Jelentős pályázati forrás áll rendelkezésre a városi környezet átalakításra, közlekedésfejlesztésre megyékben. Ezáltal Ócsa olyan hiánypótló lehetőséghez juthat, melynek során befejezheti a félbehagyott kerékpárút beruházást és újakba is kezdhet, ami által összeköttetést teremthet a város egyes területei, kulturális- , turisztikai pontja közt. Kérdés, hogy képes-e élni ezzel a mostani vezetés?
A Széchenyi 2020 keretében megjelent a „Fenntartható közlekedésfejlesztés Pest megyében” című felhívás. |
A VEKOP-5.3.2-15 kódszáma alatti pályázati felhívás keretében települési önkormányzatok akár önállóan, akár konzorciumi partnerként többségi önkormányzati tulajdonban
lévő gazdasági társaságok, (Városüzemeltetési Kft) közösségi közlekedést közszolgáltatási
szerződés alapján ellátó gazdasági társaságok, Magyar Közút NZrt, NIF
Zrt, központi költségvetési szervek és intézményeik jogosultak jelentkezésre.
A pályamunkák támogatására a rendelkezésre álló tervezett keretösszeg teljes költség alapon a TOP beavatkozási területén: 1.800 millió Ft, ami minden esetben a
támogatott projektek támogatási intenzitása alapján kerül odaítélésre.
Jelen felhívás forrását az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja. A támogatott támogatási kérelmek várható száma: 4-6 db.
Ez a csekély szám azt jelzi, hogy nagy odafigyeléssel, komoly érvekkel kidolgozott anyaggal kell jelentkeznie a pályázónak.
Ócsa vonatkozásában restanciája van a helyi önkormányzatnak és a Belügyminisztériumnak egyaránt, hiszen a kettejük által aláírt szerződésben a felek vállalták kerékpárút létesítését Alsópakony településrész és Ócsa Vasútállomás közt, amit valahogy időközben elsumákoltak. A mérnöki munka, a tervezés elkészült, csak a kivitelezés maradt el. A jelen pályázati lehetőséggel azonban lehetőség nyílik a beígért, de elmaradt munka pótlására. Különös tekintettel és figyelemmel, hogy Ócsa és Alsópakony közlekedése ma is gondterhelt, így itt kiemelt jelentőséggel bírna egy közlekedésfejlesztés, melynek során a kerékpáros összeköttetést biztosító közvetlen kapcsolat jönne létre a szociális lakónegyed és Ócsa vasútállomáson létesített kerékpárparkoló közt.
Nesze neked új lakónegyed - teker Ócsára ahogy tudsz |
Most ennek keretében megoldható lehetne az autópálya feletti átvezetés úgy, hogy az nem fájna senkinek, hiszen nem BM. és nem önkormányzati pénzforrásból, hanem Eu-s támogatásból jönnek létre. Erre ad lehetőséget a mostani kiírás, hiszen állami tulajdonú műtárgy (felüljáró középső szakaszának) szélesítése is támogatható, ha támogatás hiányában szakadási pont alakulna ki a
kerékpárforgalmi hálózatban.
A Felhívás 3.2-es pontjában foglalt Ab) tevékenység esetén, azaz ha
települések, vagy településközpont és lakott területen kívül elérhető
lakott településrész között létesül kerékpáros útvonal, akkor előírás a
települések, vagy a településközpont és a lakott területen kívül
elérhető lakott településrész(ek) között megszakítás nélküli,
folytatólagos kerékpárforgalmi hálózat kialakítása. Ócsán ez a leírtak és a korábbi szerződésben foglaltak ellenére nem biztosított. Ennek érdekében a
tervezett kerékpárforgalmi létesítmény részeként támogatható önálló
kerékpáros híd létesítése, vagy – a biztonságos kerékpáros forgalmat
lehetővé tévő mértékben – meglévő közúti/vasúti híd fejlesztése. Utóbbi
esetében kizárólag a kerékpáros forgalom számára indokolt mértékű,
költséghatékony beavatkozás fogadható és számolható el (pl. konzolos
szélesítés), a közúti/vasúti forgalomra méretezett szélesítés nem
számolható el. Az ezen túlmenő hídfejlesztési tevékenységeket,
beavatkozásokat a projekt részeként kell elvégezni, de a projekt
költségvetésében saját erős fejlesztésként kell szerepeltetni.
Tavasszal is szép kihívás az út, nem hogy télen - Ócsa pár kilométer, de kerékpárút nem vezet a városba |
Érdemes Ócsa esetében kihasználni, hogy Alsópakony és Ócsa Vasútállomás közötti részen a területfelmérések, a nyomvonal és tervezéssel járó munkálatok mondhatni készek, legalább 95 %-ban jelenleg is felhasználhatók. A nyomvonal kijelölt, megtervezett és az első szakasz Alsópakonyon el is készült. Most a jelen pályázattal ez befejezhetővé válik, ha Ócsa városvezetése is úgy akarja.
A megkezdett kerékpárút befejezése mellett a Bolyai Gimnázium előtti buszmegálló kialakítására, gyalogátkelő létesítésére is lehetőség nyílik a pályázaton belül. Sőt a vasúti kereszteződés, mint forgalmi csomópont fejlesztése, biztonságosabbá tétele és akadálymentesítése is szóba jöhet ennek a pályázati lehetőségnek a megragadása során, hiszen nem csak kerékpárosbarát fejlesztésekről szól a kiírás.
Önállóan támogatható tevékenységek
- A) Kerékpárosbarát fejlesztés
- B) Módváltás, közlekedésbiztonság, forgalomcsillapítás, akadálymentesítés
Kecskemétnek sikerült a tavalyi év második felében (a lezárási szakaszban)
olyan uniós forrásokat megpályázni és megnyerni, amelyek kiegészítik a
városban zajló fejlesztéseket. Ócsának ez nem sikerült. Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere a Csalánosi úti
kerékpárút átadásán bejelentette a friss hírt: Kecskemét városa
négymilliárd forintot kapott, melyet úthálózatának fejlesztésére
fordíthat.
A vasúti kereszteződés az elmúlt őt év alatt semmit nem fejlődött - most azonban van lehetőség közlekedésfejlesztés pályázni |
Ócsa az idén megmutathatja mire megy a helyi városvezetéssel. A Bukodi Károly, Horváth Tamás alkotta kettős most bizonyíthatja, hogy mire képes a jelen lehetőségével, és az ellenzék nélküli képviselő-testületével. Ócsa önkormányzata így megmutathatja, hogy nem csak a saját boldogulásukért, hanem a városért is képesek tenni, és cselekedni.
Képesek lesznek a jóhoz adni a nevüket és értelmes célkitűzéssel pályázni? |
Most bebizonyíthatják, hogy nem csak szavakban, ígéretekben nagyok, hanem tettekben is. Képesek beváltani a régi ígérvényeket és valóban képesek megalkotni azt, amit egyszer már elpuskáztak. Ezzel nem csak önmagukat igazítanák ki és a városi renoméjukat rendeznék, hanem az itt élők sorsán is javítanának. A megjelent pályázat erre biztosít lehetőséget. Csak élni kell, élni tudni kell vele. Ennyi az egész.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése