Igazán nem kell rendőrnek lenni ahhoz, hogy rájöjjünk, a kerékpárosok azok a közlekedésben résztvevők, akik a legkevésbé tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat.
Alig találni szabályos felszereltségű kerékpárt a közlekedésben - a rendőrség szerepe itt sem elhanyagolandó |
Nem kell Ócsán élni ahhoz, hogy belássuk a hatóság emberei mennyire nem kötelezik a pedálosokat a jogkövető magatartásra.
Egy be nem csatolt öv is sokba kerülhet |
Közúton közlekedőként megállapítható, hogy míg az ellenőrzések során az autóst képesek kiforgatni a kötelező okmányok ellenőrzése után a csomagtartójából is, addig a kerékpárosok röhögve tekerhetnek tova hiányos felszereltséggel, enyhén bódult állapotban. Holott a kerékpáros ugyanúgy részt vesz a forgalomban és ugyanazt a közútat, forgalmi sávot használja, mint az autós. Mégis elnézőbbek velük szemben a hatóság emberei. Pedig a bringásoktól is lehetne rendesen bevételt szerezni, ha már az autósok lefejése nem elég.
Ócsán napjában és rendszerességgel közlekednek olyan kerékpárosok, akiknél az alapvető felszereltség sincs meg. Sőt, javában ezek közlekednek a városban, mert nincs szerv, mely gátat szabna. Hajnalban, valami esti szürkületben a legtöbbjük ugyanúgy nem használnak világítást, mint nappal. De miként is lenne rá képes, ha nincs felszerelve a bringára. Olyan ez, mintha az autóból kivennénk a lámpákat.
Talán az esélyegyenlőség kedvéért ezt is belehetne vezetni.
A biciklire, akárcsak más járművek használatára, a KRESZ nagyon pontos
szabályokat fektet le. Ezeket kötelező lenne ismerni, mielőtt nyeregbe
szállsz, ám mégis sokan bizonytalanok az előírásokat illetően.
Komoly különbség van a kerékpárforgalomtól elzártan, sporteszközként
való használata és a közlekedés között. Ez az oka annak, hogy a frissen
vásárolt biciklik egy részét bizony néhány dologgal fel kell szerelni,
mielőtt el lehet velük indulni. Mutatjuk, mik azok, amikre kötelezően
szükséged van, és melyek a leginkább ajánlott extrák!
A bicikli kötelező tartozékai
Először is a biztonságos közlekedés legfontosabb alapja, hogy a bicikli kormányberendezésének hibátlanul kell működnie. A könnyű kezelhetőségen túl feltétel, hogy a további berendezések működtetését a kormány ne akadályozza.
Legalább ugyanennyire fontos, hogy a fékek rendben legyenek. A KRESZ
szerint kötelező, hogy ezek egymástól függetlenül, esőben is hibátlanul
működjenek. Sem az első, sem a hátsó fék magában nem elég. Ezeken felül a
következőket írja még elő a törvény.
- Lámpák közül kötelező első és egy hátsó lámpa is, melyek mindegyike legalább 150 méter távolságról látszik. Az első világítás színe fehér vagy kadmiumsárga, a hátsóé piros. A folyamatos és a villogó fény, valamint a lámpák ruhán való viselése is megengedett.
- Prizmából legalább kell egy fehér előre, kettő kétoldalú, borostyánsárga küllőprizma az első kerékre, valamint hátulra egy piros, nem háromszög alakú darab. A küllőprizma helyett fényvisszaverő csöveket is használhatsz.
- Csengőnek kell lennie a biciklin, melyet nem helyettesíthet kürt, duda vagy más, hangot adó eszköz.
Ezeken felül fontos, hogy ha rosszak a
látási viszony, lakott területen kívül közlekedsz, vagy sötétedés után
indulsz útnak, akkor köteles vagy fényvisszaverő ruházatot - például
mellényt - viselni.
A nem megfelelően felszerelt bicikliseket 5-150 ezer forint bírsággal sújthatja a rendőrség.
Forrás: Femina
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése