Számtalanszor próbáltuk már
kideríteni, mennyire van igaza a rendőrségnek abban, hogy a gyorshajtás a
vezető baleseti ok. Hát most sikerült.
Végre adott a titkos kimutatás.
Az autósokat hónapok óta rémisztgetik az új szuper traffipax hadba vetésével, mondván sok a közúti baleset, és az ebből származó káresemény, vagy haláleset. Mindezek viaszszorítására a rendőrség a sebesség kontrollt találja a leghatékonyabb eszköznek. Részint ezzel indokolták az új készülékek beszerzésére fordított hatalmas összegeket, amit aztán vélhetőleg maguknak kell kitermelni, s végül gazdaságossá tenni.
A 160 darab változtatható helyű KKEP a már rendszerben lévő 80 darab mobil sebességmérő berendezést váltja ki, azokat legfeljebb a használatból átmenetileg kivont KKEP-k pótlására használja a továbbiakban a rendőrség - írja a police.hu. |
Kérdés:
A rendőrség által vezető baleseti
oknak mondott gyorshajtások hány százaléka abszolút, vagyis traffipaxszal
ellenőrizhető, és hány százaléka relatív?
Hát, ez utóbbira most már választ tudunk adni. Évek óta ostromoltuk az ORFK-t, hogy mondják meg, mennyi is a statisztikáik szerint sok-sok balesetet eredményező gyorshajtásból az, ami a megengedett sebességhatár túllépése (abszolút), és mennyi, ami csak azért minősül gyorshajtásnak, mert a baleset okozója nem az időjárásnak, látási viszonyoknak, autója műszaki képességeinek megfelelően választotta meg a sebességet (relatív).
Hát, ez utóbbira most már választ tudunk adni. Évek óta ostromoltuk az ORFK-t, hogy mondják meg, mennyi is a statisztikáik szerint sok-sok balesetet eredményező gyorshajtásból az, ami a megengedett sebességhatár túllépése (abszolút), és mennyi, ami csak azért minősül gyorshajtásnak, mert a baleset okozója nem az időjárásnak, látási viszonyoknak, autója műszaki képességeinek megfelelően választotta meg a sebességet (relatív).
Nagyon nem mindegy ez, mert a rendőrség közlekedésért felelős alegységei hagyományosan ezekkel a statisztikákkal indokolják, miért merül ki látható munkájuk legnagyobb része traffipaxozásban, és miért látni nagyon-nagyon ritkán olyat, hogy szabálytalanul sávot váltók, veszélyesen előzők, kereszteződéseken, zebrákon hanyagul, figyelmetlenül átvágók, agresszíven autózók leállításával próbálnák óvni a biztonságot.
Változtatható helyű komplex közúti
ellenőrző pont néven állítják rendszerbe a hordozható traffipaxokat,
amelyek infrával éjjel is látnak. Néhány helyen elfogó rendőrautók
erednek majd a szabálytalankodók után. (- Fotó: Szabó Gábor) - Origo
|
Szó se róla, kényelmesebb megoldás
egy Fáma lézer mögött szunyókálni a dombtetőn, és automatikusan beszedni a
gyorshajtó járművek tulajdonosaitól az objektív felelősségnek csúfolt
(valójában épp a felelősséget elkenő) rendszerben a pénzeket az üzembentartóktól,
mint figyelni, hatékonyan intézkedni, tényleges rendőri munkát végezni. Az
esetlegesen erős, gazdag, befolyásos, de veszélyesen közlekedők kiszűrése,
megállítása, figyelmeztetése, büntetése macerásabb, és a mostani jogrend
szerint kevesebb pénzt is hoz az államnak. Nagy szerencse, hogy a statisztikák
eddig alátámasztották a traffizós gyakorlatot.
Eddig.
Bemutatásakor nem árult el minden részletet az autósok megkopasztására képes csodafegyverről a rendőrség. |
Nos, kedves rendőrség, tisztelt
Pintér miniszter úr - úgy tűnik, tévúton tetszettek járni ezzel a
módszertannal. A kezünkbe került ugyanis a KSH tavalyi baleseti összesített
statisztikája, ami nagyon csúnyán ellentmond a hivatalos rendőri álláspontnak -
talán mégsem az abszolút gyorshajtással kellene a legtöbbet foglalkozni:
Ezek szerint tavaly a 15064 járművezetői hibából eredő személyi sérüléses balesetből mindössze 124 történt abszolút gyorshajtásból eredően, az 576 halálos balesetből 16 történt meg a sebességhatárok be nem tartása miatt.
Ennyi, amit traffipaxszal - esetleg - meg lehetne előzni. És tudják, mennyi volt az összes, a rendőrség által gyorshajtásnak kommunikált okból eredő baleset? 4416. Ebből 3289 a nem az útviszonyoknak való sebesség alkalmazása (pl. kisodródás egy kanyarban), 212 a forgalmi viszonyok figyelmen kívül hagyása (pl. nagy sebességgel elmotorozás a sorok között), 520 a nem a látási vagy időjárási viszonyoknak megfelelő sebesség (pl. 90-nel belecsapódni éjjel az elakadt kamionba).
A VÉDA automata közlekedés-ellenőrzési rendszer (ez a hivatalos és teljes neve) összesen 365 fixen telepített, továbbá 160 mobil készülékből áll majd össze az év végéig. - Az egyik készülék kijelzője. |
Tavaly, ismételjük csak meg,
mindössze 124-en, háromnaponta egyszer hajtottak úgy gyorsan a KRESZ szerint,
hogy ebből személyi sérüléses baleset származott, alig háromhetente egy,
összesen 16 halálos baleset történt emiatt.
Ez az összes sérüléses baleset 0,8, az összes halálos baleset 2,8%-a. A rendőrség pedig ezt úgy kommunikálja, hogy a személyi sérüléses balesetek 29,3, a halálos balesetek 41%-a történt gyorshajtás miatt! Ezek az adatok mennek ki a hivatalos rendőri kommunikációban.
Ez az összes sérüléses baleset 0,8, az összes halálos baleset 2,8%-a. A rendőrség pedig ezt úgy kommunikálja, hogy a személyi sérüléses balesetek 29,3, a halálos balesetek 41%-a történt gyorshajtás miatt! Ezek az adatok mennek ki a hivatalos rendőri kommunikációban.
Ez magyarázza a traffipaxozásba fektetett pénzt, állományi munkaórát. Pedig mindez csupán egy nagyságrendi csúsztatás a traffipaxok működtetésének megideologizálására.
Kedves olvasónk, ítélje meg Ön is,
hogy a traffipaxozás az összes, a közutakon érzékelhető rendőri megelőző
munkához képest ennek az aránynak megfelelő mértékű-e manapság:
Ami a legviccesebb, a birtokunkba
került táblázatból még az is kiderül, hogy milyen vezetői hibákra, felelőtlen
viselkedéstípusokra odafigyelve lehetne valóban több életet megmenteni, több
balesetet megakadályozni. Csak néhány kiragadott példa:
Az előzés szabályainak megsértése: 40 halálos baleset. Elsőbbség meg nem adása: 73 halálos baleset. Áttérés az út bal oldalára: 43 halálos baleset. Sorompó, fénysorompó tiltása ellenére sínre hajtás: 17 halálos baleset. Figyelmetlen, gondatlan vezetés: 59 halálos baleset. Gyalogos vigyázatlan, hirtelen úttestre lépése: 21 halálos baleset.
És még egyszer: abszolút gyorshajtás, ami ellen a traffipaxokat használni lehet: 16 halálos baleset 2011-ben.
Az előzés szabályainak megsértése: 40 halálos baleset. Elsőbbség meg nem adása: 73 halálos baleset. Áttérés az út bal oldalára: 43 halálos baleset. Sorompó, fénysorompó tiltása ellenére sínre hajtás: 17 halálos baleset. Figyelmetlen, gondatlan vezetés: 59 halálos baleset. Gyalogos vigyázatlan, hirtelen úttestre lépése: 21 halálos baleset.
És még egyszer: abszolút gyorshajtás, ami ellen a traffipaxokat használni lehet: 16 halálos baleset 2011-ben.
Vásárosnaményban (képünkön) és
Szombathelyen gyűjtik be a gyorshajtók adatait, és az objektív
felelősség elve alapján már postázzák is a csekket a jármű
tulajdonosának vagy üzembentartójának. Forrás: MTI/Balázs Attila
|
Ui: A statisztika korrektségéért
teljes felelősséget vállalni nem tudunk, de megbízható forrásból kaptuk.
Hőskor: a 7-es úton tábla és autóroncs
figyelmeztette a száguldozókat. Traffipax nem volt akkoriban, miként a
motorosoknak sem volt kötelező a bukósisak. - Forrás: Fortepan
|
Közben az orkán erejű szél ezeket a lapokat fújta be a blog postaládájába. A dokumentumon azok a címek láthatók, ahová a rendőrség 2015-ben valószínűleg kitelepíti azokat a fix mérőeszközöket, amikkel teljessé válik a VÉDA névre hallgató közúti intelligens kamerahálózat.
A rendszerhez tartozó 160 mobil mérőeszközt már egy hete használják a rendőrök, igaz még csak a sebességtúllépést büntetik, holott többek közt a biztonsági öv használatát, tiltott sávváltást is figyeli a műszer. A lista feltehetően teljes, mivel ennél több fix mérőeszköz beszerzését pályáztatta meg a rendőrség.
A lista nem teljes.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése