Rövidebb menetidő, új, közvetlen összeköttetések és sűrűbb
vonatközlekedés jellemzi a 2014. december 14-étől, most vasárnaptól
életbe lépő vasúti menetrendet, olvasni a hírekben.
Mától változik a vasúti menetrend, amelyet a MÁV közlése szerint
rövidebb menetidő, új, közvetlen összeköttetések és sűrűbb
vonatközlekedés jellemez.
A 2014-2015-ös menetrend ~ MÁV142 |
A jövő évben még több, korszerű,
kényelmes elővárosi motorvonat áll forgalomba. Legalábbis ezt propagálják.
Megkönnyíti a vonalhálózat átláthatóságát, az utasok tájékozódását a
budapesti agglomerációs vonalak viszonylatszámozásának kiterjesztése. Az
új vasúti menetrendben a legfeljebb négy karakterből álló betű- és
számsorok még több járatnál mutatják, hogy az adott vonat merre és
milyen megállási renddel közlekedik. A betűk a vonatnemre utalnak, azaz
például S jelzi a személyvonatot, G a gyorsított személyvonatot, míg a
zónázók a Z megjelölést kapták. A számok pedig a városi közlekedésben
megszokott viszonylatokhoz hasonlóan az útvonalat azonosítják. A jelölés
a több vasútvonalat is érintő budapesti átlós járatok miatt esetenként
eltér a korábbi vasútvonal számoktól.
Ócsa polgársága számára ez teljesen futurisztikus |
2015 végéig mind a negyvenkét új beszerzésű FLIRT-motorvonat
forgalomba áll a fővárosi agglomerációs vonalakon, valóban kényelmes
utazást garantálva. Megszépül több vasútállomás, és folytatódnak a
vonalátépítések is.
Tovább bővül a menetrendi kínálat Budapest elővárosában. A tavaly
bevezetett és gyorsan népszerűvé vált,
Kőbánya-Kispest–Kelenföld–Székesfehérvár között közlekedő G43-as
gyorsított személyvonat mellett S36-os jelzéssel Kőbánya-Kispest és
Tárnok között is átlós viszonylatot alakítottak ki.
Kőbánya-Kispest és
Kelenföld között az eddigi egy órás követési idő helyett így már
félóránként kínál közvetlen és gyors eljutási lehetőséget a
vasúttársaság korszerű motorvonatain. Kőbánya-Kispestről vonattal és
autóbusszal a ferihegyi repülőtér is elérhető.
Elsősorban a fővárosban tanulók számára nyújt gyorsabb, kényelmesebb utazást a Budapest és Sátoraljaújhely
között a tanulmányi időszakban pénteken, visszaútban pedig vasárnap,
huszonnégy, illetve harmincöt perccel rövidebb menetidővel közlekedő Hosszú lépés nevű vonat, amely Mezőkövesd és a főváros között nem áll meg.
A pálya korszerűsítése és a menetrend változása révén Budapest és Baja
között általánosságban fél órával csökken a menetidő. A légkondicionált,
alacsonypadlós Desiro motorvonatokból álló expressz vonatok két és fél
óra alatt teszik meg a Kelenföld és Baja közti távolságot.
December 14-től már naponta tizenhat InterCity vonatpár közlekedik a két
nagyváros között, országos szinten az egyik legsűrűbb vonatközlekedést
nyújtva.
Jogos a felvetés - elvárható a javulás |
Ez persze mind jól hangzik. És ez igaz is lehet az ország egyes térségeit tekintve. A kérdés azonban az, hogy hol marad térségünk, és miként részesül ebből Ócsa?
Aki Ócsán él, ne agy Isten Alsópakonyon, azt sokkalta inkább az foglalkoztatja, hogy mindez miként érinti Őt, személyesen. Javul-e a közlekedése és csökken-e az utazásra fordított holtidő?
Blogunk utánanézett, és megtudta, hogy mindez szinte sehogy nem fog javulást hozni a kisvárosban élőknek, mert Ócsát illetően nem lesz járatsűrítés, nem csökken a menetidő és nem lesz kényelmesebb az eljutás a munkába, vagy az egészségügyi központok felé sem. Így kijelenthetjük, hogy rövidtávon sem Dabas, sem Budapest irányába nem javul a közlekedés a településünkön élők számára.
Pedig Bukodi Károly hányszor tett már erre ígéretet az elmúlt nyolc év folyamán, mióta vezető tisztségviselői pocizóba került a testületen belül. De mit is várhatunk ez ügyben tőle illetve a közlekedési társaságtól?
Mint ismert, Bukodi Károly polgármesterként a MÁV lepusztult és alig használt aluljárónak milliós nagyságrendű felújítását előrébb valónak és fontosabbnak tartotta a két erősen leterhelt felszíni vasút-közút kereszteződésének rendebtételénél. Ezzel nem hogy biztonságosabbá, hanem a felújítás elmaradása okán, még inkább balesetveszélyesé vált az átkelés, mivel hosszú évekre visszavezethetően ott nem történt meg az előírt szintre hozás. A kereszteződést nem elég széles, a gyalogosforgalom nincs elkülönítve és a síneken való áthaladás is elég bizarr az egyenletlen aljzaton.
Korábbi olvasói véleményekből azt tűnt ki, hogy a polgármester és a vezetés nem érdekelt a városban élők közlekedésének fejlesztésében, mert az túl sok teherrel jár, ők meg amúgy saját gépjárművel, ami után a javadalmazásukba eleve beépített költségátalányt, vagy térítést vesznek igénybe. Így ők nem érintettek a tömegközlekedésben, és láthatóan nem is tesznek érte semmi. Bár korábban elhangzott egy olyan nyilatkozat, miszerint naponta beszél a MÁV illetékeseivel a vezető emberünk. Ez azonban vagy csak egy lózunk, vagy pedig maga a sikertelenség, a vezetői kudarc kinyilvánulása.
Az esettel a blog és már számos írás foglalkozott, de Ócsa utóbbi évekbeli városvezetés esetében ez nem kapott soha prioritást. Inkább öltek több tízmilliót a városi focipályába a Bukodi-éra alatt, semhogy a lakosság eljutását és biztonságos közlekedését fejlesztették volna.
Ma a helyi közlekedés Ócsán a térség egyik legrosszabb mutatóit produkálja. Összehasonlításként Dabas, Újhartyán, Inárcs, Kakucs is előrébb van, mert ők képesek voltak a közösségi közlekedésbe az autópályát bevonni és annak előnyeit kihasználni. A Volánjáratok ezekről a településekről közvetlenül és gyorsabban jutnak be a nagyvárosba, mint a távolságilag közelebb fekvő Ócsáról.
Innen csak kerülővel, a régi ötös számú főúton és nagyrészt alsónémedi-soroksári kerülővel lehet a fővárosba jutni busszal. Ez nem egy dinamikus és egyszerű eset. Az alsópakonyon élők folyamatos panaszai megerősítik az Ócsa belterületén élők jogos igényeit abban az elvárásban, amit a közlekedésfejlesztés felé támasztanak. Sajnos a városvezetés nem megfelelő partnere a lakosságnak ebben az évek óta egy helyben toporgó kérdésben.
A Máv információi szerint országszerte javul a vonatközlekedés a helybéli igények alapján. Ócsán azonban ez is változatlan, vagy inkább romlást mutat.
A tervek szerint ezek a vonatok fognak végállomásozni Dabason. |
A RegionalBahn.hu információi szerint jövő év elejétől országos szinten lesznek járatritkítások a vasúton. Például Miskolc felé csak 4 óránként fognak gyorsvonatok közlekedni. A lajosmizsei vasútvonalat is nagy mértékben érinti a tervezet.
A tervek szerint a Lajosmizse - Kecskemét szakaszon megszűnne a személyszállítás, akárcsak 2009. december 13 és 2010. július 4 között.
Lajosmizséről csak két óránként fognak indulni vonatok Budapestre. |
Gonda László szerint hétfőtől péntekig a 2910-2937 páros lesz 3 Bhv+BDt összeállítású, mindegyik más Desiro Nyugati-Lajosmizse között.
Nagy ritkítás várható továbbá a Dabas - Lajosmizse szakaszon is. Hétvégén csak minden második vonat közlekedne Lajosmizséig.
Ócsát illetően nagyon kiszámíthatatlan a vasút - mondhatni rendszeresek a késések ( - javulás nulla) |
Ilyenkor akaratlanul is felmerül az emberben a kérdés, hogy a városvezetés valójában miként és helyesen képviseli-e az itt élőket? Valójában miként jár el az érdekünkben, ha itt
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése