Ki ne emlékezne arra a szocializmusra, amit az egészséges erotika korszakalkotó filmes alkotása jelképez és mutat be számunkra. Nem más ez, mint egy kitörési vágy, egy felfokozott hangulat és maga a szocializmus diszkrét bája. A legvidámabb barakk erotikája.


Mindig is igyekeztek belőlünk, a szocialista társadalomban élőkből egy álszemérmes és prűd közösséget képezni. Ezzel ellenszenven egyfajta ismeretlen kihívás volt az NDK-sok nudizmusa az irigyelt strandjukkal, ahol még maga Angela Merkel is a kommunista ifjúsági szövetség soraiban harcolt a nyugati kapitalisták megrontó nézetei ellen.


A szocializmus erotikája legfeljebb a kártyanaptárak reklámhordozójaként, vagy a szocialista ipar termékeinek csábos mellékleteként - mint például a Fabulon reklámjaként - került szemközelbe.


A melósnak ebből nem sok minden tárult fel. Új Gazdasági Mechanizmus (1968) számos megszorítása mellett valamelyes engedmény volt a szélesebb világlátás és a szókimondóbb nyíltság. Ez persze nem valamiféle olyan zabolátlanság volt, mint a mostani szólás szabadság alatt értendő mocskolódás, hanem csupán az, hogy beszélni mertek arról, ami van.
Ekkor már voltak presszók, ahol esténként a pultnál üldögélő lányokat a bátrabbak meg is merték szólítani. Természetesen a hétköznapi munkás még mindig nem jutott el idáig, mert a Danuvia Szerszámgépgyár a Vörös Csepel -szindróma valamint a kommunistapártból lett MSZP és a munkásőrség uralta a szocialista elveket és felvigyázta a közösségi erkölcsöt.
A kelet-európai szocializmus víg végjátéka a pusztaság közepén álló
"lada" (szemmel láthatólag: láda) melléküzemágban játszódik, ahol
nejlonpongyolás nők szegelik össze, majd feszegetik szét az eladhatatlan
ládákat. A tűzveszélyes üzemben lopott benzint tároló ügyeletes tűzoltó
az üzlet fellendítése érdekében rejtett kamerákat szerel fel, és a
környék vezetői ládavásárlás fejében kukkolhatják az öltöző-vetkőző
nőket, akik végül egy ünnepnapi vacsorán felfedezik a kamerákat.
Bosszúból másnapra sztrájkot hirdetnek, csakhogy az éppen szombat.
Mindemellett nem csoda, hogy a rendszerváltáskor elénk táruló erotikust meghaladó szexbálvány egy Olaszországba disszidált lány képében, majd személyében jelent meg előttünk.
Ettől fogva kinyílt a világ. Felszabadultak az indulatok, megbomlottak az eddigi erkölcsök. Más lett a mérce. Ma már Kelemen Anna az "üdvöske" és a nyálcsorgató. Még akkor is ha ez már inkább pornó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése