80 éves a dúsidomú szexistennő
Nyolcvan éves Sophia Loren, aki egyike
az egyik első európai színésznőknek, akik Oscar-díjat kaptak. Több, mint
hatvan éve kezdte a pályát, napjainkban viszont már szinte teljesen
visszavonult a színjátszástól.
Sofia Villani Scicolone egy nehéz sorsú család gyermekeként született
Rómában, 1934. szeptember 20-án. Édesapja elhagyta várandós feleségét,
azonban a kislány születése után rövid időre visszatért a családhoz. A
fiatal lányra egy szépségversenyen figyelt fel az akkor negyvenéves
Carlo Ponti producer, aki javasolta neki, hogy vegye fel a hangzatos
Sophia Loren művésznevet. Egy ideig a későbbi színésznő Cary Grant
amerikai színésszel járt, aztán hozzáment Pontihoz. Pályája elején
kisebb szerepeket kapott, például rabszolgalány volt a Quo Vadis című
1951-es sikerfilmben, de külsejére rögvest felfigyeltek és számtalan
olasz magazin fotózta címlapra. A színészi áttörést Verdi remekművének,
az Aida című operának a filmfeldolgozása hozta el számára
1953-ben, habár Renata Tebaldi énekhangja szólt a filmben, Sophia Loren
mindenkit elbűvölt. Az ötvenes évek végére már olyan nagy sztár volt,
hogy Olaszországon kívül is hódított, világszerte ismerték a nevét, és a
kor szexistennőjének számított, akárcsak nagy riválisa, Gina
Lollobrigida.
1960-ban Vittorio De Sica rendező az Alberto Moravia regényéből készült az Egy asszony meg a lánya című
filmjében nyújtott alakítása olyan sikeres volt, hogy színészi
teljesítményéért két évvel később a legjobb női alakítás kategóriájában
Oscar-díjat kapott. Sophia Loren nem jelent meg a díjkiosztón, így más
vette át helyette a legrangosabb díjat. Az 1960-as évektől már számtalan
külföldi produkció sztárja volt, együtt játszott olyan nagyságokkal,
mint Marcello Mastroianni, Marlon Brando, Frank Sinatra, vagy korábbi
udvarlója, Cary Grant. Egyben drámai színésznő és komika, aki minden
szerepkörben helyt állt. Alakítása emlékezetes az El Cid (1961), a Tegnap, ma, holnap (1963), a Házasság olasz módra (1964), A pap felesége (1971), illetve a La Mancha lovagja (1972) című filmekben is. Idősebb korában a Divatdiktátorok (1994) című filmmel ért el elismeréseket, de játszott olyan híres alkotásokban is, mint a Még zöldebb a szomszéd nője, vagy Rob Marshall a Kilenc című musicaljében.
Sophia Loren ünnepelt színésznőből vált méltóságteljes dívává, a
fokozatosan háttérbe szorított filmezés mellett pedig más elfoglaltságok
kötötték le figyelmét. A temperamentumos olasz asszony szakácskönyveket
jegyzett, UNICEF jószolgálati nagykövetként tevékenykedett és számtalan
szemüveget dobtak a piacra a nevével fémjelezve. Túl a hetvenen még a
Pirelli-naptár számára pózolt, nyolcvanévesen pedig egy utolsó
filmszerep kedvéért visszatért a vászonra, a fia, Eduardo Ponti
rendezte La voce umana című félórás alkotásban játszott. Másik
gyermeke, ifjabb Carlo Ponti karmester, felesége pedig a magyar Mészáros
Andrea hegedűművész. Sophia Loren életéről az elmúlt évtizedek során
számtalan szerző írt könyvet, 80. születésnapjára pedig egykori nagy
filmje emlékére, Tegnap, ma, holnap címmel írt memoárt a
színésznő, amely egyszerre több nyelven jelent meg. A második
világháború utáni új nőideál megtestesítője pedig humorát még mindig
megőrizte: amikor arról kérdezték, páratlan alakját és dús kebleit minek
köszönheti, azt felelte a sok spagettinek. Amikor egy hatalmas
ünnepséggel köszöntötték Mexikóvárosban, akárcsak élete során mindig,
most is minden szem rá szegeződött, persze ez kijár egy születésnapos
korszakos szépségnek.
Az isteni BB (is) 80 éves
Mélyen magunkban kétkedve fogadjuk a híreket, amelyek mégis
igaznak tűnnek: Brigitte Bardot, a valaha élt egyik leggyönyörűbb nő 80.
születésnapját ünnepli holnap, 2014. szeptember 28-án. Valószínűleg
ezerből két ember ismerné fel a megváltozott külsejű ex-szeximbólumot,
aki az utóbbi évtizedekben szinte minden idejét az állatvédelemnek
szentelte.
Brigitte Bardot akkor “született meg”, amikor az Elle magazin
címlapján pózoló balerinának készülő szép kislány felvételét Marc
Allegret francia rendező megpillantotta egy újságos bódé standján. A
művész asszisztensét, a későbbi kultikus rendezőt, Roger Vadimot küldte
el a lányhoz, akit Vadim végül szerepeltetni mégsem tudott, de halálosan
beleszeretett. Brigitte tizennyolcadik születésnapja után két hónappal
összeházasodott Vadimmal és öt évig éltek házasságban, de válásuk után
is barátok maradtak és számtalan filmben dolgoztak együtt. Első jelentős
szerepét is férjének köszönheti: Rogem Vadim alkotásában, az 1956-os És Isten megteremté a nőt
című filmben főszerepet játszott, a film zajos sikere pedig azonnal a
csillagokig repítette. Telt idomai, karcsú testalkata és szőke fürtjei
azonnal élvonalbeli sztárrá tették, határozottsága és a szemében ülő
játékos dac pedig megvadította a férfiakat.
A Vadimmal kötött házassága felbontása után számtalan szerelmi
kapcsolatba bonyolódott a színésznő, filmjei pedig a legnézettebb
alkotások voltak Franciaországban és Európa több országában, nem
mellesleg néhány híres meztelen jelenetének köszönhetően. Igazság,
Babette háborúba megy, Magánélet, A megvetés, Viva Maria, Hímnem-nőnem –
emlékezetes filmek, plakátlány szerepek, amelyek valódi drámai
alakításokat nem hordoztak magukban. Brigitte Bardot stílusteremtő nő
volt, az 1950-es és 60′-as évek szexszimbólumaként a divatot is
megreformálta: állítólag a bikini és a farmernadrág népszerűvé tétele is
hozzá köthető, éppúgy mint híres tussal festett élénk fekete szemhéja
és a páratlanul aláomló természetes szőke fürtjei. Az “isteni BB” okos
nő volt, ugyanis megkímélte magát és rajongóit attól, hogy egykori
fiatal énje paródiája legyen idős korában: 40. születésnapja
előtt elhatározta, hogy megmásíthatatlanul visszavonul a filmipartól.
Fogadalmát azóta is tartja, ideje jelentős részét az állatvédelemnek
szenteli, 1986-ban állatjogok védelmével foglalkozó Brigitte Bardot
Alapítványt hozott létre, de aktív támogatója a Nemzeti Front (FN)
szélsőjobboldali pártnak is. Jelenlegi, negyedik férje például a párt
politikusa, Bernard d’Ormale, aki hét évvel fiatalabb a színésznőnél.
Bardot az utóbbi időben még csak árnyéka sem önmagának: hatvanöt éves
kora körül látványos öregedésen ment keresztül, hetvenkét évesen pedig
már két mankóval jelent meg egészségügyi bántalmak miatt. Haja ősz,
teste nem emlékeztet egykori sudár termetére, viszont vehemenciája
változatlan: nem volt hajlandó elfogadni a francia Becsületrendet, és
már öt különböző alkalommal vonták felelősségre faji gyűlöletre történő
felbujtás miatt, ugyanis nem csak az állatkínzókat, hanem a
bevándorlókat és az iszlám franciaországi terjedését is élesen
kritizálja.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése