Január első munkanapjával több, korábban illetékköteles eljárás válik fizetésmentesen elérhetővé a magyar állampolgárok számára.
Könnyítés a munkavállalók részére, hogy az erkölcsi bizonyítvány kiállítása és több esetben a személyazonosító
okmányok pótlásának eljárása is ingyenes január elsejétől az
illetéktörvény módosítása révén.
Így megszűnik a személyi igazolvány és lakcímkártya kiállításának
illetéke, valamint annak az eljárásnak a díja is, amely a családi
állapot megváltozása miatti névváltozás okán indul, az ellopott
okmányokat is ingyenesen állítják ki újra, ahogy a mozgáskorlátozottak
parkolási igazolványát is.
Ugyancsak illetékmentesen
állítják ki a jövőben a cégkivonatokat, a cégnyilvántartásban szereplő
elektronikus okiratokat, de térítésmentes lesz a vállalkozói igazolvány
kiadása vagy az üzlet működési engedélyével kapcsolatos eljárás. Első
alkalommal a jogosítványt is illetékmentesen kaphatja mindenki.
A változtatás emellett csökkentik az örökléssel összefüggő tulajdonjog és haszonélvezeti jog költségeit is.
Az adóhatósági igazolásokat is ingyenesen adják majd ki. A
vállalkozásoknak a számviteli beszámolók közzétételéért nem kell a
jövőben igazgatási szolgáltatási díjat fizetniük.
A beterjesztő
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter korábban azt mondta: a
változtatásokkal összesen 10 milliárd forintnyi ügyintézési díjat
spórolnak az emberek és a vállalkozások egy év alatt.
Ezzel egy időben vagyis ugyancsak 2016. január 1-től bevezetésre kerül az e-kártya, ami azt jelenti, hogy második
generációs biometrikus adatokkal lesz ellátva ez a chip. Az első
generációs biometrikus adat az arckép, míg a második generációs
biometrikus adat az ujjnyomat, ami minden embernél egyedi.
A személyi igazolványt, a lakcímkártyát, az adókártyát, a
TB-kártyát és a TAJ kártyát váltja fel ez az új okmány és akár
diákigazolványként is funkcionálhat. Alkalmas lesz elektronikus
ügyintézésre, sőt elektronikus aláírásra is.
Dr. Ignácz István, a közigazgatási és elektronikus közszolgáltatások
központi hivatalának elnöke az M1-nek nyilatkozva elmondta, hogy 2014.
decemberben döntött arról a kormány, hogy az elektronikus közigazgatást
fejleszteni kell.
Az e-kártyát felmenő rendszerben vezetné be a kormány. Azok az
állampolgárok, akinek a személyi igazolványa 2016. január 1-je után jár
le, azok már automatikusan elektronikus kártyát fognak kapni. Ha valaki
előbb szeretne e-kártyát igényelni, minthogy lejárna a személyi
igazolványa, az megteheti majd, az okmányirodákban, vagy a
kormányablakokban
Hozzátette: ez az azonosítás alkalmas lesz arra, hogy a visszaélésekre
ne kerülhessen sor.
Forrás: MTI, Hirado.hu
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése