Mint ismert, a Tanyafejlesztési Operatív Program pályázatokon fővárosi kerületek is indultak és hatalmas összegeket nyerve valósították meg fejlesztési elképzeléseiket. Erről blogunk többször cikkezett.
Így az sem ismeretlen a helyiek előtt, hogy Ócsa Önkormányzata nem készült ebből a tantárgyból, mivel a többszöri meghirdetés ellenére sem indultunk. Ezzel sokan úgy vannak, mint egy veszteséggel. Elvégre a hiányzó infrastruktúra, a pályázati pénzekből megvalósítható beruházások, beszerzések hiánya maga a nélkülözés. Ez pedig hátrányos az itt élők tekintetében.
Mások szerint erre nincs szüksége a városnak. Olybá' tűnik, mintha itt minden rendben lenne. Pedig nem így van.
Vagy 27 millióért bevásárolt "irodaház" - közös részletre |
A felújításra, a hasznosításra, a tényleges használatbavételre pedig már végleg nem futja Ócsa fejeseinek.
Bontás előtti utolsó felvétel az egykori Lakatosházról |
Ady Endre utcai műemlék - a "reformátusház" |
Háttérben a helyi reformátusok szentélye |
De amint benézünk az udvarba, máris látható a polgármester személyes használatára költött nézetbeli különbség. A közvagyonból vásárolt új Opel Astra Sports Tourer, úgy tűnik előrébb való és fontosabb dolog volt Bukodi Károly számára mintsem a város kihúzása az eladósodásból, vagy a, közterületek megújítása, netán a város előrébb vitele. Számára inkább az autó költségvetésbe iktatása volt a fontos. Ez kapott prioritást. Előrébb valónak látszik sok fontosabb dolognál. A roskadozó műemlék reformátusháznál, a csúfosan bevásárolt egykori Tsz-Iroda épület főutat csúfító "látványosságánál". Ez az extrákkal drágított autó többet jelent egyvalaki számára, mint maga a város, vagy annak vagyoni helyzete, hiányos költségvetése, és az itt élők boldogulása. Éppenséggel ez a személyes használatra vett jármű juttatja eszünkbe azt a gondolatbeli sivárságot, mely a kegyes vezetőt jellemzi. Hogy valójában miként vélekedik, cselekszik, s mi az a mi számít, ami fontos a számára, s mi nem. S lám máris látható, mire futja és mire nem a közvagyonból.A város, vagyis az itt élők pénzéből vásárolt luxusra nagyon nem volt szükség. A polgármester lakhelye és hivatal közti távolság kerékpárral sem több öt percnél. Az autóra fordított költségvetési összegből az odáig vezető kerékpárút is kijött volna. Gondoljunk csak bele, hogy a saját közzététele szerint 3 millióból mennyi járdát építtetett. Legalábbis a hivatkozásokra utalva. Most legalább ez is szakasz is elmarad.
Tehát a polgármester autójára igen, minden egyébre (lásd Tsz-Iroda, műemlékvédelem, állagmegóvás, önkormányzati járdaépítés, csatornaépítés, helyi úthálózat-fejlesztés, kerékpárút, közlekedésbővítés, vasúti átjáró biztonságossá tétele, stb) meg nem telik.
Nem indokolatlan a felvetés. A dolgos nép számára fontos a város, ahol él és ahonnan munkába jár. Sajnos ezzel láthatóan nincs mindenki így. Mintha egyes helyeken az itt élő kevésbé lenne fontos. Az efféle kritika azonban nem érdekli az öncélú vezetést.
Olyan, mintha a vezető párossal elszaladt volna a ló. Két helyi figurája Ócsának, nagyon öncélúan gondolkodhat, ha mindezt figyelmen kívül hagyja.
Itt még nem látszik, de van már újabb "testvérhely" a térképen |
A polgármesternek fontos volt a focipályára, az ovis ketrecpályára és egy újabb műfüves létesítményre milliókat áldozni, miközben ennél jelentősen többet is tehetett volna a városért ekkora összegből.
A toronyra van pénz, a hálózat összekötésére nincs |
Az ottani csonka bevezető út, a hiányos közművek, az elmaradottság nem okoz fejfájást az önkormányzatban még akkor sem, ha másra költenek e helyett.
Most azonban ismét van lehetőség. Csak tudni kell élni vele, és bírni kell kihasználni. Kérdés, hogy a városvezetés képes-e mindezt befogadni. A lehetőség ismét adott.
Az önkormányzatok valamennyije pályázhat a települési feladatellátásra szánt és megadott 3,5 milliárd forintos keretösszegre.
Pogácsás Tibor a Belügyminisztérium önkormányzatokért felelős
államtitkára ismertette: 2 milliárd forint áll rendelkezésre a kötelező
önkormányzati feladatellátást szolgáló létesítmények felújítására,
karbantartására. Ilyenek például a bölcsődék, az egészségügyi
intézmények. Példaként említette, hogy az óvodák esetében kritérium az,
hogy legalább 70 százalékos legyen a kihasználtságuk.
Ócsán ezzel nincs gond. Azonban a Dózsa telepi óvodára, belső és külső környezetére nagyon ráfér a felújítás. Erre is ad lehetőséget a mostani alkalom.
A Belügyminisztérium egymilliárd forintot szán a helyi utak, járdák,
hidak felújítására. Egy-egy önkormányzat 15 millió forintot kaphat a
keretösszegből.
Ebből lehetne végre folyamatos és egybefüggő járdát kiépíteni legalább a Damjanichon végig. Mondjuk a nehezen megközelíthető ócska piactól a vasútállomásig, valamint azon túl az átjáró kereszteződéséig és a Széchenyi utcáig. Nem egy nagy szakasz, de óriási előrelépés lenne a közlekedésbiztonság és az elérhetőség terén.
Az iskolai, óvodai tornatermek, a tömegsportot szolgáló
létesítmények felújítására 500 millió forintos a keretösszeg.
Ebből lehetne javítani azokat a konstrukció és egyéb hibákat, amiről a tanintézeti vezetés az évek folyamán rendre beszámol az önkormányzatnak.
Most sem kell mást tenni, csak akarni és pályázni.
A pályázatokat 2015. június 9-éig lehet benyújtani, a beérkezett kérelmeket augusztusban bírálják el.
Pogácsás Tibor felidézte: a múlt évben is voltak hasonló pályázatok az
önkormányzatok számára, azonban szerényebb keretösszeg állt
rendelkezésre. Hozzátette: azok a pályázók, akik az első körben nem
nyertek el támogatást, egy másodlagos elbírálás során az önkormányzati
fejezeti tartalék terhére később kaphattak forrást. Úgy fogalmazott: nem
zárja ki annak lehetőségét, hogy erre az idén is lehetőség lesz.
Az államtitkár hangsúlyozta: az európai uniós pályázatokkal
ellentétben ezek a pályázatok nem kapacitásbővítésről szólnak, hanem az
önkormányzati intézmények felújítását teszik lehetővé. Elsősorban azokat
az önkormányzatokat kívánják segíteni, amelyeknek kisebb mértékű a
helyi adóbevételük.
(MTI; Belügyminisztérium)
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése