Jeruzsálemben százezrek látták Jézus tanítványainak "részegségét"
A "hetek ünnepe", vagyis a pünkösd, onnan nyerte nevét, hogy kezdete a
húsvéttól számított hét hét utáni első, azaz az ötvenedik napra esett.
Az "ötvenedik" görögül pentekosztész: ebből a szóból lett az angol pentecost, a német Pfingsten és a magyar pünkösd
is. A "hetek ünnepe" az Ószövetség egyik legjelentősebb nemzeti és
vallási ünnepe volt – de az Újszövetség egyik meghatározó eseménye is
ezen az ünnepen történt - írja Dr. Grüll Tibor ókortörténész,
aki rekonstruálta, mi történhetett Jeruzsálemben az ünnepen, 50 nappal
Jézus kivégzése után. Bár Pünkösd a keresztény egyház születésnapja, épp
az ünnep előtt jelent meg egy felmérés, ami szerint soha nem volt ilyen
alacsony a magukat hívőknek vallók aránya az Egyesült Államokban. Az
okokról az Új Exodus magazin legújabb száma írt.
Az ószövetségi rendtartás szerint a páska (húsvét) után két
nappal, Niszán hó 16-án megtartott "első zsengék ünnepe" a tavaszi
árpaaratási idény kezdetét jelezte. Ettől fogva kellett hét hetet
számolni, hogy az utána következő napon (vagyis az ötvenediken)
megtarthassák a búzaaratás kezdetét jelző "aratóünnepet". (A hetes szám a
bibliai szimbolikában a teljességet jelképezi, a hét hét tehát a
teljesség teljességét.) A sávuót, vagyis a hetek ünnepe másik elnevezése tehát "hág hakacír",
azaz "aratóünnep", amely arra utal, hogy ez jelentette a nyári aratási
idény hivatalos kezdetét. Az ünnepet a későbbi hagyományban "zárásnak"
is nevezték, mert ez zárta le a húsvéttal kezdődő tavaszi ünnepkört.
Zarándokok az ókori Jeruzsálemben
A sávuót egyike volt Izrael három jelentős
zarándokünnepének, amikor minden izraelita férfinak meg kellett jelennie
a jeruzsálemi Szentélyben, természetesen nem üres kézzel. Mózes
törvénye szerint az áldozat mellett szabad akaratból ajándékot kellett
vinni a Szentélybe, az egész családnak örvendeznie kellett az Úr előtt,
valamint meg kellett emlékezni az Egyiptomból való szabadulásról. A
szombathoz és más ünnepnapokhoz hasonlóan a pünkösd is "szent gyülekezés
napja", vagyis pihenőnap volt, amelyen nem volt szabad dolgozni.
A jeruzsálemi Szentély lerombolását (i. sz. 70) követően azonban új
helyzet állt elő: a vallási törvények egy részét – így az aratási
ünnepet is – lehetetlen volt eredeti formájukban megtartani, minthogy
nem lehetett többé áldozatot bemutatni a Templomban. Ezért 140-ben
Usában (a mai Haifa közelében) a rabbik azzal a javaslattal álltak elő,
hogy a római hódítás következtében előállott új helyzetben az ünnep
mezőgazdasági jellege helyett domborítsák ki annak történelmi
vonatkozását, hogy maga az ünnep a Templom pusztulása ellenére is
megmaradhasson.
Így lett sávuót modern értelmezésben "Törvényünk adásának ideje"
(Zeman mattan Toraténu), vagyis a rabbinikus judaizmus születésnapja.
Sávuótra ma is zöld növényekkel díszítik fel a zsinagógákat, egyes
helyeken még a tórafülke elé is hímzett zöld takarót akasztanak, vagy
virágfüggönyt szőnek a bima, azaz a tóraolvasó állvány fölé.
Ezen az ünnepen olvassák fel Ruth könyvét, amely az aratás mellett
arra is emlékeztet, hogy egy moábita – tehát idegen – asszony származása
ellenére ragaszkodott elhunyt férje hazájához, Izraelhez; valamint az
Ezékiel és Habakuk próféta könyveiből azokat a részeket, amelyek Izrael
Istenének dicsőségéről szólnak, akinek "dicsősége elborítja az egeket,
és dicséretével megtelik a föld. Ragyogása, mint a napé, sugarak
támadnak mellőle, és ott van az ő hatalmának rejteke. Megáll és méregeti
a földet, pillant és megrendíti a népeket, az örökkévaló hegyek
szétporladnak, elsüllyednek az örökkévaló halmok; az ő ösvényei
örökkévalók!" (Hab 3,3–6)
Az Egyház születése
Időszámításunk szerint 30 körül, Sziván hó 6-án – a húsvét után
számított ötvenedik napon –, a kora reggeli órákban valószínűleg éppen
Habakuk próféta imént idézett szavait harsogták a felolvasók Jeruzsálem
zsinagógáiban és a Templomban összegyűlt zarándokok előtt, amikor egy
váratlan, furcsa esemény történt.
A Lukács evangélista által lejegyzett Apostolok cselekedetei így írja
le a történteket: "Hirtelen hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás támadt
az égből, amely betöltötte az egész házat, ahol ültek (tudniillik Jézus
tanítványai). Majd valami tüzes nyelvek jelentek meg előttük, amelyek
szétoszlottak, és leszálltak mindegyikükre. Mindnyájan megteltek Szent
Szellemmel, és különféle nyelveken kezdtek beszélni úgy, ahogyan a
Szellem adta nekik, hogy szóljanak."
A jelenséget olyan jelentős hang- és fényhatások kísérték, hogy az
ünnepre összegyűlt zsidók (ezeknek számát 120–180 ezer közé teszik) nagy
számban tódultak a tanítványok köré. Itt merül fel az a kérdés, hogy
mindez hol is történhetett. Lukács annyit mond, hogy a tanítványok
"házban" (oikosz) tartózkodtak. A katolikus hagyomány ezt a
házat János Márk családjának otthonával azonosítja, ahol Jézus és
tizenkét apostola a páskabárányt is elköltötték. Csakhogy ezzel az
azonosítással több lényeges szempontból is baj van.
Először is vajmi nehéz a kor körülményei között olyan zsidó házat
elképzelni Jeruzsálemben, amelynek egyetlen helyiségében százhúsz ember
elfért volna! Másrészt ha a tanítványok valóban házon belül voltak,
kívülről éppen úgy nem láthatták őket, ahogy ők sem szólhattak a kívül
levőkhöz. Lukács ráadásul arról szól, hogy a jelenséget tömegek látták, és Péter, valamint a tizenegy apostol bizonyságtételét ugyancsak tömegek hallgatták.
Kérdés, hogy mindez hogyan történhetett meg, ha egy városi lakóházban
ültek a tanítványok. Jeruzsálem utcái ugyanis olyan szűkek voltak, hogy
ott nemhogy ezrek, de néhány tucat ember is már forgalmi dugót okozott
volna. Akkor hát mi a megoldás? Valószínűleg az, hogy Jézus és
tanítványai nem egy házban, hanem a Templomban gyülekeztek össze.
A Templom-hegy délnyugati sarka,
háttérben az Olajfák-hegyével. Itt, a templomtornácok környékén
imádkozhattak Jézus tanítványai pünkösdkor
Ezt alátámasztja, hogy valamennyien hívő zsidók voltak, akik biztosan
eleget akartak tenni ezirányú vallási kötelezettségüknek. Lukács
evangéliumának utolsó verse is ezt bizonyítja:
És (a tanítványok) mindenkor a Templomban voltak, dicsérvén és áldván az Istent.
Lukácsnál egyébként összesen öt alkalommal jelenti az "oikosz" magát a
Szentélyt, amit héberül is közönségesen Bét Adonájnak, az "Úr házának"
hívtak.
Ha ezek után arra gondolunk, hogy a tanítványok valahol a
templomtéren, a nyüzsgő sokaság közepette "telepedtek le", máris
érthetővé válik, hogyan csődült össze köréjük oly hirtelen a tömeg,
hogyan láthatták őket olyannak, mint "akik édes bortól részegedtek meg",
hogyan hallhatták őket szólni olyan nyelveken, amelyeket nyilvánvalóan
nem tudhattak, hiszen egész öltözetükről lerítt, hogy Galileából jöttek.
A diaszpórából érkezett zsidók csodálkoztak is ezen: "»Íme, akik
beszélnek, nem valamennyien Galileából valók-e? Akkor hogyan hallhatja
őket mindegyikünk a maga anyanyelvén: pártusok, médek és elámiták, és
akik Mezopotámiában laknak, vagy Júdeában és Kappadóciában, Pontuszban
és Ázsiában, Frígiában és Pamfíliában, Egyiptomban és Líbia vidékén,
amely Küréné mellett van, és a római jövevények, zsidók és prozeliták,
krétaiak és arabok: halljuk, amint a mi nyelvünkön beszélnek az
Isten felséges dolgairól.«
Álmélkodtak mindnyájan, és nagy zavarban kérdezgették egymástól: »Mi akar ez lenni?«
A rejtélyt maga Péter apostol oldotta meg, aki prédikációjában az
átélt eseményeket az ószövetségi próféciák és Jézus Krisztus ígéretei
beteljesedéseként értelmezte: a jelenségek kiváltó oka a Jóel próféta
által megígért Szentlélek elérkezése volt, akit halála, feltámadása és
mennybemenetele után ötven nappal küldött el követőinek a Messiás. Péter
beszédének hatására még aznap több mint háromezer ember merítkezett alá
a közeli Siloám mikvéiben, azaz rituális fürdőiben.
A Siloám medencéjének lépcsősorait az elmúlt évtizedben kezdték feltárni Jeruzsálemben
A pünkösd előképei
Az ószövetségi aratóünnepből a II. század elején lett tehát
hivatalosan is a törvényadás ünnepe. De vajon milyen kapcsolat létezik e
két esemény: az első búzaaratás és a Sínai-hegyi törvényadás között, és
van-e mindennek köze az újszövetségi eseményekhez? A Bibliát igen
alaposan ismerő rabbik nem véletlenül határozták meg ezen a napon a Tóra
ünnepét. Mózes második könyve szerint az első páskát (vagyis a húsvéti
bárány feláldozását) Niszán hónap 14-én tartották a zsidók, s aznap
hajnalban indultak útnak Egyiptomból Kanaán felé.
A Biblia azt is közli, hogy mikor érkeztek meg a Szináj-hegy lábához:
"A harmadik hónapban Izrael fiainak kivonulása után Egyiptom
országából, ezen a napon elérkeztek Szináj sivatagába" (2Móz 19,1. Hertz
J. fordítása). Mivel Niszán volt a zsidó naptár első hónapja, a
harmadik hónap Szivánt jelenti, az "ezen a napon" kifejezésen pedig a
rabbinikus írásmagyarázók a hó első napját értették.
Tehát Niszán elseje és Sziván elseje között két hónap (60 nap) telt
el. Ebből azonban le kell vonnunk a páskáig eltelt 14 napot, így marad
46 nap. A törvényadás azonban a Sínai-hegyhez érkezést követő harmadik
napon történt (2Móz 19,16), vagyis pontosan kijön a hét hét, a 49 nap. A
szabadulás első pillanatától a szabadulás teljességének
beteljesedéséig: a szabadság Törvényéig.
A Sínai-hegy Egyiptomban
A törvényadás ünnepe és az újszövetségi pünkösd között további
párhuzamok is fellelhetők. A legfontosabb, hogy Isten tűzben szállt le a
hegyre: "Az egész Sínai-hegy pedig füstölgött,
mivelhogy leszállt arra az Úr tűzben, és felment annak füstje, mint a
kemencének füstje, és az egész hegy nagyon rengett". A kinyilatkoztatást
különféle hang- és fényjelenségek kísérték, amit mindenki hallott és
látott ("az egész nép pedig látta a mennydörgéseket, a villámlásokat, a
kürt zengését és a hegy füstölgését").
Ezt a rabbinikus hagyomány (a III. századi Rabbi Johanan) úgy
értelmezte, hogy a Tóra mind a hetven nemzet saját nyelvén szólalt meg
egyszerre. A Szentlélek pünkösdkor történt kiáradása a bibliamagyarázók
szerint Jeremiás azon próféciájának a beteljesedését is jelenti, amely
szerint Isten egy új szövetségben a Törvényt népének bensejébe helyezi,
szívébe írja majd (Jer 31,33). A törvényadás eseményén kívül további
párhuzamok fedezhetők fel a mózesi Sátor és a jeruzsálemi Templom
felszentelése, valamint az újszövetségi pünkösd között. Mindkét
alkalommal azt olvassuk, hogy Isten dicsősége olyan erővel töltötte be
ezeket a helyeket, hogy Mózes nem mehetett be a Sátorba (2Móz 40,35),
illetve a százhúsz pap nem tudott állva maradni a Templomban (1Kir
8,11)
A fenti példákból is látható, hogy az Ószövetségben nem kevésbé
"szellemi" események történtek, mint amelyekről az Újszövetségben is
olvashatunk. Isten dicsősége, a sekina, hatalmas erővel volt
jelen minden korszakváltásnál: a Szináj-hegyi törvényadásnál, a mózesi
Sátor felszentelésénél, és a jeruzsálemi Szentély felavatásakor,
valamint az újszövetségi Egyház születésénél is.
(Forrás: dr. Grüll Tibor: A hetek ünnepe, Hetek)
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése