2021. március 20., szombat

Hétfőtől ismét káosz várható az M0 autóút déli dunai átkelőjének ismételt lezárása okán - a híd el van cseszve

Március 22.-e (hétfő) napjával ismételten megváltozik az  M0-s autóút déli szakaszának  Hárosi (Deák Ferenc)  Duna-híd forgalmi rendje az ismételt felújítási munkák okán.

https://img3.hvg.hu/image.aspx?id=aae925b3-908b-4128-bad6-2c0e6042f90b&view=da658e97-86c0-40f3-acd3-b0a850f32c30

Az M0 építésével az az első hidegységet 1988. július 4-én emelték a helyére. A híd átadására 1990. november 16-án került sor. 

Azonban ezen (az északi oldali,) 1987-1990-ben kivitelezett hídon a használat során problémák jelentkeztek. Először 2013. szeptemberéből találunk nyilvános feljegyzést arról, hogy az "új" (Hárosi) Deák Ferenc híd átadását követően a régi pálya teljes felújítását, a háromnyílású mederhíd felszerkezetének cseréjét tervezik. A felújítást indokolta az M0-s régi pályájának két évtized alatt elhasználódott burkolata és a nyolcvanas évek tervezési hibája nyomán púpossá vált Hárosi Duna-híd lebontása és teljes átépítése. 

2014. júliusában közbeszerzést írtak ki a burkolat felújításra és a híd felszerkezetének teljes cseréjére. A közbeszerzést 2014. szeptemberében lefújták, mert a beruházás finanszírozására az Európai Unió 2013-ban lezárult költségvetési ciklusában már nem maradt pénz.

  https://static2.bigstockphoto.com/3/1/3/large2/313647517.jpg

2016. novemberében közbeszerzést írtak ki az M0 déli szakaszán az aszfalt burkolat beton burkolatra való cserélésére.  2018. január 11-én a bejelentették, hogy nettó 27,288 milliárd forint értékű szerződés alapján a STRABAG Építő Kft. és a STRABAG AG konzorciuma' végezheti el a munkát 2 év alatt.

 A munkák az év júliusában a terelések kiépítésével kezdődtek, a hidat szeptember 5-én zárták le. A felújítás után 2020. május 9-étől megnyitották a forgalomnak az északi oldali hidat, majd 2 hét múlva ismételten lezárták. A lezárás oka az volt, hogy a műtárgy egyik saruján olyan sérülések kerültek felszínre, amelyek intézkedést vontak maguk után. A híd teherbírása kapcsán merültek fel kétségek. 2020 július 30-án próbaterhelést végeztek, hogy a felújított hidat vizsgálat alá vehessék. A vizsgálat eredményeként a szükséges kiegészítő javítások és megerősítések után augusztus 27-én reggel ismételt, a júliusit kiegészítő próbaterhelést tartottak a szakemberek. A sikeres mérési eredmények alapján 2020. augusztus 31.-án indulhatott újra az irányonként négy sáv kapacitású forgalmi rend.  Majd később egy sávot ismét zároltak és így 3 sávra korlátozott használhatóság mellett a tehergépjárművel előzési tilalmát vezették be.

Most ezt a korlátozást írják újra felül az ismételt hétfői lezárással.

 https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3457/34574/345740/34574091_53a54340de9c390f60845209f6636726_wm.jpg

Mint talán ismert,  az osztrák Strabag vezette STR M0 Konzorcium nem az elvárható gondossággal járt el a Deák Ferencről elnevezett Hárosi Duna-híd kialakításánál, a beépített saruk alulméretezés miatt folyamatosan tönkremennek, ami a forgalom már többedszeri leállításához vezet. Mindet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára mondta el sajtótájékoztatóján.

Schanda Tamás kiemelte: a saruk állapotát szeptembertől folyamatos helyszíni szemlékkel és újonnan kiépített monitoring rendszerrel is ellenőrzik, mióta korábban már eltörött egy. Aztán egy másik saru is eltört, bár a károsodás mértéke nem indokolta a híd azonnali lezárását, de sürgős és sokaknak nehézségeket okozó intézkedések szükségeltek.  

https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3515/35158/351581/35158143_97dea3ec6af4930e938bfe94fe36cebe_wm.jpg

A konzorciumvezető Strabag és a hídszerkezeti munkákkal megbízott alvállalkozója, az A-Híd nyilvánvaló módon felelőtlenül járt el, hibázott a sarutípus kiválasztásánál.

A hídon tavaly májustól szeptemberig végezték el a szükséges sarucseréket, idén áprilisban pedig készre jelentették a bal pályahíd megnyitásához szükséges feladatokat is. Nem sokkal később azonban a saruk cseréje ismét szükségessé vált, az egyik el is tört.

A beépített saruk alulméretezés miatt folyamatosan tönkremennek, ami a forgalom már sokadszori leállításához vezet.  

Így jutunk el a napjainkban is az eddig ismert használathoz.  

 http://innorail2019.hu/wp-content/uploads/2015/02/a-hid-logo.png 

Az eddig elhúzódó  korlátozást a vele járó számos bosszankodással együtt az osztrák Strabag és az Apáthy Endre érdekeltségébe tartozó A-Híd Zrt hibás, valamint hanyag munkavégzésének következménye.  Ennek ellenére a szintén sokat vitatott Lánchíd felújítását ennek a hídépítésben felsült vállalkozásnak az egyik tagja, az A-Híd nyerte. Mindezt a Karácsony Gergely főpolgármesternek köszönhetően ráadásul drágábban, mint elődje kiírásában vállalták.  

Schanda Tamás, az innovációs tárca államtitkára sajtótájékoztatón fakadt ki a két cég ellen, állítása szerint az M0-s gyorsforgalmi út déli szektorában a Deák Ferencről elnevezett Hárosi Duna-híd felújítása során a konzorciumvezető Strabag és a hídszerkezeti munkákkal megbízott alvállalkozója, az A-Híd felelőtlenül járt el, hibázott a sarutípus kiválasztásánál. Hangsúlyozta, hogy ez a legforgalmasabb útszakasz, napi több mint 100 ezer jármű halad át rajta, és a saruk törése veszélyezteti a közlekedőket, a sorozatos hibák miatt kellett többször is részlegesen lezárni a hidat.

Az államtitkár annyira súlyosnak ítéli a gondatlanságot, hogy a közbeszerzések esetében kiróható legsúlyosabb büntetésről beszélt:

vizsgálják annak a lehetőségeit, hogy az ilyen hanyagul, felelőtlenül eljáró cégeket miként lehetne egyszer és mindenkorra kizárni a közbeszerzésekből.

Abban bízik, hogy Karácsony Gergely főpolgármester és a budapesti vezetés nem a Strabagra vagy az A-Híd-ra fogja bízni a Lánchíd felújítását – fűzte hozzá.

https://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/2101/20210119tutto-kata-lanchid-felujitas.jpg

Ennek ellenére február 2-án, kedden aláírták a Széchenyi lánchíd felújítására vonatkozó vállalkozási szerződést. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) részéről dr. Walter Katalin vezérigazgató, az A-Híd Zrt. képviseletében Sal László vezérigazgató írta alá a megállapodást.

Közben az M0-son hétfőtől a cég kivitelezési hibái miatt beáll a forgalom.  

A mostani munkák első ütemében 2021. március 22. és 2021. június 14. között a Deák Ferenc híd déli, M5 autópálya felé vezető hídján a szélső forgalmi sávot lezárják, és elvégzik a zajvédő fal befejezési munkáit.

Tervezetten 2021. június 15. és 2021. szeptember 1. között pedig a Deák Ferenc híd északi, azaz az M1 autópálya felé vezető oldal hídját teljesen lezárják a beavatkozások megvalósításának idejére.

Ebben az időszakban a térségben közlekedők 2×2 sávon haladhatnak a Deák Ferenc híd déli, azaz az M5 autópálya felé vezető oldal hídján. 

A mostani elképzelések szerint a  szeptember 1-től mindkét hídon a forgalom mindkét irányban, teljes értékűen, 4 forgalmi sávon haladhat. 

Igaz, eddig a korábbi elképzelések rendre nem jöttek be. Az M0-s autóút legrosszabb kivitelezése a Strabag és az A-Híd közös tevékenységében végzett hídfelújítás volt, ami nem hogy befejeződött volna, hanem ismételten újra kezdődik.  

*

Nincsenek megjegyzések: