2014. augusztus 7., csütörtök

Irritáció - napi kerekezés a felelősségért ( - hol itt a józanság, a megfontoltság és a következetes joggyakorlat)

Az utóbbi hetekben két kerékpáros esemény zavarta fel az amúgy csendes közvéleményt.

Míg az egyik szempont a kerékpárosoknak tett engedmény, miszerint alkoholos állapotban, akár mámorosan is részt vehetnek a közlekedésben borzolja a felelősségteljes vezetőket, addig a másik az, hogy egyes kamikaze (öngyilkosjelölt) kerékpárosok amúgy is veszélyeztetik a közlekedés biztonságát.

http://www.blikk.hu/data/cikk/2/27/10/49/cikk_2271049/sofornagy_ok_fill_443x277.jpg
Az utóbbi napokban sokat foglalkozik a sajtó a biciklis, kontra busz esetével, ahol Budapest egyik legszarabb és legrosszabb közlekedésbiztonsággal bíró útján érte baleset a provokatív kerékpárost.

Az ismert Thököly út, a Demszky-korszak maradványa a hátrahagyott villamossínekkel, a rossz pályatesttel, a váltakozó buszsávval és a nem egységes keresztmetszettel. Mégis a város egyik nagy átmenőforgalma itt zajlik. A buszok egymást érik. A Thököly út ettől a nehézgépjármű-forgalomtól zajos, leterhelt és korszerűtlenségén túl kimondottan balesetveszélyes, felújításra, átszervezésre szoruló. 

Ilyen előzmények mellett alakult ki az a balesetveszélyes helyzet, amit valójában a buszsávra engedélyezett kerékpáros közlekedés amúgy csak fokozott. A baleset bekövetkeztében azonban nem csak a buszvezető figyelmetlensége és megszokott közlekedése, a pesti sávokra túl szélesre tervezett Volvo ezen típusa, hanem  kerékpáros is hozzájárult. Még akkor is, ha itt és most nem merül fel az ittasság kérdése. 

A józansági viszont igen! Mert józan meggondolásból és józan megfontolásból vezethet úgy járművet egy kerékpáros, ahogy az a hazai gyakorlatban kialakult és a rendőrség bele nem szólása által már megengedett gyakorlattá vált? Ez itt a kérdés - most.

Sorozatosan provokál a biciklis? 

http://2424.hu/cikkimg/201407/17296.jpg

A Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete felháborodással vette tudomásul a napokban a busz kontra kerékpáros esettel kapcsolatos médiumok egyoldalú híradásait.

A KDOE szerint a megjelenő hírek teljesen elferdített változata kering a köztudatban. Az említett esetben a buszsofőr egy olyan kerékpárossal találkozott, aki magát a saját videóin is kamikazeként emlegeti.

Bár a buszvezető felelősségét a KDOE sem vitatja, véleményünk szerint a nyilvánosság elé kell tárni azokat a felvételeket is, amelyeket a balesetben súlyosan sérült kerékpáros a közismert videómegosztó oldalra, a Youtube-ra töltött fel. Ezekben a videókban a kerékpáros „sanskritfritz” néven kimondottan olyan felvételeket mutat be, amelyeken Budapest közlekedésében résztvevő járművezetőket – legyen az egyszerű hétköznapi autós, vagy hivatásos járművezető – provokál, illetve próbál belevinni kétes közlekedési helyzetekbe. Mindezt szinte kivétel nélkül olyan helyzetekben teszi, amelyekben ő lenne a szenvedő alany.

http://kerekparosklub.hu/sites/default/files/imagecache/tartalom_galeria/2combinokozott.jpgA KDOE véleménye szerint ezzel a viselkedéssel, valamint közlekedési magatartással a fent említett férfi teljes mértékben kimeríti a normális kerékpárosok és a normálisan közlekedő járművezetők közötti ellenségkép kiprovokálását.

A Kamikáze-bringás közlekedési morálját tökéletesen jellemzik a Youtube-ra feltöltött videók, amelyeken például két, egymás mellett álló villamos között „centizget”, vagy amikor egy, a körúton sebesen haladó Combinóval versenyez a szembe jövő villamos sávjában.

- Egyesületünk vizsgálja annak lehetőségét, hogy a felelőtlenül kerékpározó fiatalember ellen feljelentést tegyünk közúti veszélyeztetés miatt - nyilatkozta közleményében a KDOE.

Szerkesztőségünk által megkérdezett egyik közlekedési szakember szerint azonban Magyarországon nem igazán válnak be a közös, illetve a kerékpározás részére is megnyitott buszsávok, mert a sokszor 100-150 embert, menetrend szerint és időre szállító csuklós autóbuszok és az egyéni kerékpárosok közös sávban való közlekedtetése számos érdeket sért, és még a legkörültekintőbb járművezetés mellett is többszöröse a baleset esélyének, mint a nem közös útfelület használata esetén. Példának elmondta, hogy a közleményben is említett Rákóczi út – Thököly úti busztengelyen irányonként és óránként akár 6-8 ezer ember is utazik autóbusszal, így a néhány kerékpáros közéjük engedése egyrészt jelentősen lelassítja ezt a szállítási kapacitást, másrészt az utasok aránytalan sérelmével járhat együtt.
*

Nincsenek megjegyzések: