2014. június 10., kedd

Vonatozzunk II.- hagyd otthon az autót ( - vasúti körkép, Ócsa - Budapest viszonylat)

A legelhanyagoltabb elővárosi vonal egyértelműen a 142-es számú, Budapest-Lajosmizse vasútvonal.

A Budapest - Lajosmizse vasútvonal sorsa a tizenegy elővárosi vonal közül a legmostohább. A villamosítás kevésbé hiányzik, a pálya és az állomások színvonala viszont nem túl jó. A vonatot a párhuzamos Nagykőrösi úton előzi a csuklós busz, mégis sokan utaznak rajta, mert az állomások elhelyezkedése kiváló. Pestszentimrén, Gyálon és Ócsán a vasút a központba érkezik, a háromezres Felsőpakonyban pedig Volán autóbusz híján a megállóhely előtere egyben a falu főtere is.

Munkanapok forgalmasabb időszakában Csörgős ingavonatok és csatolt Desirók közlekednek, kevésbé forgalmas időszakban és hétvégén szóló Desirók. A vonalon a menetrendváltás utáni első nap, vasárnap jártunk.

http://m.cdn.blog.hu/ho/hovamegyavonat/image/Laptoptaskas/Menetrend2013/142/%C3%B3csa%202008-03-06%20012.jpg
Csörgős ingavonat hétköznap ma is jár, de már a szolnoki vagy hatvani vonalról ismerős piros csíkos Bhv-k kerültek a vonatba, amelyek a rossz emlékű, képen látható kocsiknál magasabb komfortfokozatot képviselnek.

Nem jött díszes különvonat, nem hallgattunk szép szónoklatokat, de most őszintén: van aki erre kíváncsi? A lényeg az, hogy Budapest leggázosabb vasútja kezdi utolérni a többit, a menetrendváltás minőségi ugrást is hozott. Mi volt itt korábban? Reggel tömegnyomor, rendszeres késések, és bénán bevezetett ütemes menetrend, ami az egyik irányt kényszerű állomási várakozással sújtotta. Mi lett most? Egész napos ütemes menetrend, folyamatosan haladó vonatok, növekvő pontosság, reggeli csúcsban plusz járatok, ülőhely mindenkinek. Nagy dobása volt néhány éve a MÁV-Startnak, hogy ezeket a vonatokat bevitte a Nyugatiba. Ez a mostani menetrend erre még egy lapáttal rátesz: "Hagyjátok otthon az autót, jóemberek!"

http://m.cdn.blog.hu/ho/hovamegyavonat/image/Laptoptaskas/Menetrend2013/142/dabas%202012-03-29%20060.jpg
Csíkos kocsikkal jönnek-mennek a vonatok Dabason, a vezérlőkocsik is elfogadható esztétikai állapotban vannak.

A régi menetrend szerint a Budapest felé haladó délutáni vonatok Táborfalván kilenc, Dabason tíz, Ócsán pedig tizenhét percet vártak a szembejövő vonatra. Ez persze kizárólag az ütemes menetrendnek "köszönhető", előtte nem volt ilyen, és a fejlesztéssel "nyert" 38 perces menetidőcsökkenés sem számít igazi eredménynek. A reggeli, órás ütemen felüli betétjáratok viszont már annál inkább!

A menetrend kedvező módosítását a gyáli és az inárcs-kakucsi állomások korszerűsítése tette lehetővé. Ezek régen is állomásként működtek, de egyedül a felvételi épület és a forgalmi szolgálat maradt meg, a vonatok találkozását lehetővé tevő kitérővágányok tönkrementek. A két helyszínen a nyári vágányzárban új peronok és kitérővágányok épültek, menetrendváltásig a vonatok találkozását lehetővé tevő biztosítóberendezés is elkészült. A korábbi pestszentimrei, ócsai, dabasi és táborfalvai "keresztek" helyett az új menetrendben Gyál, Inárcs-Kakucs és Örkény szerepelnek. Ócsán és Pestszentimrén csak a reggeli csúcs vonatai találkoznak, egyéb időszakban a késések csökkentésében játszhatnak fontos szerepet. 

http://m.cdn.blog.hu/ho/hovamegyavonat/image/Laptoptaskas/Menetrend2013/142/%C3%B3csa%20025.jpg
A modernebb járművek megjelenésével, a pályaállapot javításával és a menetrend fejlesztésével sok utas nyerhető. Ócsán még van mit bepótolni

Ócsa és Budapest között a vonatok a reggel gyakorlatilag félóránként járnak, és a rázós pálya ellenére is igazi gyorsvasútként futnak be a főváros központjába. Menetidőben a vasút az autóval és az autóbusszal szemben egyre versenyképesebb, kényelemben viszont verhetetlen. A reggeli zsúfoltság megszűnésével az utazási idő a vonaton hasznosan tölthető, a lajosmizsei vonal most minden idők (talán) legjobb szolgáltatását nyújtja.
*

Nincsenek megjegyzések: