2016. július 4., hétfő

A közlekedés során mitől tartunk jobban - kamion, busz, motoros, kerékpáros, gyalogos ( - van aki későn lép)

Sokan már attól is félnek a gyorsforgalmi utakon, autópályákon, ha egy kamion mellett el kell autózniuk -írja a Blikk.

A jelenség nem ismeretlen a közlekedők számára. Elvégre az ország útjain számos olyan baleset történik, mely feleslegese emberáldozattal jár. Az ismertté vált körülmények sokszor a hivatásos állományú vezetők, máskor meg a úrvezetők felé irányítja a figyelmet.

http://parameter.sk/sites/default/files/styles/image_of_article/public/photos/kulfold/download.aspx__12.jpg?itok=tM2QzWhZ
Ócsa határában az M5 autópályán 2013-ban több kamion is érintett volt abban a tömegkarambolban, amiben 3 fő életét vesztette, 33 pedig megsérült

Az viszont kétségtelen, hogy egy több tonnás teherautóval száguldozni és más normális közlekedő közt cikázni is más, mint egy kis papírmasénak tűnő személygépjárművel tenni ugyanezt.  A tömegből és a tehetetlenségből eredő többleterő bizony a kamionos balesetek kimenetelének statisztikáját rontja. Ha az ebbe a kategóriába tartozó nehézgépjármű balesetezik, akkor annak nagyrészt mindig súlyosabb következményei vannak, mint egy személygépjárműves balesetnek. 
Ez nem csak a jármű tömegéből, hanem nagyságából és erejéből is fakad. Nem véletlen, hogy az emberek többsége nem kívánja lakókörnyezetének látványai közt látni őket.

 Többek számára az is elég rémisztő, ha az autópályán előzgetik egymást, vagy netán más közlekedőt.

http://ocdn.eu/images/pulscms/ZWY7MDQsMCwxMSw0NmUsMjU5OzA2LDI5NCwxNWU_/8d21671af941228083823e153c6bf4d0.jpeg
Rémisztő jelenet az autópályán az útról lesodródó nyergesszervlény

A megmagyarázhatatlan, kicsit gyomorgörcsös érzés valljuk be jogos: ha egy ekkora monstrummal valami történik, azt általában a környezetében haladó autósokra is veszélyes lehet, egy a fenti felvételen látható esetnél joggal veri le a víz a többi sofőrt.

Ócsán sem ismeretlen jelenség a kamionforgalom.  Az Árpád-kori város műemlékjellegű városmagjának sarkán vesznek fordulót az M5 autópálya felől érkező nehézgépjárművek, és a Városháza melletti útválasztón áthaladva vesznek irányt a védett terület, vagy az iskolával határolt lakóövezet felé.

http://hirpress.hu/cikkimg/201603/30949/3.jpg
2016 márciusában tartálykocsi borult az autópályáról bevezető úton a várostábla előtt - semmi keresnivalója nem lett volna erre

Ez bizony káros, és nem kívánatos jelenség, mert a városon így áthaladó teherforgalom nagy része olyan fokozott balesetveszélyt jelent, ami indokolatlan és elkerülhető lenne. Csakhogy ezzel mostanság nem igazán törődnek azok, akiknek ez a feladata lenne. 

Pedig a szigor meghozná gyümölcsét, ami által biztonságosabbá, csendesebbé és élhetőbbé válna a város. A beszedett közterületi bírságokból pedig járda és kerékpárút épülhetne. 

A feleslegesen rémisztő átmenő forgalom egy idő után megtalálná az alternatívát arra, hogy a város nyugalmát ne zavarják indokolatlan a behajtásokkal. 

A lakóingatlanként bejegyzett "telephely" nem teszi indokolttá a közterületen történő szabálytalan tárolást - ezért ne jöjjön be a városba

A buszok közlekedése némileg rendezettebb, mert a Volán igyekszik megkövetelni és fenntartani az alapvető elvárásoknak megfelelő rendet. Ennek ellenére a buszvezetők közt is előfordul olyan, aki képes menet közben telefonálni, vagy cigarettázni. A közlekedők biztonsága mégis jobban biztosított általuk, mint a hivatásforgalom teherágazatában.  A helyi buszosok közül a maszek járat sofőrjei a fegyelmezetlenebbek, Rájuk inkább jellemző a dohányzós-beszélgetős vezetés, a nyitott ajtóval közlekedés és az előírások be nem tartása. A maszek többnyire csak azzal foglalkozik, hogy letudja a járatot, és kész. Ócsán is látható volt így heteken át olyan koszos, és hiányos világítással közlekedő járat, ami mellett nem mehet el szó nélkül az ember. Az ilyen beleszarós, nemtörődöm  közlekedőkből bizony nem igen kér az ember. Az utas és a közúti közlekedésben résztvevők nagyrészt az ilyen felelőtlen munkavállaló vezetőknek van kitéve. 

http://ocdn.eu/images/pulscms/ZTU7MDQsMCwxZiw1ZTYsMzIxOzA2LDI5NCwxNWU_/2fbe926a61ad1312b8dfaff883bce0f7.jpeg
Az öngyulladásos fiatal Mercedes is ugyanúgy kiég, mint az öreg Ikarus - ezt többnyire megússzák a közlekedők
Ma például kigyulladt egy BKV-busz a II. kerületi Törökvész út és Pusztaszeri út kereszteződésében - írja az MTI. A busz teljes terjedelmében kiégett, de az első hírek szerint senki sem sérült meg.

Fotó: MTi-Mihádák Zoltán
Úgy néz ki, mintha Izraelben, vagy Törökországban járnánk egy robbantásos merénylet után - pedig csak itt közlekedünk

Sokszor azonban a baj is jön magától, és kéretlenül. Ezért nem mindegy, hogy mivel és miként veszünk részt a forgalomban.
Jó időben (tavasztól őszig) a motorkerékpárosok megjelenése, és közlekedése jelent külön kockázatot. A bekövetkező motoros balesetekben a kamionosokkal ellentétben többnyire a motorkerékpárvezetője az esemény elszenvedője és áldozata is egyben. Neki talán a legkisebb az esélye arra, hogy egy ilyen eseményből sértetlenül kerüljön ki.  A tavaszi-, nyári időszak baleseti- és elhalálozási adatai tele vannak motorosokat érintő esetekkel.  A hangos motorbőgés, az erős gép, és az emberi erő vetélkedésében sokszor a mechanika és a fizika kerekedik felül. 

Az elszabadult acél könyörtelenül szedi az áldozatokat.
A motorosok egy baleset során csak angyali szerencsével ússzák meg sérülés nélkül. Ők az utak legveszélyeztetettebbjei.  Nem csak gyorsaságuk okán, hanem védtelenségük kapcsán is.

Különleges a státusza a kerékpárosnak, mivel ő az egyetlen aki úgy vehet részt a közlekedésben, hogy előtte alkoholt vitt a szervezetébe. A kerékpáros alkoholszondás ellenőrzése során kedvezményben részesül más közúti járművezetővel szemben. Ez azonban nem teszi védetté az esetleg bekövetkező balesetek során. Ő ugyanúgy védtelen kiszolgáltatottja lehet egy eseménynek, ahogy a gyalogos is. Számukra nincs más védelem, mint a fokozott óvatosság, az elővigyázatos közlekedés.

Ezért és a balesetek elkerülése végett roppant fontos körültekintően közlekedni, mert a közút nem más, mint egy veszélyes üzem.

*

Nincsenek megjegyzések: