesznek fel, amelyek a közhatalommal személyes előnyök céljából való visszaéléssel – mint például közhivatalnokok megvesztegetése, kenőpénz közbeszerzési eljárásokban, közpénzek hűtlen kezelése – kapcsolatosak, valamint olyan kérdéseket, melyek a korrupcióellenes politikák erejét vizsgálják, felölelve ezáltal mind a közigazgatási, mind a politikai korrupciót.
- Kérdés, hogy miért kellett ezzel az
OLAF-jelentéséig várni. Hiszen a magyar állam nyomozó szervei már
évekkel ezelőtt lefolytatták a vizsgálatokat, csak a végső
következtetéseket nem vonták le, nem kötötték össze a szálakat. Kérdés
az is, hogy ez pusztán minőségi probléma volt-e - bár önmagában az is
súlyos tünet, ha például a nyomozók és az ügyészek nem eléggé képzettek.
Vagy esetleg valamilyen szakmán kívül eső, mondjuk politikai
megfontolás játszott szerepet abban, hogy az ügyeket nem vizsgálták ki
megfelelően.
- Más területen viszont annál
inkább meglódult az állami gépezet: rövidesen benyújthatják a TI-t is
érintő civiltörvény módosítást. Eddig milyen volt a viszonyuk a
kormánnyal?
- Mindig kiegyensúlyozott kapcsolatokra
törekedtünk. 2010 előtt még a Fidesz olvasta az akkori kormány fejére a
mi megállapításainkat. Kormányra kerülve azonban elfelejtették a korábbi
barátságunkat, és azzal vádolnak minket, hogy a 2010 előtti politikai
garnitúra iránt vagyunk elfogultak, ami persze nem igaz.
Fotó: Molnár Ádám, Népszava |
- Jelenleg is futó együttműködéseik vannak a kormánnyal. Azokat lefújta már a hatalom?
- Nem. Igaz, a legfontosabb
együttműködésből nem is tudna kifarolni a kormány. Az M6-os autópálya
meghosszabbítására ugyanis úgy kapott sok száz milliárd forint uniós
pénzt Brüsszelből, hogy azzal együtt megkapták TI-t is a nyakukba. Mi
vizsgáljuk a gigaberuházásnál a teljes közbeszerezési folyamatot a
kiírástól a lebonyolításig. Az ehhez szükséges együttműködés kielégítő, a
bürokráciából fakadóan néhol kissé akadozik az ügymenet, de szándékos
korrupcióra utaló jeleket nem láttunk. Régi tervünk, hogy a rendőrség
szervezetének korrupciós kockázatait a testületen belülről kutathassuk,
és most, együttműködve a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel, végre esély
mutatkozik erre.
- Milyen civiltörvényre számítanak?
- Azt el tudom képzelni, hogy nemcsak a
civil szervezetek átláthatóságát szigorítják meg, hanem valamiféle
stigmatizáló címkét akarnak ránk aggatni, például hogy külföldi
finanszírozású szervezet lennénk. Ez azért pikáns, mert a legnagyobb,
külföldről finanszírozott szereplő az maga a magyar állam.
A TI is Brüsszelből kapja a támogatása zömét, épp úgy, mint az ország, ahol élünk. Éppen ezért ennek a külföldi finanszírozás vádnak se teteje, se alja.
A TI is Brüsszelből kapja a támogatása zömét, épp úgy, mint az ország, ahol élünk. Éppen ezért ennek a külföldi finanszírozás vádnak se teteje, se alja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése