2015. április 1., szerda

Nem a sebességhatár átlépése okozza a baleseteket - mégsem a kivilágítatlan kerékpárost szankcionálják

Számtalanszor próbáltuk már kideríteni, mennyire van igaza a rendőrségnek abban, hogy a gyorshajtás a vezető baleseti ok. Hát most sikerült.
Végre adott a titkos kimutatás.

Az autósokat hónapok óta rémisztgetik az új szuper traffipax hadba vetésével, mondván sok a közúti baleset, és az ebből származó káresemény, vagy haláleset. Mindezek viaszszorítására a rendőrség a  sebesség kontrollt találja a leghatékonyabb eszköznek. Részint ezzel indokolták az új készülékek beszerzésére fordított hatalmas összegeket, amit aztán vélhetőleg maguknak kell kitermelni, s végül gazdaságossá tenni.

A 160 darab változtatható helyű KKEP a már rendszerben lévő 80 darab mobil sebességmérő berendezést váltja ki, azokat legfeljebb a használatból átmenetileg kivont KKEP-k pótlására használja a továbbiakban a rendőrség - írja a police.hu.
Kérdés: A rendőrség által vezető baleseti oknak mondott gyorshajtások hány százaléka abszolút, vagyis traffipaxszal ellenőrizhető, és hány százaléka relatív?

Hát, ez utóbbira most már választ tudunk adni. Évek óta ostromoltuk az ORFK-t, hogy mondják meg, mennyi is a statisztikáik szerint sok-sok balesetet eredményező gyorshajtásból az, ami a megengedett sebességhatár túllépése (abszolút), és mennyi, ami csak azért minősül gyorshajtásnak, mert a baleset okozója nem az időjárásnak, látási viszonyoknak, autója műszaki képességeinek megfelelően választotta meg a sebességet (relatív).

Nagyon nem mindegy ez, mert a rendőrség közlekedésért felelős alegységei hagyományosan ezekkel a statisztikákkal indokolják, miért merül ki látható munkájuk legnagyobb része traffipaxozásban, és miért látni nagyon-nagyon ritkán olyat, hogy szabálytalanul sávot váltók, veszélyesen előzők, kereszteződéseken, zebrákon hanyagul, figyelmetlenül átvágók, agresszíven autózók leállításával próbálnák óvni a biztonságot. 


http://static.origos.hu/s/img/i/1502/20150204trafipax-sebessegmeres6.jpg?w=666&h=444
Változtatható helyű komplex közúti ellenőrző pont néven állítják rendszerbe a hordozható traffipaxokat, amelyek infrával éjjel is látnak. Néhány helyen elfogó rendőrautók erednek majd a szabálytalankodók után. (- Fotó: Szabó Gábor)  - Origo


Szó se róla, kényelmesebb megoldás egy Fáma lézer mögött szunyókálni a dombtetőn, és automatikusan beszedni a gyorshajtó járművek tulajdonosaitól az objektív felelősségnek csúfolt (valójában épp a felelősséget elkenő) rendszerben a pénzeket az üzembentartóktól, mint figyelni, hatékonyan intézkedni, tényleges rendőri munkát végezni. Az esetlegesen erős, gazdag, befolyásos, de veszélyesen közlekedők kiszűrése, megállítása, figyelmeztetése, büntetése macerásabb, és a mostani jogrend szerint kevesebb pénzt is hoz az államnak. Nagy szerencse, hogy a statisztikák eddig alátámasztották a traffizós gyakorlatot. 
 
Eddig.

http://galeria.vezess.hu/files/490/079/000/79490/79490_656999_784x523.jpg
Bemutatásakor nem árult el minden részletet az autósok megkopasztására képes csodafegyverről a rendőrség.


Nos, kedves rendőrség, tisztelt Pintér miniszter úr - úgy tűnik, tévúton tetszettek járni ezzel a módszertannal. A kezünkbe került ugyanis a KSH tavalyi baleseti összesített statisztikája, ami nagyon csúnyán ellentmond a hivatalos rendőri álláspontnak - talán mégsem az abszolút gyorshajtással kellene a legtöbbet foglalkozni:

Ezek szerint tavaly a 15064 járművezetői hibából eredő személyi sérüléses balesetből mindössze 124 történt abszolút gyorshajtásból eredően, az 576 halálos balesetből 16 történt meg a sebességhatárok be nem tartása miatt.

Ennyi, amit traffipaxszal - esetleg - meg lehetne előzni. És tudják, mennyi volt az összes, a rendőrség által gyorshajtásnak kommunikált okból eredő baleset? 4416. Ebből 3289 a nem az útviszonyoknak való sebesség alkalmazása (pl. kisodródás egy kanyarban), 212 a forgalmi viszonyok figyelmen kívül hagyása (pl. nagy sebességgel elmotorozás a sorok között), 520 a nem a látási vagy időjárási viszonyoknak megfelelő sebesség (pl. 90-nel belecsapódni éjjel az elakadt kamionba).

http://galeria.vezess.hu/files/490/079/000/79490/79490_656992_784x523.jpg
A VÉDA automata közlekedés-ellenőrzési rendszer (ez a hivatalos és teljes neve) összesen 365 fixen telepített, továbbá 160 mobil készülékből áll majd össze az év végéig. - Az egyik készülék kijelzője.


Tavaly, ismételjük csak meg, mindössze 124-en, háromnaponta egyszer hajtottak úgy gyorsan a KRESZ szerint, hogy ebből személyi sérüléses baleset származott, alig háromhetente egy, összesen 16 halálos baleset történt emiatt.

Ez az összes sérüléses baleset 0,8, az összes halálos baleset 2,8%-a. A rendőrség pedig ezt úgy kommunikálja, hogy a személyi sérüléses balesetek 29,3, a halálos balesetek 41%-a történt gyorshajtás miatt!  Ezek az adatok mennek ki a hivatalos rendőri kommunikációban. 

Ez magyarázza a traffipaxozásba fektetett pénzt, állományi munkaórát. Pedig mindez csupán egy nagyságrendi csúsztatás a traffipaxok működtetésének megideologizálására.




Kedves olvasónk, ítélje meg Ön is, hogy a traffipaxozás az összes, a közutakon érzékelhető rendőri megelőző munkához képest ennek az aránynak megfelelő mértékű-e manapság:

Ami a legviccesebb, a birtokunkba került táblázatból még az is kiderül, hogy milyen vezetői hibákra, felelőtlen viselkedéstípusokra odafigyelve lehetne valóban több életet megmenteni, több balesetet megakadályozni. Csak néhány kiragadott példa:

Az előzés szabályainak megsértése: 40 halálos baleset. Elsőbbség meg nem adása: 73 halálos baleset. Áttérés az út bal oldalára: 43 halálos baleset. Sorompó, fénysorompó tiltása ellenére sínre hajtás: 17 halálos baleset. Figyelmetlen, gondatlan vezetés: 59 halálos baleset. Gyalogos vigyázatlan, hirtelen úttestre lépése: 21 halálos baleset.

És még egyszer: abszolút gyorshajtás, ami ellen a traffipaxokat használni lehet: 16 halálos baleset 2011-ben.
 

http://static.origos.hu/s/img/i/1502/20150205gyorshajto-trafipax.jpg?w=666&h=444
Vásárosnaményban (képünkön) és Szombathelyen gyűjtik be a gyorshajtók adatait, és az objektív felelősség elve alapján már postázzák is a csekket a jármű tulajdonosának vagy üzembentartójának. Forrás: MTI/Balázs Attila


Ui: A statisztika korrektségéért teljes felelősséget vállalni nem tudunk, de megbízható forrásból kaptuk.


http://static.origos.hu/s/img/i/1407/20140730gyorshajtas-autoroncs-karambollasuhajtas-balatoni-muut.jpg?w=666&h=485
Hőskor: a 7-es úton tábla és autóroncs figyelmeztette a száguldozókat. Traffipax nem volt akkoriban, miként a motorosoknak sem volt kötelező a bukósisak. - Forrás: Fortepan



Közben az orkán erejű szél ezeket a lapokat fújta be a blog postaládájába. A dokumentumon azok a címek láthatók, ahová a rendőrség 2015-ben valószínűleg kitelepíti azokat a fix mérőeszközöket, amikkel teljessé válik a VÉDA névre hallgató közúti intelligens kamerahálózat.


A rendszerhez tartozó 160 mobil mérőeszközt már egy hete használják a rendőrök, igaz még csak a sebességtúllépést büntetik, holott többek közt a biztonsági öv használatát, tiltott sávváltást is figyeli a műszer. A lista feltehetően teljes, mivel ennél több fix mérőeszköz beszerzését pályáztatta meg a rendőrség.

A lista nem teljes.
 *

Nincsenek megjegyzések: