2024. január 13., szombat

Közösségi (proli) profil - képmás ( - önkifejezés)

 Tibi mindig ad az önkifejezésre, a maga utálatára. Sokan kedvelik ezt az arculatot, a kifejezést, a megjelenő utálatosság benne, főleg azt a keresztény-, kormányellenességet, amit a Fidesz koronázta sivár életében az állam adta elismerés tette jobbá.

Az önportré az egyik legrégebbi műfaj, a művészi önkifejezés kiapadhatatlan témája. Persze mi halandó emberek is elüthetjük vele az időt...
Már a fotózás ősének tekinthető festészetben is megjelent az önábrázolás.  Ismert az is, mely szerint a környezet megváltoztathatja az önarckép hangulatát, de néha egy üres vászon is nagy segítség lehet. Az internettel és a világhálón elterjedt közösségi oldalakkal szinte mindenki egy kicsit üres vásznat lelt a maga megjelenítésére, önkifejezése nyílvonáságra hozatalára. A mai portréja közzétételére. Ez az önábrázolás a közösségi oldalakon látható és nyilvánosan elérthető profil, ami egy sajátos önkifejezési forma, bemutatkozási-, megjelenítési lehetőség egyfajta láthatóvá tétel, magamutogatás, vagy bemutatkozás. Akár az (ön)portré.
Amikor a körülöttünk lezajló, akár társadalmi, akár természeti, akár kulturális folyamat keltette érzelmi ingerek azzal az érzékeny bensővel találkoznak, ..

Tibi csillaga leáldozóban van. Polgárőrként ugyanúgy leszerepelt és kikopott, mint az egykori pártállam díszkatonájaként, vagy a romániai forradalom süketelőjeként vállalt szerepében. Nem maradt más számára, mint az a járandóság, amit az utódállam (történetesen a Fidesz) fizet neki megélhetésként.  Tibi ugyebár nem dolgozik. Legalábbis nem úgy, ahogy egy hétköznapi polgár. Ő más. Különc.

A szakdolgozat és diploma felmutatása nélküli, magát villamosmérnöknek aposztrofáló alak ugyan hasonlít profiljában valakire, aki szövegelésben (fikcióként) dolgozott mérnökként, de a valóságban ma sem végzi, teszi ezt. Ellenben itt van köztünk a Facebookon virtuálisan, vagy akár valós személyként.  Teljesen mindegy. Bárki is légyen a valóság és a megjelenített byte-k (bit-ek) határolta hálózati felületen, az bizonyos, hogy meleg szívvel foglalkozik a mássággal. Jelenlevőként emlékezik a férfiak közti szexuális kapcsolatokra, hogy annak személyi megformálását, illusztrálást napjában és folyamatában képes megjeleníteni közösségi oldalán. Ma sem tette ezt másként. Ezt osztja.

Szájer József ebbéli kifigurázása napjában hozhatja olyan izgalmi állapotba, hogy rá emlékezve elevenít fel és oszt meg különböző ábrázolást, fikciót róla, avagy vele kapcsolatosan. 

Mi ez a különös viszony, legyen az viszonyulás, netán vonzódás egy adott férfi után nyomán?  Miért foglalkoztathat egy önmagát mérnöknek és empíriokriticiztának valló embert más férfiak nemi vonzódása, szexuális élete, vagy éppen irányultsága?  Miért ölelkezik és fényképezkedik egy ilyen egyén, egy volt (párt)szolgálatos fiatalabb nőkkel magamutogató mód, vagy ölelget nőalakzatot ábrázoló kőszobrot?  Ki tudja? Mi vonzza?


Biztos megvan ennek is maga értelmezése, ahogy az empíriokriticizmus filozófiája is megmagyarázás. Ugyanennek a személyi vonzatát a pszichológiai tanok gyakorlóit foglalkoztatják. 

Tibi számunkra nem kevesebb és nem több, mint az a figura, aki képes karácsony napján is Szájer Józsefre emlékezve az ő szexuális ábrázolásával foglalkozni. Míg más a Jézuskát, ő talán Józsit várja? - ki tudja. A lényeg, hogy a közösségi oldalán az önkifejezése erre utal. Ez jön le az ünnep napján, más hétvégeken és a hétköznapok során. Akár többször, egymást követően, más-más szituációban, képi megjelenítésben, de mégis lényegre törően a szexuális tartalom és hovatartozás-vonzódás viszonyában.  Aztán az új esztendőt sem kezdi, illetve folytatja másként.

Tibit láthatóan ez érdekli, ez foglalkoztatja leginkább, a maga filozófiai elmélete és tapasztalati kritikája (empíriokriticizmus) alapján. Nem tudom. Mintha már a Bálint &Valentin napra készülne; -Szájerrel.

Egy normális heteronak ez bizton sok. Tibi azonban vagy nem normális, vagy nem hetero, de ki tudja? Én és az olvasó csak azt a töménytelen micromachismo jelenség olvasható ki a közzétételekből, mint amikor azt kérdezi egy nőtől, hogy "átment fideszribancba?"  

 Tibor nőket gyalázó, vagy hímsoviniszta lenne?    

Keresztényellenes (is), vagy egyszerűen csak gyűlölködő? 

Homofób, amikor nem tudja elviselni más férfi melegségét, vagy "latens homoszexuális"

Ki tudja valójában ki az, aki a profil mögött lakozik? Aki ezeket a megosztásokat közzétéve mindezt a képet közvetíti mögöttes személyiségéről, magáról? 

Akár hogy is legyen, a közösségi oldalon a magunk által közzétettek és megjelentettek egyfajta önábrázolás, mely akár érzelmeinket, gondolatvilágunkat, elképzeléseinket vágyainkat tükrözi, ami által a személyiségünket adjuk. 

Ezt az ábrázatot közvetítjük, sugározzuk ki és tudatjuk másokkal. Ön-kifejezzük magunkat.

Nem mást mutatunk a közösségnek, mint önmagunk egy darabját. Egy adott idő kivonatát. A magunk profilját.

*

Nincsenek megjegyzések: