Így Facebookozik; - sőt, van ahol Twitterezik és Instagramozik némely polgármester.
Ez a polgármesterek legújabb "játszótere".
Ez a polgármesterek legújabb "játszótere".
Ócsa polgármesterének közösségi (személyes Facebook) oldala - próbál hivatalosnak látszani, de akkor sem az |
Egy felmérés szerint: "A vidéki nagyvárosok polgármesterei nagyobb arányban használják ki a
Facebook adta lehetőségeket, mint a budapesti kerületek vezetői."
A fővárosi kerületeket vezető polgármesterek döntő többsége a
legismertebb közösségi portálon, a Facebookon is tartja a kapcsolatot
választóival.
Vidéken más képet fest a polgármesterek Facebook felhasználása, mivel a kisebb településeken inkább közvetlenebb, és személyesebb a kapcsolat, mintsem a közösségi oldalaikat használják fel erre a vezetők.
Többségében az önkormányzatok inkább a hivatali oldalt részesítik előnyben, mintsem a polgármester személyes profiljára hagyatkozva váljanak egyoldalúvá.
Vannak helyek, ahol ezt jól és a lakosságot segítve művelik, és vannak olyanok is, akik ezzel nem élve, vagy éppenséggel hanyagolva, inkább a személyi kultuszt próbálják nyomni.
Ócsán inkább ez utóbbi érezhető, amikor semmilyen más hírcsatornát nem tesz lehetővé az önkormányzat, és egyedül a polgármester saját oldalmegjelenítéseivel kívánja betölteni, befolyásolni és egyben kiváltani a városban tapasztalható információs űrt.
Vannak akik kimondottan figyelik a közösségi folyamokat |
Ócsa jelenlegi polgármestere - aki korábban éppen az online fogadóórákkal próbált elismertséget szerezni, - most egyéni Facebook oldalát használja a saját népszerűsítésére. Ez természetesen nem teljes értékű nem éppen egy elfogulatlan, vagy hiteles forrás, mivel itt csak és kizárólagosan az általa favorizált és terjesztésre szánt (dez)információk kerülnek megosztásra. Ezekből a valós történések, a városi ténykedések sav-borsa nem nyer megismerést. A látszólagos közösségi híradás mellett az ilyen fajta magamutogatás valótlan és torz ábrázolása a tényleges helyi történéseknek.
Bukodi elsősorban a meccsekre koncentrál, aztán a közre - vegyes a kép |
Bukodi Károly amolyan vegyes képet mutató oldala ugyanezt a sémát követi.
Ezzel szemben a hivatalos politikusi Facebook-oldalakat – tekintettel arra, hogy itt többnyire a kerületekkel kapcsolatos híreket, fejlesztéseket, eredményeket publikálják, és ezekkel kapcsolatosan érkeznek észrevételek – a sajtós munkatársakkal közösen gondozzák, hogy minél gyorsabb, szakmai válaszokat tudjanak adni.
Általános, hogy az önkormányzat erre a feladatra kijelölt munkatársa
által kezelt Facebook-oldalon a kerület lakosait érintő híreket,
eseményeket, érdekességeket, programokat, közérdekű információkat
posztolnak.
Ócsának azonban nincs hivatalos Facebook oldala úgy mint más településnek, vagy annak önkormányzatnak. Itt a polgármester és a vele egy húron pendülő testület ezt nem látja jónak, pedig a szomszédos Alsónémedi, láthatóan jól alkalmazva, hatékonyan képes vele a település célközönségét elérni és hitelesen tájékoztatni.
Ócsának azonban nincs hivatalos Facebook oldala úgy mint más településnek, vagy annak önkormányzatnak. Itt a polgármester és a vele egy húron pendülő testület ezt nem látja jónak, pedig a szomszédos Alsónémedi, láthatóan jól alkalmazva, hatékonyan képes vele a település célközönségét elérni és hitelesen tájékoztatni.
Ócsán ezzel szemben a polgármester privilégiuma a netes közösség tájékoztatása. A város hivatalos honlapja nem követi időszerűen és megfelelő gyorsasággal az eseményeket. Rettentően elavult, időszerűtlen, és hiányos. Funkcionálatlan és még arra sem alkalmas, hogy a hivatal számára kötelezően előírtakat megjelenítse. A polgármester tisztában van ezzel, és a mögöttes látogatottsággal. Nem véletlenül lovagolja meg a saját közösségi profiljával a Facebookon lógók könnyen befolyásolható táborát. A Facebook számára az a kötetlen és számon nem kérhető közösségi létforma, mely a szabadság szellős érzete mellett az egyszerű népszerűséghajhászás egyik kedvelt eszköze is a mának.
Ez a megosztási forma természetesen nem helyettesíti - és nem is helyettesítheti - a hivatalos önkormányzati kommunikációt. De kitörődik ezzel? Aki itt értesül a "hírekről" az már a legkevésbé néz utána a hiteles forrásnak. Számukra elég az a szimpátia, ami a kedves kis megosztásokból származik. Azonban - és pont ezért - a polgármesteri közösségi oldalak mindig csak az egyének csoportjának közösségét támogató és segítő, azt népszerűsítő bulvár marad. Így érthető mód nem is járatják le magukat és élnek ezzel az eszközzel túl sokan azok közül, akiket a valós cselekedetek és a közösségi tettek igazolnak vissza.
Vidéken szinte tarol ez a "Facebook-demokrácia" |
A 23 fővárosi kerület vezetői közül csupán hatnak – Nagy Gábor Tamás
(I. kerület), Láng Zsolt (II. kerület), Hassay Zsófia (VI. kerület),
Bácskai János (IX. kerület), Pokorni Zoltán (XII. kerület), Tóth József
(XIII. kerület) – nincs személyes vagy hivatalos online közösségi
oldala. A XVIII. kerületi Ughy Attila és a XX. kerületi Szabados Ákos is
ott van a Facebookon, azonban már hónapok, illetve évek óta nincs új
bejegyzésük, ami persze nem jelenti azt, hogy az általuk vezetett
városrész önkormányzata ne használná ki az internetes kommunikációs
felület adta lehetőségeket.
A IV. kerületi Wintermantel Zsolt a leggyorsabb, ő a feltett kérdésekre átlagban 54 percen belül választ ad.
Az sem mindegy, hogy milyen hangvételű hozzászólások, beírások
keletkeznek a személyes vagy hivatalos polgármesteri oldalakon. A
nyomdafestéket, pontosabban billentyűzetet nem tűrő obszcén, rasszista
megnyilvánulások kezelésére általánosan használják az Facebook
rendszerének automatikus moderáló funkcióját, illetve maguk is aktívan
tüntetik el az ilyen megnyilvánulásokat.
Vannak polgármesterek akik jól élnek a lehetőséggel |
A vidéki nagyvárosok, megyeszékhelyek vezetői még nagyobb arányban
használják a Facebookot, mint fővárosi kollégáik. A 23 megyei jogú város
első emberei közül csupán Almási István (Hódmezővásárhely, Fidesz),
Borkai Zsolt (Győr, Fidesz) és Fodor Tamás (Sopron, Fidesz) nem
rendelkezik hivatalos Facebook-oldallal. Az érintett településekről azt
a tájékoztatást kaptuk, hogy a polgármesterek más fórumokon tartják a
kapcsolatot a polgárokkal, vállalkozásokkal és szervezettekkel.
Ócsa polgármestere a baráti szelfit is megosztja |
A válaszok szerint a polgármesterek jellemzően aktívan részt vesznek
az oldaluk szerkesztésében, sokszor figyelik a hírfolyamokat a
mobilkészülékeiken, és rendszeresen tesznek javaslatokat a témákra,
kommentekre. Kaposvárról azt közölték, hogy a fideszes Szita Károly
polgármester maga levelez az érdeklődőkkel, mint ahogy Cser-Palkovics
András is rendszeresen válaszol a feltett kérdésekre. Balaicz Zoltán – a
helyi önkormányzat tájékoztatása szerint – maga szerkeszti a hivatalos
Facebook-oldalát is.
A nagyvárosi polgármesterek általában úgy gondolják, a profil ugyan
nem helyettesítheti a hivatalos kapcsolatot a sajtóval és a
nyilvánossággal, de a közösségi oldalak ma már fontos terepei a
kommunikációnak. A polgármesterek a Facebookon keresztül – sok esetben
fotóval illusztrálva – folyamatosan információkat osztanak meg,
javaslatokat, kérdéseket kapnak, amelyekre rendre válaszolnak.
Székesfehérvárról azt közölték, hogy több közösségi kezdeményezés így
jutott el Cser-Palkovics Andráshoz, és ez alapján valósult meg. Példa
erre az adventi programok közé bevett koncert, amikor fehérvári fiatalok
tettek javaslatot a fellépő együttes meghívására. Ugyancsak a fejéri
megyeszékhelyen létezik online közmeghallgatás is, ami része a
szervezeti és működési szabályzatnak, vagyis ez ott már hivatalos
önkormányzati kötelezettség.
A polgármesterek, illetve munkatársaik szeretik magukat tetszelegtetni a közösségi portálokon, gondolván, a választók hitének megtartására. Azonban soha nem szabad feledni, hogy ez nem egy hivatali hírcsatorna, és éppen ezért csak egy szegmense annak a tevékenységnek, mely a mögöttes (tényleges) munkát illeti. A polgármesterek arra nagyon ügyelnek, hogy a közösségi csatornákon számukra negatív teljesítés, rossz hír, vagy kudarc ne jelenítődjön meg.
Nem véletlen, hogy Bukodi Károly is többnyire csak a fejlődést próbálja vázolni, és ahogy a focicsapat győzelmeit közzétéve kommentálja sikert, úgy a vereség, vagy a városi vagyonvesztés soha nem kerül kikiáltásra.
Szeretik képileg bemutatni, ha valamilyen rendezvényen, eseményen megjelennek - ezzel is a népszerűséget kívánják fokozni |
A rossz hírek előadója és a mögöttes történések hiteles beszámolója továbbra is a városi (fórumpótló) blog marad Ócsán.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése