2014. július 26., szombat

Bátran lehet piásan kerékpározni - módosult a szabályozás és a megítélés ( - ne rántsd el a kormányt)

Állítólag az ingyenes pálinkafőzéshez jár a részeg kerékpározás is. Ez amolyan Hungarikum lehet az eljövendőkben. Ebben tehát nagyrészt felelősséggel bír Orbán Viktor is, hiszen az otthoni pálinkafőzés népszerűsítésében és engedélyezésében jelentős szerepet vállalt. Így most nem csak a zúg-főzés szűnt meg, hanem a zúg-kerékpározásnak is vége.

http://szeged.hir24.hu/Root/Shared/Pictures/2013/07/02/Ittas-kerekparos(210x140).jpgMár csak a zúg-kocsmákat kéne bezáratni, vagy legalizálni. Legalizálni, mert amit mindenki tud és nem tesz ellene, az olyan, mintha hivatalos az hivatalosan engedélyezett lenne. Bár a polgármester azt ígérte, hogy fellép ellene, de amint látjuk, ezzel valójában senki nem foglalkozik. Sem a Boros Tibi-féle polgári alakulat, sem a közterület-felügyelők, sem a jegyző és így végül a hivatal sem. 

http://www.eletforma.hu/media/2014/07/bicikli.jpgPedig ki nem tudná, hogy a játszótérrel átellenben minden délután kerékpárok lerakatának sora jelzi a zúg-csárda nyitvatartásit. Azonban, hogy miután már pityókásan is lehet közveszély okozása nélkül kerekezni az utakon, már nem érdekes, hogy a Széchenyiből a belső Damjanich felé, vagy a fő út Bajcsy Zsilinszky irányába veszi a lendületet a közúti közlekedésre önmagát alkalmasnak ítélő delikvens. Az ittas kerékpáros már nem csak keresztezheti a busz útvonalát, hanem vele párhuzamosan is haladhat, ha képes rá. A megmérettetés balsikere esetén azonban nem csak a mag, hanem több ember testi épségét is veszélyeztetheti. Ezért hát az értehetetlenség, amióta hatályba lépett az új rendelkezés, ami alapján kivették a kerékpárt a motoros járművekre vonatkozó szabályozás alól. Július eleje óta nem kell józannak lenni ahhoz, hogy valaki kimenjen a közútra kétkerekűzni.

Innentől akár ezzel a jó hírrel folytatódhat a nyár a szomjas kerékpárosok számára, akiket ezután már nem lehet megbírságolni alkoholfogyasztás miatt, főúton és mellékúton sem. Igaz, a rendőrség amúgy sem lépett fel kellő súllyal és hatékonysággal velük szemben az olyan hiányosságok kapcsán, mint a világítás, a láthatóság és a úgy egyben a KRESZ előírások, így hát inkább kivették őket a listából. Mostantól már megállítani sem érdemes őket, mert ha úgy gondolja részegen, hogy képes hazamennie záróra után, akkor magát üzembe helyezve megteheti ezt a szubjektív biztonságérzete kapcsán. Az ittas egyén meg köztudottan merész és bátor. Akkor meg miért is kételkedne abban, hogy nem képes egyenesen megülni a vasat. 

http://www.blikk.hu/data/cikk/2/27/10/49/cikk_2271049/sofornagy_ok_fill_443x277.jpgPersze némileg elgondolkodtató, hogy az akkor még szigorúbb szabályozás mellett is idén az első negyedévében ittasan személyi sérüléssel járó balesetet okozó kerékpárosok száma az előző év azonos időszakához képest jelentősen, 35,4 százalékkal nőtt.

A közúti közlekedésről szóló rendelet eddig úgy szólt, hogy járművet csak az vezethet, aki a vezetési képességére hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és a szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol. (Magyarországon a „zéró tolerancia” elve működik, vagyis alkoholos állapotban tilos járművet vezetni, így kerékpározni is! Az ittas vezetés miatt bekövetkező balesetek száma, csakúgy, mint a kerékpáros közúti baleseteké, folyamatosan emelkedik. Az elővigyázatosság és mértékletesség elengedhetetlen ahhoz, hogy ne veszélyeztessük saját és környezetünk épségét! Egy 2012 nyár végén életbe lépett KRESZ-módosítás értelmében a kerékpáros vezetheti kétkerekűjét, ha csekély mértékben - 0,5 gramm/liter ezrelék - fogyasztott alkoholt, vezetésre alkalmas állapotban van, és nem főútvonalon közlekedik. Ennek mértéke mindig az alkati tulajdonságoktól és természetesen az alkoholos befolyásoltság mértékétől függ, ám egy esetleges balesetnél az alkoholszint vizsgálata dönti el a büntetés mértékét. Épp ezért legyünk körültekintők, mindig tartsunk mértéket, és ne kockáztassunk!) Viszont, ha az illető kerékpáros, és a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, akkor csak a főúton nem ülhetett nyeregbe. Eddig. 

 http://mandiner.hu/attachment/0026/25988_ittas.jpg

A mostani módosítás szerint ugyanis, ha a kerékpáros a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, akkor lehet a szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.

Módosult a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságokról szóló rendelet is. Ez eddig a nem gépi meghajtású járművek vezetőinél 0,50 gramm/liter véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liter levegőalkohol-koncentrációnál szabta meg a bírságolási határt (amennyiben a kerékpáros tette nem minősült bűncselekménynek). Akinek a szervezetében ennél több volt az alkohol, az főútvonalon közlekedve 30 ezer, míg mellékúton 10 ezer forintot fizetett. A mostani módosítás a nem gépi meghajtású járművek sorából törli a kerékpárt.

A kerékpárral rendszeresen közlekedők aránya országosan 45, a fővárosban 25 százalék egy tavalyi felmérés szerint, és a trend növekvő. A biciklis balesetek száma ez év elejéig nem követte a kerékpáros-forgalom növekedését: a halálos kimenetelű esetek száma csökkent, a súlyosaké nem változott, igaz, a könnyebb sérüléssel járóké némileg növekedett. Idén viszont az első négy hónapban a 2013-ban bekövetkezett 11 kerékpáros-halálesettel szemben 27-re nőtt az így elhunytak száma.

http://kep.cdn.index.hu/1/0/296/2962/29621/2962102_4cb3caa5ac481c960bf675edf012620d_wm.jpg

Egy hete értetlenkedek józanul gondolkodó emberek és a sajtó azon a rendeletmódosításon, ami szerint a részeg kerékpáros nem közveszélyes.

A Magyar Kerékpárosklub vezetői is meglepődtek azon, hogy szakmai egyeztetés nélkül úgy módosították a KRESZ-t, hogy a „biztonságos vezetésre képes állapotban" lévő biciklisták alkoholfogyasztás után, akár részegen is használhatják a főutakat.

 

A Kormányzati Információs Központ szerint azért engedélyezték a bicikliseknek szombattól az alkoholfogyasztást, mert úgy érezték, a részeg kerékpárosoknál az önveszélyességen túl nem áll fenn a közveszélyesség lehetősége.  

 

 http://bikemag.hu/images/2014/07/buppa05-640x469.jpg

 

Akárhol és itt Ócsán, ahol nincs kerékpárút, az autósok amúgy is veszélyesen közel hajtanak el a biciklisek mellett. Olyan rossz az út, hogy bárki megcsellenhet ital nélkül is – mondták a zúg-ívóban.

 

Ebből nem lehet probléma. Aki meg részeg, az dögöljön meg – foglalta össze véleményét az egyik fogyasztó, majd felhajtotta maradék sörét, kerékpárra ült, és eltekert a játszótéri gyerekek felé. 

 

A sarki pizzéria teraszos vendégei is furcsának tartják az KRESZ "újításait". – Hülyeség, hogy csak ön- és nem közveszélyesek. Mi van, ha olyan részeg a biciklis, hogy elém esik, és felnyalódik a szélvédőre? – kérdezte az egyik vendég. Vagy, ha a részeg a kocsi alá akar esni és az autós ezért félrekapja a volánt? Nem volt még elég buszbaleset, hogy az utasokkal teli járatot is ezzel veszélyeztessék? A zsúfolt volánbuszokon közel száz utas is összejön csúcsidőben. 

 

Alóspakonyről is sokszor kétszer annyian vannak a midi-járaton, mint ahányan lehetnének. Mégsem indítanak sűrűbben járatait, vagy adnának ki nagyobb buszt. Az emberek úgy állnak, mint heringek a dobozban. Ha egy hülye instabil kerekező folytán egy ilyen tömött jármű balesetezik, akkor nem közveszélyokozás okán járnak el? Melyik vezetőnek hiányzik egy olyen tortúra, ami ezzel jár egyetlen ittas közlekedő okán? 

 

http://vs.hu/i/2014/07/ittasan_okozott_balesetek.png

 

Ócsán közismerten egyetlen kerékpárút nem épült. Itt még a vasúti átjáróban is együtt kénytelen haladni mindenki. Az elektromosan hajtott mozgássérült jármű az állati erővel vont jármű, az ittas kerékpáros, a traktoros, a kamionos, vagy a józan buszsofőr és a kisgyerekes anyuka az iskolás fiúval, vagy babakocsival gyalog a járművek közt. Ez hosszú évek óta változatlan. Csak a KRESZ modult az átjáró biztonságossá tétele helyett.  Mondhatni hátrányunkra, - a józanul közlekedő többség kárára - rosszul.

 

http://16.kerulet.ittlakunk.hu/files/ittlakunk/styles/img-style-457/public/upload/article/22/reszeg_bicajos.jpg?itok=ysd0VwwDA kerékpárosok pedig mostantól egyenesen felhatalmazással bírnak a részegen történő közlekedésre.  Azt vallják, figyeljen rájuk az autós, tudják, hogy ők ihatnak!

 

Dormán Emese, a Magyar Kerékpárosklub kommunikációs vezetője elmondja: - Minket is meglepett a módosítás. A sajtóból értesültünk róla. Rendkívül sajnáljuk, hogy nem vontak be a törvényalkotásba. Fogalmunk sincs, hogy milyen adatok és felmérések alapján döntöttek a módosításról – fogalmazott.

 

 A szakember azt mondta, a szubjektív szabályozás vitás helyzeteket eredményez majd. – A rendőr a kedve szerint fogja eldönteni, hogy a kerékpáros képes-e a biztonságos vezetésre vagy sem. Mi azt javasoljuk a kerékpárosoknak, hogy ne igyanak alkoholt – közölte a kommunikációs vezető.

 

Egy anómiával küzdő társadalom esetében tovább lazítani az egyébként is csak nagy nehezen betartott, és úgy-ahogy működő szabályokon több mint ostobaság.  


http://www.pecsma.hu/wp-content/themes/patterns/timthumb.php?src=http%3A%2F%2Fwww.pecsma.hu%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F05%2FBicikli-alkohol.jpg&q=90&w=650&h=300&zc=1

 

A rendőrség pedig ne legyen toleráns, megvesztegető vagy engedékeny és kellő józansággal, higgadtsággal védje a közlekedésben résztvevő többséget - fogalmazódik meg a társadalmi elvárásokban.

 

*

Nincsenek megjegyzések: