2015. április 22., szerda

A minket körüvevő korrupcióról - Transparency International ( - a láthatatlan, vagy felismerhetetlen ismerős)

A korrupcióról szinte mindenki hallott már. Van aki találkozott is vele, de mégsem korrumpálódott. Sokan pedig ismerik, de még egyszer sem találkoztak vele. Mások pedig nem ismerték fel, de volt már olyan is, aki nem ismerte el. A jelenség ismert, de közel sem biztos, hogy felismerhető. Tudjuk, ismerjük a dolgot, csak mégsem tudjuk egyértelműsíteni, vagy rámondani, hogy ez, vagy az, maga a korrupció. A jelenséget nagyon nehéz bizonyítani. Nem is tud vele mit kezdeni a társadalom.

http://transparency.hu/uploads/images/static/FB_1szazalek_2015.jpg
 Magyarországon a politikai és gazdasági átalakulást széles körben elterjedt korrupció kísérte. Az erőforrások szűkössége, illetve rossz elosztása, a túlbürokratizált jogi és közigazgatási rendszer, valamint a kölcsönös szívességek hálózata továbbra is a korrupció strukturális előidézői.

Az elmúlt 15 év során a felderített korrupciós bűncselekmények száma 400 és 1000 között mozgott évente, néhol a számok hirtelen “megugrását" mutatva (pl. 1991-ben 344, 1992-ben 782, 2005-ben 955 és 2006-ban 480).

A fenti adatokból nem lehet messzemenő, illetve egyértelmű következtetéseket levonni a korrupció jelenlegi magyarországi helyzetére nézve, hiszen azokat a következő tényezőket figyelembe véve kell értékelni: 
a) A tágabb értelemben a korrupt magatartás körébe sorolható bűncselekményeket (pl. a hűtlen kezelést vagy a hivatali visszaélést), a rendszer nem tartalmazza. 
b) Tekintettel a korrupció igen magas fokú rejtettségére, a vesztegetésre és befolyással üzérkedésre vonatkozó adatok (pl. 2006-ban 480) a ténylegesen elkövetett ilyen jellegű törvénysértések csupán töredékét tükrözik. 
c) A számok hirtelen “megugrása” (pl. 2005-ben 955 és 2006-ban 480) szokványos jellemzője a kis statisztikai halmazoknak, azonban nem tükrözik a korrupciós bűncselekmények dinamikáját.

Összességében a rendelkezésre álló adatok ilyen korlátozott volta azt sugallja, hogy a felderített korrupciós esetek csupán kis hányadát képviselik a ténylegesen előforduló korrupciós gyakorlatoknak, amelyek többsége felderítetlen marad.

Van akinek elengedik, máson meg behajtják, és van akinek még utalnak is
Magyarországon a korrupció leggyakoribb formái adminisztratív jellegűek, illetve a politikai és gazdasági érdekek összefonódásából adódnak. A rendőröket, adóellenőröket, vámtisztviselőket gyakran vádolják csalással, illetve érik tetten ilyen típusú törvénysértésen, nem utolsó sorban a belső ellenőrzési mechanizmusok erősítésének köszönhetően. A egészségügyi rendszerben számos orvos használja a közkórházak berendezéseit saját előny, bevétel szerzése céljából. A felmérésekre válaszolók 77 százaléka vélte úgy, hogy “bevett” szokás hálapénzt vagy borravalót adni a kórházi orvosoknak olyan ellátásért, amelyre egyébként ingyenesen lennének jogosultak. Ezt legtöbb esetben sem a betegek, sem pedig maguk az orvosok nem tekintik törvénybe ütköző gyakorlatnak. A közvélemény szemében a rendőrök – különösen a közúti ellenőrzést végzők, az adócsalásokat és kábítószerekkel kapcsolatos ügyeket vizsgálók, a vám- és pénzügyőr ügyintézők hozhatók kapcsolatba a korrupcióval. A válaszadók 39 százaléka tekinti bevett gyakorlatnak a közlekedési szabálysértésekért járó bírság elkerüléséért való fizetést, és 28 százalékuk gondolja "jellemzőnek" az árucikkek behozataláért és kiviteléért történő vesztegetést. Bevett szokás fizetni a gyors nyilvántartásba vételért, bejegyzésért a földhivatalokban vagy az engedélyező hatóságoknál, különösen a közlekedéssel összefüggő területeken.

A pártokkal, politikusokkal, polgármesterekkel is összefüggésbe hoznak törvényellenes és korrupt ügyleteket. Egyes tanulmányok felhívták a figyelmet a kampányok és politikai pártok törvényellenes finanszírozásának egyértelmű bizonyítékaira. A finanszírozásért cserébe a pártok – megválasztásuk esetén – kedvező kormányzati politika és szerződések segítségével járhatnak el a finanszírozók érdekében.

http://transparency.atlatszo.hu/wp-content/uploads/sites/13/2015/02/dedikalj_logo.jpg
Egyes aggályok szerint ezek a közpénzek végül magánzsebekbe és politikai pártokhoz kerülnek a pályázatokat és szerződéseket elnyerő, a pártokhoz közel álló üzleti vállalkozások révén.

*

Nincsenek megjegyzések: