2021. augusztus 23., hétfő

Mintha semmi nem változott volna - továbbra is korlátozás lesz érvényben az M0-n (- qrva anyád Strabag)

Lassan évek óta korlátozások mellett csak részlegesen használható a Budapest elkerülő gyűrűjét képező M0 Strabag által "felújított" Duna hídja. 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqfXePuwoq39bPBdDuDSdkkImseOvETllGac4VQUUW0z5hH02F3_QAaWbFnbdQzFlV2gg&usqp=CAU

Az osztrák Strabag hazánkban ma már a silány és rossz munka hírnökeként egyfajta szitokszóvá vált az M0 Deák Ferenc (Hárosi) hídon végzett éveken át húzódó hibás munkája okán.

A Strabag ezzel nagyon sok ember zsebéből lopta ki a pénzt.  Mert nem csak a Budapestet elkerülő autósok, fuvarozó cégek és más érintett vállalkozások szenvednek kárt az évek óta tartó felújításnak aligha nevezhető szerencsétlenkedés okán, amit a több éve ezen a hídon munka címén végeznek.  

https://alapjarat.hu/sites/default/files/styles/alapjarat/public/harosi_duna_hid.jpg?itok=kdNcs-Sr

2018-ban a Strabag AG hazai Starbag leányvállalatával és alvállalkozójával nyerte meg a tendert, aminek során nettó 27 milliárd 288 millió forintért újíthatja fel az M0-ás körgyűrű déli szektorát. 

A nyílt közbeszerzés eredményét a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. tette közzé a Közbeszerzési Értesítőben. A feladatnak nem része a Duna feletti Deák Ferenc mederhíd felszerkezetének a cseréje.

A felújítandó autópálya közel 12 kilométer hosszú.

A szerződést december 19-én kötötte meg a NIF a két Strabag céggel.

Indult még a tenderen, de nem nyert, közös ajánlattevőként a Colas Közlekedésépítő Zrt., a  Colas Hungária Zrt., az EuroAszfalt Kft. és az A-Híd Zrt., továbbá konzorciumban a Dömper Kft., a Subterra - Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. is.

https://static.regon.hu/ma/2019/12/tn4-20191126_dji_0566.jpg

A rendszerváltást követően, még 1990-ben először átadott híd körül már több mint másfél-két éve baj van. 

A Deák Ferencről elnevezett hidat 2019 tavaly májusában kezdték felújítani, hogy aztán idén áprilisban késznek ítéljék. A sarucseréket követően azonban ismét cserélni kell azokat, miután kettő eltört. Ilyen esetekben természetesen nagyon nehéz helyzet áll elő, ugyanis a tervező, a kivitelező és a megbízó egymásban keresi a hibát.

 https://alapjarat.hu/sites/default/files/styles/alapjarat/public/saru-abra.jpg?itok=yCezjyei

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára, Schanda Tamás elmondása alapján az M0-s déli szektorán naponta több mint 100 ezer jármű halad át. A 2013-as kapacitásbővítés és a megnövekedett kihasználtság miatt elkerülhetetlen volt a felújítás. Ennek munkálatait vállalta el a Strabag és a hídszerkezeti munkával megbízott A-Híd Zrt.

Az államtitkár szerint a kivitelező felelőtlen hibát vétett és a szerződésük alapján számon fogják kérni őket. A témában most Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter is megszólalt és elmondta, hogy a kormány a hibák következtében azt fontolgatja, hogy kizárja a közbeszerzésekből a Strabagot és az A-Híd Zrt.-t, sőt, ha kell, akkor perre mennek az említett vállalatok ellen.

Az osztrák Strabag vezette STR M0 Konzorcium nem az elvárható gondossággal járt el a Deák Ferencről elnevezett Hárosi Duna-híd kialakításánál, a beépített saruk alulméretezés miatt folyamatosan tönkremennek, ami a forgalom már többedszeri leállításához vezet - mondta Schanda Tamás,  az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára vasárnap a hídnál tartott sajtótájékoztatóján.

https://alapjarat.hu/sites/default/files/styles/alapjarat/public/harosi-duna-hid-alulrol-2.jpg?itok=eew85hUv

A Strabag-csoportnak köszönhetően 2019-óta korlátozottan haladhat csak a forgalom a Csepel-sziget felől Buda irányába a Deák Ferenc (Hárosi) hídon.  Ezzel éveken át olyan mesterséges forgalomlassítással járó torlódást okoznak, amit számos baleset kiváltójaként tartanak számon mindaz mellett, hogy ezzel olyan járulékos és másoknak okozott veszteséget is generált a cég hazánkban, ami sokak számára elfogadhatatlan. 

 https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqfXePuwoq39bPBdDuDSdkkImseOvETllGac4VQUUW0z5hH02F3_QAaWbFnbdQzFlV2gg&usqp=CAU

Az osztrák Strabag azonban mindezek ellenére maradhat és munkát vállalhat még Magyarországon, ami eleve abszurd az ismert helyzet után.

2019 nyarán az előzetes tervek szerint  az M0-ás déli szakaszán zajló munkálatok során nagyobb teherbírású felületet kapott Budapest körgyűrűjének ez a nagyon fontos átkelő része. 

Azon év utolsó hónapjára részlegesen át is adták a forgalomnak az elkészült hídpályaszakasz 3 sávját, ami ugyebár nem a teljes forgalmi sávszélességet jelentette. 

Aztán újra lezárásra került sor, ami után ismét a környéken élők, az autósok és a társdalom egésze került szopóágra. 

Az M0-s déli Duna-hídjának egyike a Deák Ferenc híd vagy Hárosi Duna-híd egy nagyon fontos műtárgy, Nagytétény („Buda”) és Szigetszentmiklós (Csepel-sziget) között feszül.

Nincs egy kilométer hosszú sem, viszont az ország legforgalmasabb hídja: jelentős rajta a teherforgalom, és naponta 100 ezer autós halad át rajta. Vagy inkább haladna. Ugyanis ez csak akkor lehetséges, ha éppen nincsen semmilyen forgalomkorlátozás. Azonban évek óta más sincs csak korlátozás és terelés, ami a másik oldali hídjának teherviselése szempontjából sem mellékes. 

Az M0-snak éppen az lenne a célja, hogy tehermentesítse a Belvárost az áthaladó közúti forgalom (főleg a kamionok) alól, a belváros érintése nélkül összekösse az autópályákat, illetve a külső kerületek és az agglomerációs települések közötti célforgalmakat is felszippantsa.

De most nem vagy csak korlátozottan teszi, mert alig adták át, szinte máris újra lezárták azt. 

 https://m.blog.hu/bo/boldoguljerden/image//harosihidlezaras-rtlhirado.jpg

 Az ellenzéki Telex máris az ettől  több kilométerre keletkező fővárosi (Rákóczi út, Blaha Lujza tér, Nagykörút) dugók kialakulást is ennek számlájára írja.  

Mint beszámoltunk róla idén március 22.-e (hétfő) napjával újra megváltozott az  M0-s autóút déli szakaszának  Hárosi (Deák Ferenc)  Duna-híd forgalmi rendje az újrakezdett aljszerkezeti munkák okán.

Mindez egész nyáron át tartott, aminek után sem lesz teljesen átjárható az ismételten "felújított" hídpálya.  

Az elmúlt hónapokban és években a sokak közlekedését nagyban megkeserítette az M0-s részleges elvonásával járó korlátozás, illetve azon túl az M0-s Nagy-Duna hídjának a folyamatos lezárása és a tereléssel járó sávszűkítés. 

Komoly kérdések merülnek fel a több mint egy éve húzódó hídfelújítás körüli zavaros történésekkel kapcsolatban.

 https://img3.hvg.hu/image.aspx?id=aae925b3-908b-4128-bad6-2c0e6042f90b&view=da658e97-86c0-40f3-acd3-b0a850f32c30

Ki tudja meddig kell még az autósok százainak türelmetlenkedve autózniuk minden reggel és délután, miközben 30-40 percet állnak egy olyan szakaszon, ahol amúgy öt perc alatt mennének keresztül, mindezt azért, mert nem sikerül megoldást találni az ügyre.

Annyi biztos, hogy szeptember 1-jétől a nyáron alkalmazott forgalomterelés megszűnik, a Deák Ferenc hidat újra birtokba vehetik a közlekedők. Igaz, nem teljes egészében.  

Jelesül Budáról a Csepel-sziget irányába négy sávon, a Csepel-sziget irányából Buda felé, három sávon közlekedhetünk,természetesen a halásztelki felhajtó megnyitásával együtt" - csak ismét három sávon a négy helyett, de már ezzel is jelentős enyhülés várható, ami a mostani dugók megszűnésével járhat.

Nyilatkozó szakértő szerint a szakemberek már tudják, hogy hol a probléma, de szerintük még évek, mire újra járható lesz a hárosi Duna-híd. Az M0-s déli szektorának felújítására 26 milliárdot szánt a magyar állam. Az úton a felújítás megkezdésekor naponta átlag 120 000 jármű haladt át.

A híd tehát még mindig nincs kész.

Hogy ezek után a híd mikor tölti be tervezett funkcióját és felel meg teljes egészében az épített feladatának, arra a Lánchíd felújítását ennek ellenére elnyerő Strabag az A-Híd társával együtt sem adott választ.

 https://telex.hu/uploads/img-cache/1/6/2/5/4/1625458181-temp-chhfak-20210705-720-0-90-cr.jpg

*

Nincsenek megjegyzések: