Szombat
hajnalban megöltek egy 16 és egy 21 éves fiút a fővárosi Deák téren.
A két társaság összeszólalkozásából keletkezett vita akár hagyományos
kocsmai verekedésként is záródhatott volna, ha a későbbi gyilkos nem
vitte volna magával 18. születésnapja ünneplésére vastag pengéjű kését.
Megmutatjuk a Deák-téri gyilkost és bandáját - elemi.hu |
A
szórakozóhelyen kezdődő kötekedés – ahogy kocsmai nézeteltéréseknél
szokásos – az utcán élesedett tovább, egészen addig, amíg a vérszomjassá
dühödött elkövető fegyverével meg nem lepte védtelen ellenfeleit.
Mindkét áldozatát pusztító magabiztossággal végezte ki, a mentők hiába
érkeztek gyorsan, esélyét sem látták az újraélesztésnek. De másokra is
lecsapott gyilkos indulata: az idősebbik áldozat öccse például
combszúrás miatt szorult kezelésre. A vérengzésnek a szirénázó
rendőrautók érkezése vetett véget, az áldozatokat gengszterfilmbe illően
az úttesten hagyták, a környéken lakók szerint az aszfalt még dél körül
is tele volt vérfoltokkal. Bár a hivatalos híradásokból kimaradt, hogy a
tettes cigány, a kivégzés módja, egyáltalán, hogy valaki késsel menjen
szórakozni, roma elkövetőre utalt. Az idősebbekben felvillant a
veszprémi kézilabdás, Marian Cozma tizenegy évvel ezelőtti legyilkolása
is, akit szintén egy társaságok közötti szórakozóhelyi vita után,
szintén az utcára kilépve, szintén késsel szintén cigány elkövetők
leptek meg, és a mostani esethez hasonlóan társait is megvágták. A
tettesek akkor is és most is biztosra mentek: Cozmával két késszúrás
végzett, és a mostani esetben is tovább szurkálták, ütötték-verték
földön fekvő áldozataikat.
Bár az eset nyomán a Mi Hazánk Mozgalom tüntetést szervez az Országos Roma Önkormányzat épülete elé, az esetet nyilván túlzás a cigányság elleni általános hangulatkeltésre használni, ugyanakkor a gettókultúra felemelésének a veszélyére hívja fel a figyelmet. Sajnálatos történelmi-szociális okok miatt a cigányság számottevő hányada része ennek a gettókultúrának, amelynek borzalmas mélységeibe kívülállók eddig legfeljebb díjnyertes brazil filmekben (Isten városa, Elit halálosztók) láthattak bele. Ahol a fiatalok a felemelkedés útjának a bűnözést és a fegyverhasználatot tekintik, ahol egyenlőségjelet tesznek empátia és gyengeség közé, ahol a megbecsülést az ököljog biztosítja.
Szemtanúk állítják, a mostani gyilkos már a
szórakozóhelyen is mutogatta kését, élvezte az így kiváltott hatást, a
fegyverrel megszerezhető hatalmat, kortársai elismerését. A történtektől
letaglózva Ábrahám Róbert roma vlogger Facebook-üzenetében arra
figyelmeztet: az efféle bűnözők közösségi oldalukon gyakran jelentetik
meg foglalkozásként a pénzbehajtó vagy a strici „tevékenységet”, ami
egyrészt sötét vicc, másrészt az erőszak kultúrájának dicsőítése. Ahogy
az is, hogy szegregált környezetükben senki nem marasztalja el őket,
amikor például gyermekként gyakorolják a késes harci mozdulatokat.
Nyolc
évvel ezelőtt nagy botrányt kavart Pesty László Fekete Dobozának egyik
filmje, amelyben e szegregált viszonyokat elemezve, roma megszólalók
szájából az is elhangzott: a cigányság körében elismeréssel tekintenek a
bűnözői életformára, tisztelik a börtönt megjártakat. A film vetítését
érdekvédők olyan erőteljes tiltakozása követte, hogy a tervezett
ismétléseket az MTVA levette a műsorról, és az interneten is
hozzáférhetetlenné tette. A támadást Horváth Aladár így magyarázta:
„arról valóban kell beszélni, hogy van gettón belüli bűnözés, de ezt nem
lehet etnikai kérdésként kezelni, ugyanis a jelenség abból fakad, hogy
valaki gettóban él, és nem abból, hogy cigány.”
Sajnálatos
módon épp az érdek- és jogvédők lázas tevékenységének eredményeként a
cigányság elmaradottabb része szinte bátorítást kap arra, hogy mércéjévé
tegye a gettókultúrát. Friss példa erre a lapunkban többször
részletezett gyöngyöspatai eset, ahol szegregációs oktatás jogcímén
milliós kártérítést ítélt meg a bíróság olyanoknak, akik jellemzően nem
is látogatták az iskolát. Nem mellékesen épp miattuk vált a képzés
szegregálttá, hiszen a többiek terrorizálásával, a tanárok
megfélemlítésével, az órák menetének felborításával a renitensek
elüldözték a gettókultúrától félő nem cigány és cigány gyerekeket. Ahogy
bizonyos állami szervek felelősségét boncolgatja az is, hogy miként
mászkálhattak egyáltalán a városban, sőt mulatozhattak szórakozóhelyen a
gyilkos roma csoport tagjai, akiknek egyébként korábbi rendőrségi
ügyeik miatt javító-nevelő intézeti felügyelet alatt kellett volna
állniuk.
A jogvédőknek annyiban igazuk van: a cigány bűnözők
gaztetteit nem szabad általánosítani az egész cigányságra. Amennyiben
azonban a jogvédők emberi jogi kérdésként, bocsánatos bűnként kezdik
kezelni a devianciát, azzal bátorítják a gettókultúrát, az ököljog
térnyerését, a társadalom szétverését. Ezzel pedig azokban a nehéz sorsú
cigány gyerekekben fojtják el a felzárkózás, az értékes élet iránti
érdeklődést, akikben csírájában már éledezett a vágy egy jobb élet, egy
harmonikus világ iránt.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése