Örkény városában a helyi önkormányzat fenntartásába kerül az örkényi
vasútállomás. Nem is akárhogy.
Ócsa város Pest megyében, a Gyáli kistérségben, a fővárostól déli irányban 30 kilométerre. Ócsa közúton az M5-ös autópálya, valamint az 5-ös számú főút felől megközelíthető, vonaton a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét-vasútvonalon érhető el.
Ócsát az Árpád-kor óta folyamatosan lakják. Jelenleg vagy 9100 fős a lakosság.
Örkényt fele annyian sem lakják, mint Ócsát. A két várost közvetlenül ("egyenesen") a vasútvonal köti össze. Most e vonal mentén tennénk egy összevetést a két városkát, és bizonyos szempontból a vezetést illetően.
Örkény Pest-megye déli részén, a Dabasi járás területén fekszik.
Távolsága Budapest központjától 53, Kecskeméttől 36 kilométer. Örkény
megközelíthető az M5-ös autópályáról az 52-es kijárattól. A településen áthalad a 142-es számú (Budapest-Nyugati–Lajosmizse–Kecskemét) vasútvonal, és az 5-ös számú főközlekedési út.
Örkény területének egésze a Kiskunsági homokháton terül el, a népnyelv sívónak nevezi a település talaját alkotó holocén folyami homokot.
Ócsa város Pest megyében, a Gyáli kistérségben, a fővárostól déli irányban 30 kilométerre. Ócsa közúton az M5-ös autópálya, valamint az 5-ös számú főút felől megközelíthető, vonaton a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét-vasútvonalon érhető el.
Ócsát az Árpád-kor óta folyamatosan lakják. Jelenleg vagy 9100 fős a lakosság.
Örkényt fele annyian sem lakják, mint Ócsát. A két várost közvetlenül ("egyenesen") a vasútvonal köti össze. Most e vonal mentén tennénk egy összevetést a két városkát, és bizonyos szempontból a vezetést illetően.
Örkény, vasútállomás - saját hasznára fordíthatja a város |
A felvetés az volt, hogy amennyiben sikeresen záródnak az egyeztetések, és a város átveszi az üzemeltetést, megkezdődhet a vasútállomás és annak közvetlen környezetének a rendbehozatala.
A mostani hír szerint már meg is állapodtak.
Az egyezség (megállapodás) részeként évi félmillió forintot ad a MÁV a városnak a helyi önkormányzat által elfogadhatatlan évek óta uralkodó áldatlan állapotok felszámolására. Információk szerint a nemrégiben pályázaton nyert 10 millió forintos térfigyelő kamerarendszer kiépítésére szolgáló összegből ide is jut majd egy kamera. A jövőben elképzelések alapján pedig akár a helyi Polgárőrség is ide, azaz beköltözhetne az állomásépületben található bérlakásba. Örkényben ezzel javítanak az egyik legelhanyagoltabb rész állapotán, ami városra és a terület összességére a környéken élők szubjektív biztonságérzetére is kihat.
Ócsa vasútállomás - a környék elburjánzott, nem szép arculatú, rendezetlen |
De, nem, mert igazunk van.
Ócsán ma is a síneken át közlekednek - ehhez nincs szükség átvezetésre |
Még a kerékpáros is a síneken át jár - itt így a szokás |
Inkább lehetett volna az így felszabadult milliókat a felszíni kereszteződébe forgatni, javítva annak állapotát.
De, nem, mert a városvezetés nem így gondolta.
Ez volt a látlelet - az önkormányzati "felújítás" előtt |
Aztán a vasútállomás melletti területek rendezése sem történt meg, akként, hogy az a városképbe illő legyen. A különböző konténeres kiegészítések, a területi korlátok és nyílt területi ivászatok előrevetítették a környék lezüllését. A felújított aluljárót az önkormányzat a sorsára hagyta, a külszínt nem fejlesztette. A Damjanich utca - Falu Tamás utca kereszteződése a jelentős átmenő forgalom ellenére az egyik legrendezetlenebb része a Ócsának. A vasútállomás előtti buszöböl nem kap kellő tiszteletet és nem került átépítésre sem. Az aluljáró előtti zebrát naponta állják el szabálytalankodók mindkét oldalról. Kialakítása, vezetése beavatkozást igényelne, de a városvezetés és a városüzemeltetés nem törődnek vele, hiába áll meg napjában ott a polgármester, nem tűnik fel a számára mindez.
De, nem hiába beszélünk.
Aztán ilyen lett a több milliós ráfordítás után - elveszett pénz ( - Ócsa vasútállomás a "rendezés" előtt) |
Ócsán a városkép kialakulásáért az önkormányzat a helyi főépítész és a testület felel. A MÁV állomás melletti eladott területek, (földdarabkák) sorsa és az ott kialakított üzleti célzatú bodegák, konténerek és építmények, mint kereskedelmi egységek mind az önkormányzat jóváhagyásával létesülhettek és működhetnek. Az, hogy az egykori utasellátóhoz tartozó újságos, dohánybolt, vagy resti maszek kézben építési engedély, vagy jóváhagyás nélkül különböző hozzáépítésekkel változik, majd lerakott konténerekkel bővül, és rácsozatokkal átalakul, az mind nem lehet közömbös az önkormányzat és a város számára, hiszen egy frekventált városrész arculatában jelent változást. A vasútállomás és környéke minden település és önkormányzat, vagy városépítészeti szempontot figyelembe vevő számára fontos kell, hogy legyen.
De, nem mert városunkban mintha ez nem számítana.
Mostani "jóváhagyott" állapotában a "vállalkozói fejlesztések" és a látható bővítés után - városképi rettenet |
Ócsán a vasútállomás egyik oldalát egy vegyes kialakítású városképet romboló bazárjellegű egyveleg uralja, ami nemrég a Nemzeti Dohánybolt egysége lett a tarka-barka megjelenésével a hozzárendelt konténer és rácsozat, valamint hátsó kiülő (italozó) képével. A tákolt létesítményhez (egységhez) és külső italfogyasztás biztosításához azonban szociális mellékhelyiségek (WC, mosdó, szemétgyűjtők) nem társultak, így az ott lezajló tevékenység negatív mellékese a közpénzből felújított aluljáróban csapódik le. Az üzleti profit a vállalkozóé, a látvány a városé, a velejáró (járulékos) költség pedig az adófizetőké. Egy normális városvezetés ezt nem engedheti meg sem magának, sem az itt élők számára.
Ócsán továbbra is zavartalan a közlekedés a síneken - valakinek csak megérte a milliós beruházás |
Szót nem szaporítva, jó példa erre Örkény, ahol kézbe vették a dolgot, és megállapodtak a vasúttal. Tehát van lehetőség a változásra és van példa a megoldásra. Most már a polgármester Bukodi Károlyon és a szigorú ember látszatában tündöklő alpolgármesteren a sor, hogy az elpocsékolt évek és pénzek mentén miként képes megváltoztatni a nem kívánatos és rossz kialakítású állapotokat a vasút mentén a városban.
A város két ismert vasúti kereszteződésének a korszerűsítése is a jövőbeni városvezetésre vár |
A városi megújhodásnak, a felújításnak egyre halaszthatatlanabb szükségét érzik a városlakók. A több éves begyökösödés nem hozhat fejlődést. A vállalhatatlan külszín, az elmaradott állapotok nem válhatnak egy városiasodó közösség számára elfogadottá. Ezen kéne változtatni valahogy, akár az örkényi példából kiindulva.
Ócsán ezt ki teszi meg?
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése