Közösségi beszélgetések során sem igazán tagadják, hogy az iskola pénzbeszedő tevékenysége egyfajta kelléke az oktatásnak.
Sőt maga az iskolai alapítványok is ezt a pénzgyűjtést szolgálják, függetlenül attól, hogy az itt összegyűlt összegeket mire használják fel. Sajnos nagyon rossz példákkal is bír az ember.
Szülők beszámolója szerint az idei szülőin is szóba jött az osztálypénz gyűjtése - megerősítést nyert az iskolai pénzbeszedés |
Ócsán a Halászyban állítólag ez sokkal rendezettebb és átláthatóbb, mint más intézményekben.
Azonban ha rákattintunk a szóba kerülő alapítványokra, alig látni nyilvánosságra hozott információt. Szinte sehol nem átlátható a működés. Ebben a Halászy sem jobb a másiknál. Mégis talán az egyik legrosszabbul teljesítő ilyen helyi szervezet, a Dr.Pártos Lóránt Alapítvány, aminek alig van a nyilvánosság számára elérhető tartalma, közzétett adata. Maga az iskola, ahova az alapítvány is jegyezve van, sem ad pontos tájékoztatást a saját alapítványát illetően. (Ebben az ócsai Halászy általános sem különb, mivel az iskola hivatalos honlapján itt sem lelni érdemi információt, vagy elérhetőséget az alapítványok működése, átláthatósága, vagy kontrollja céljából.)
Az ócsai Bolyai gimnáziumban sem tisztázott illetve átlátható az iskolai alapítvány pénzbeli tevékenysége és működése - az elnök személye is kétségeket ébreszt |
Korábban ez az önkormányzat egyik ülésén is felmerült, főleg az alapítvány elnökének személye és mögöttes tevékenysége kapcsán, amikor is Horváth Tamás gimnáziumi tanár és egyben alpolgármester (összeférhetetlen) képes volt azt állítani, miszerint szerinte már nem Spák József kezeli annak ügyeit. Ez azonban újabb bizonytalanságot szül, hiszen ha a Halászy tornatanára nem ügykezelője a Bolyai alapítványának, akkor csak nevesített tisztségviselőként adja magát ehhez és a valós ténykedést a gimnázium falai közt más végzi. Talán ezzel azt akarta a gimis földrajztanár kifejezni, (ez merül fel,) hogy a másik iskolában szolgáló tanár lehet, hogy csak a nevét adta a működéshez? Furcsa egy egybeesése a dolgoknak, hogy egy időben a NAV felfüggesztette a Bolyai adománybefogadó tevékenységét. Erről akkoriban írt is a blog. Aztán (talán a figyelemfelkeltő írásunknak is köszönhetően) a rákövetkező évben ez rendeződött a báli szezonra.
A gimnázium honlapján azonban továbbra sem találni többet az alapítvány működéséről, mint a pénzkérő támogatás, az 1 %-ra történő felajánlás lehetőségét. Ebben aztán aztán a városi önkormányzat sem bőbeszédűbb, mivel maga sem teszi nyilvánossá és átláthatóbbá az egészet. Horváth idézett nyilatkozata nem hogy segíteni, hanem pont ellenkezőleg, mintha inkább elfedni azt.De mit is várhatunk el attól az embertől, aki képes magát egyetemi oktatói tevékenységet folytató személynek feltüntetve, meghamisítani egyszerű középiskolai tanári státuszát, csakhogy az alpolgármesteri és a tanári juttatásait is a valós jogosultságot kijátszva felvehesse. Ebben a polgármester és a képviselők is cinkosok, ahogy a Kormányhivatal is csak lapít. Egy átfogó és tényfeltáró vizsgálat azonban nem csak az alapítvány mögé, hanem Horváth ténykedése és pénzhajhász térnyerése mögé is átlátással bírna. Ez nem csak a Pártos Lóránt alapítványt és más mostanság előtérbe kerülő iskolai pénzgyűjtést tisztázhatna, hanem magát az önkormányzati fedettséget, a képviselői összejátszást vagy tisztaságot is.
A MSZOE évek óta és rendszerességgel kirukkol a problémával - a pénzügyileg érintettek háborgásán túl nem sok minden változik |
Nem véletlenül egy megújulási civil szervezet létrehozását javasolja a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete, hogy törvényes útra terelje az iskolai hozzájárulást.
Akár tilos, akár nem, osztálypénz
márpedig van. Az illegális helyzet megszüntetése érdekében a
Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) azt javasolja az
óvodai, iskolai szülői közösségeknek, hogy válasszanak törvényes utat és
alapítsanak közhasznú szülői alapítványokat. Keszei Sándor elnök
szerint így ,,nem zsebbe menne a pénz", törvényes úton járulhatnának
hozzá az intézmények, és az oktatás-nevelés színvonalának emeléséhez.
Az egyesület néhány napja azt
sérelmezte, hogy az állami iskolákban már az első szülői értekezleten
pénzbeli és természetbeni hozzájárulásokat kértek és szavaztattak meg.
"Szedik az osztálypénzt, szervezik a szülőket az iskolai eszközök
karbantartására, takarításra, iskolabálok és más rendezvények
szervezésére" - panaszolta szülői jelzésekre hivatkozva Keszei, aki
szerint mindez jogszabályellenes, hiszen az Alaptörvény is előírja, hogy
a közoktatás mindenki számára ingyenes.
A tanári tevékenység és a politika nem keveredhetne - egyházi vonalon sem |
"Ez azt jelenti, hogy az ebédpénzen
kívül semmilyen indokkal nem lehet pénzt követelni a szülőktől" -
reagált nyílt levélben Pukli István (a Tanítanék Mozgalom egykori
vezéralakja, a budapesti Teleki Blanka Gimnázium korábbi igazgatója).
Ugyanakkor rámutatott, a kormányzat nem ad támogatást iskolai
rendezvényekre, osztálykirándulásra, tanulmányi versenyekre, szalagavató
bálra, "inkább stadionokra, lőterekre, túlárazott vizes vb-re költ".
Keszei úgy véli, ha a gyerekek érdekében
a szülőknek kell átvállalniuk az állam feladatait, tegyék azt
törvényesen. Az alapítvány előnye, hogy számlaképes, így nem fordulhat
elő, hogy azért nem kap meg valamilyen támogatást, mert nem tud számlát
adni.
Szüdi Jánosnak ugyanakkor vannak
kétségei. A Pedagógusok Szakszervezetének jogásza szerint az valóban
jogellenes, ha az osztálypénzt egyszerűen csak egy fiókba elzárva
tárolják, nem tudnak vele elszámolni, de a szülők alapítványon keresztül
sem tudnák közvetlenül az adott intézményt támogatni, mivel az iskolák
már nem önálló jogi személyek, saját költségvetésük sincs. "Egy iskola
önmagában akkor sem tud pénzt kezelni, ha alapítvány támogatja. Az csak a
tankerületen keresztül lehetséges."
Alap & eredet: Facebook / Népszava - JD
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése