Tíz- tizenkét évvel ezelőtti tervek szerint a Sávoly melletti Balatonring adott
volna otthont a MotoGP magyar nagydíjaknak. A pálya alapkövét 2008-ban
tették le.
Mint ismert a Gyurcsány-kormány ötleteléséből nem sok jó származott. A 12 milliárdba fájó kormányzati negyed hűtlen megvalósítása ugyanúgy kudarcba fulladt, mint a (új)pátyi golf-falu, a sukorói kaszinóberuházás. Baumgartner Zsolt Forma 1-be történő befizetése sem sok sikert hozott. Aztán a Balatonring néven elhíresült pálya sem készült el. Az ma is romjaiban hever, ahogy a kormányzati negyed területe is. Ezen már az sem segített, hogy puccsal hatalomra került Gyurcsány a második kormányába belebukva Bajnainak adta át az országlást.
Az építkezés gyors tempóban kezdődött, mert 2009-ben már
futamot terveztek a pályára. Azonban az eredetileg 80 millió euró
összköltségvetésű fejlesztés 2010-ben leállt.
A 4,2 kilométeresre tervezett pályát, ahol a magyar álmok szerint a világbajnok Talmácsi Gábor
versenyzett volna, a Sedesa-csoport akarta felépíteni 80 millió
euróból, amihez 20 milliárd forint állami támogatást és 15,3 milliárd
forint államilag garantált hitelt kaptak volna. 800 munkahelyet is
ígértek az aprófalvas térségnek.
A sávolyi Balatonring nem készült el, de eladó. A szerencsés már 750 millióért is elviheti. |
Már az is homályos volt, ahogy a telket megszerezték: 2007 nyarán zsebszerződésekkel sikerült ez, a Sedesa által felvásárolt Sávolyi Termálcentrum Kft. ügyvezetője, Kiss Béla
és fia nevén, mivel külföldiek és jogi személyek ekkoriban nem vehettek
termőföldet. Két céget hoztak még létre: a Sedesa közvetett
tulajdonában álló Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft.-t az építésre,
valamint a cég és a Magyar Turizmus Rt. közös vállalatát, az
üzemeltetésért felelős Balatonring Vagyonkezelő Zrt.-t.
A leggyakrabban emlegetett
okok között szerepelt a gazdasági világválság, s az is, hogy a Magyar
Fejlesztési Bank nem adta meg azt a 15,2 milliárd forintos hitelt, amit a
spanyol beruházó kért.
A hitel megtagadásának oka volt, hogy a Sedesa korrupciós botrányba keveredett.
A területet félkész állapotban hagyták maguk mögött a levonuló
munkagépek. A spanyolok két év alatt 30 millió eurót fektettek a
projektbe. Ebből elkészült a 4232 méter hosszú pálya nyomvonala a
földmunkáig. Teljesen kiépült a víz-, csatorna, valamint az elektromos
hálózat. Lesarkítva, tulajdonképpen az épületek és a pályaszerkezet
kialakítása maradt hátra.
A Balatonring végül kalapács alá került csupán 1,5 milliárd forintos kikiáltási áron, miközben 3,5 milliárd forintnyi követeléssel volt már megterhelve. De senki nem akart versenypályát venni. Az árverés eredménytelenül zárult. A pálya azóta az enyészeté, még az alapkövet is ellopták már.
A korrupció hozadéka |
Az elmúlt évben ismét terítékre került a MotoGP futamainak
magyarországi befogadása, Sávolyt is figyelembe véve. Végül a
gyorsaságimotoros-világbajnokság jogtulajdonosa, a Dorna mondta ki a
döntő szót. Ezután esett a választás Hajdúnánásra, ahol 65 milliárd
forintos beruházással épül meg a multifunkciós versenypálya.
Schuller Tibor, Sávoly polgármestere arról beszélt: eddig legalább a
remény megvolt, hogy befejezik a Balatonringet. Már csak azért is, mert a
státuszát tekintve a sávolyi MotoGP-pálya még mindig államilag kiemelt
beruházásként van nyilvántartva. – Az ésszerűség azt diktálta volna,
hogy amit már elkezdtek, azt fejezzék be – folytatta a településvezető. –
Ráadásul nagyon jó az elhelyezkedése, közel van az autópálya, a
Balaton, a sármelléki reptér. Ismert az is, hogy hogy a szennyvízhálózat
alapfeltétele volt a Balatonring építésének. A beruházás odáig
eljutott, hogy Sávolyon megépült a szennyvíztisztító telep is, igaz
Balatonringre méretezve. Schuller Tibor hozzátette azt is: mivel csak
Sávoly és Somogysámson csatlakozhat a rendszerre, 15 százalékos a
kihasználtsága. Elbírná az összes környező települést is, de
rácsatlakozásuknak módosítást igénylő szakmai akadálya van.
Aztán újra felcsillant a remény. Többen abban bíztak - az ilyenkor szokásos Gyurcsányhoz köthető baloldali köpködés mellett, - hogy
Mészáros Lőrinc megveszi és kimozdítja a gyurcsányi holtpontról a
projektet. Ennek azonban semmi más alapja nincs, mint a 24.hu balfékjeinek szokásosan hamis politikai képzelgése, mondván az összes balatoni part az ővé.
Változtak az előírások, szigorúbbak a szabályok, túl drága lenne újból belefogni.
Móring József Attila (Fidesz-KDNP), a térség országgyűlési képviselője kifejtette: sajnos a sávolyi pálya 2008-as megtervezése óta jelentősen változtak a MotoGP-versenyhelyszínnel kapcsolatos követelmények. A paddock épület és a központi infrastruktúra elvárásai sem férnek el már ezen a területen. A vonalvezetés már elavultnak tekinthető. Hasonló pálya van már a versenynaptárban, ezért sem támogatta a jogtulajdonos a sávolyi helyszínt. Multifunkcionalitást lehetővé tevő egyéb létesítményeknek sincs elegendő hely a területen. A meglévő földmunkák teljes körű visszabontása és újbóli elvégzése lenne szükséges, amely a költségek jelentős növekedését jelentette volna. Zajkibocsátási normák változása miatt, a korábban tervezett pályahelyszín közelebb van a lakott területekhez, mint az elvárt lenne. A helyszín előkészületei óta megváltozott jogszabályi környezet lényegesen szigorúbb környezetvédelmi, építésügyi szabályokat ír elő.
A projekt esetleges megvalósítása jelentős környezetszennyezéssel, Natura-2000-es területek rombolásával és a Kis-Balaton páratlan élővilágának veszélyeztetésével is járna.
Most azonban talán újra indulhat a korábbi elképzelés. Még a balszélső zsúrpubi is kaján örömködéssel szállt bele a projektbe. Ahogy írják: "az igazán fontos dolgokra mindig talál forrást a kormány."
A jövő évi költségvetésből állítólag 36 milliárd
forintot különített el a kormány a magyar motorsport fejlesztésére. A
Hungaroring 16 milliárdot kap folyamatos fejlesztésre, a jogdíjak
kifizetésére, az új motoros pálya előkészítésére 20,4 milliárd megy.
Remélhetőleg ezzel is begyógyítva egy korábban ütött és kivéreztetett sebhelyet.
Forrás: Auto-Motor, 24.hu, Zsúrpubi, Hvg, Internet.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése