Az utóbbi hetekben két kerékpáros esemény zavarta fel az amúgy csendes közvéleményt.
Míg az egyik szempont a kerékpárosoknak tett engedmény, miszerint alkoholos állapotban, akár mámorosan is részt vehetnek a közlekedésben borzolja a felelősségteljes vezetőket, addig a másik az, hogy egyes kamikaze (öngyilkosjelölt) kerékpárosok amúgy is veszélyeztetik a közlekedés biztonságát.
Az utóbbi napokban sokat foglalkozik a sajtó a biciklis, kontra busz esetével, ahol Budapest egyik legszarabb és legrosszabb közlekedésbiztonsággal bíró útján érte baleset a provokatív kerékpárost.
Az ismert Thököly út, a Demszky-korszak maradványa a hátrahagyott villamossínekkel, a rossz pályatesttel, a váltakozó buszsávval és a nem egységes keresztmetszettel. Mégis a város egyik nagy átmenőforgalma itt zajlik. A buszok egymást érik. A Thököly út ettől a nehézgépjármű-forgalomtól zajos, leterhelt és korszerűtlenségén túl kimondottan balesetveszélyes, felújításra, átszervezésre szoruló.
Ilyen előzmények mellett alakult ki az a balesetveszélyes helyzet, amit valójában a buszsávra engedélyezett kerékpáros közlekedés amúgy csak fokozott. A baleset bekövetkeztében azonban nem csak a buszvezető figyelmetlensége és megszokott közlekedése, a pesti sávokra túl szélesre tervezett Volvo ezen típusa, hanem kerékpáros is hozzájárult. Még akkor is, ha itt és most nem merül fel az ittasság kérdése.
A józansági viszont igen! Mert józan meggondolásból és józan megfontolásból vezethet úgy járművet egy kerékpáros, ahogy az a hazai gyakorlatban kialakult és a rendőrség bele nem szólása által már megengedett gyakorlattá vált? Ez itt a kérdés - most.
Sorozatosan provokál a biciklis?
A Közlekedési Dolgozók
Országos Egyesülete felháborodással vette tudomásul a napokban a busz kontra
kerékpáros esettel kapcsolatos médiumok egyoldalú híradásait.
A KDOE szerint a megjelenő hírek teljesen elferdített
változata kering a köztudatban. Az említett esetben a buszsofőr egy olyan
kerékpárossal találkozott, aki magát a saját videóin is kamikazeként emlegeti.
Bár a buszvezető felelősségét a KDOE sem vitatja,
véleményünk szerint a nyilvánosság elé kell tárni azokat a felvételeket is,
amelyeket a balesetben súlyosan sérült kerékpáros a közismert videómegosztó
oldalra, a Youtube-ra töltött fel. Ezekben a videókban a kerékpáros
„sanskritfritz” néven kimondottan olyan felvételeket mutat be, amelyeken
Budapest közlekedésében résztvevő járművezetőket – legyen az egyszerű
hétköznapi autós, vagy hivatásos járművezető – provokál, illetve próbál
belevinni kétes közlekedési helyzetekbe. Mindezt szinte kivétel nélkül olyan
helyzetekben teszi, amelyekben ő lenne a szenvedő alany.
A KDOE véleménye szerint ezzel a viselkedéssel, valamint
közlekedési magatartással a fent említett férfi teljes mértékben kimeríti a
normális kerékpárosok és a normálisan közlekedő járművezetők közötti
ellenségkép kiprovokálását.
A Kamikáze-bringás közlekedési morálját tökéletesen
jellemzik a Youtube-ra feltöltött videók, amelyeken például két, egymás mellett
álló villamos között „centizget”, vagy amikor egy, a körúton sebesen haladó
Combinóval versenyez a szembe jövő villamos sávjában.
- Egyesületünk vizsgálja annak lehetőségét, hogy a felelőtlenül kerékpározó fiatalember ellen feljelentést tegyünk közúti veszélyeztetés miatt - nyilatkozta közleményében a KDOE.
Szerkesztőségünk által megkérdezett egyik közlekedési szakember szerint azonban Magyarországon nem igazán válnak be a közös, illetve a kerékpározás részére is megnyitott buszsávok, mert a sokszor 100-150 embert, menetrend szerint és időre szállító csuklós autóbuszok és az egyéni kerékpárosok közös sávban való közlekedtetése számos érdeket sért, és még a legkörültekintőbb járművezetés mellett is többszöröse a baleset esélyének, mint a nem közös útfelület használata esetén. Példának elmondta, hogy a közleményben is említett Rákóczi út – Thököly úti busztengelyen irányonként és óránként akár 6-8 ezer ember is utazik autóbusszal, így a néhány kerékpáros közéjük engedése egyrészt jelentősen lelassítja ezt a szállítási kapacitást, másrészt az utasok aránytalan sérelmével járhat együtt.
- Egyesületünk vizsgálja annak lehetőségét, hogy a felelőtlenül kerékpározó fiatalember ellen feljelentést tegyünk közúti veszélyeztetés miatt - nyilatkozta közleményében a KDOE.
Szerkesztőségünk által megkérdezett egyik közlekedési szakember szerint azonban Magyarországon nem igazán válnak be a közös, illetve a kerékpározás részére is megnyitott buszsávok, mert a sokszor 100-150 embert, menetrend szerint és időre szállító csuklós autóbuszok és az egyéni kerékpárosok közös sávban való közlekedtetése számos érdeket sért, és még a legkörültekintőbb járművezetés mellett is többszöröse a baleset esélyének, mint a nem közös útfelület használata esetén. Példának elmondta, hogy a közleményben is említett Rákóczi út – Thököly úti busztengelyen irányonként és óránként akár 6-8 ezer ember is utazik autóbusszal, így a néhány kerékpáros közéjük engedése egyrészt jelentősen lelassítja ezt a szállítási kapacitást, másrészt az utasok aránytalan sérelmével járhat együtt.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése