2013. december 14., szombat

A láthatóságért szórólapoznak a rendőrök - csak nem Ócsán ( - szükséges a változás)

A téli hónapokban jellemző rossz látási viszonyokra, a szürkületben, sötétben való közlekedés veszélyeire igyekszik felhívni a figyelmet a rendőrség Békés megyében - írja a Police.hu

http://www.beol.hu/lapokkepek/cikkek/214000/214204_lathatosag1.jpg

Bizony ez Ócsán is el kéne, mert 10 biciklistából legalább 8 szabálytalanul közlekedik.  A legtöbb helyi bringásnak nincs meg a megfelelő felszerelése a közúti közlekedésre.  A kerékpárok sötétben és szürkületkor is képesek világítás, fényvisszaverő prizma és láthatósági mellény a homályba veszve közlekedni, nem törődve azzal a közúti veszélyeztetéssel, amit maguk és közlekedőtársuk rovására okoznak.  

Sajnos nem látni, hogy a helyi rendőrőrök, vagy a polgárőrök eredményesen fellépnének az közlekedési veszélyhelyzet megszüntetése, vagy felszámolása kapcsán, hiszen az elmúlt évek során mit sem javult a helyzet. Sokszor kész szerencse, hogy az úttesten világítás nélkül közlekedő embereket még nem ütötték el a velük egy sávban közlekedő járművek.

Nem tudom mit szólnának, ha gépjárművezetők is a kerékpárosok szokásait átvéve, az előírásokra fittyet hányva közlekednének akár a teljes világítás hiányában? A látatlanságban ekkor mindenki egyenlő eséllyel vehetne részt, és ezért sem a kerékpárosok, sem a rendőrség nem emelhetne kifogást az azonos elv alapján.  Vagyis ha most a kerékpárosokat mentesítik, akkor azt az autósok is joggal elvárhatják. Jó lenne már végre a szabályokat egységesen értelmezni és betartani. A rendőrség szerepe ebben egyedülálló. 

Blogunk évek óta folyamatosan hívja fel a figyelmet erre a jelenségre Mégis vannak, akik nyíltan hirdetik szabálytalankodásukat és a facebookon megosztva terjesztik ezen téveszméjüket. Nem hiszem, hogy a hatóságnak egy esetleg bekövetkezendő balesetre (ami ugyebár ezzel előre kódolva van) kell várnia.


 2013. december 10-én lép hatályba a 72/2013. (XII.2.) NFM rendelet, amely – egyebek között – a kerékpár kötelező és nem kötelező felszerelésére vonatkozó szabályokat is módosítja.

http://kerekparosmiskolc.net/wp-content/uploads/2013/12/Signo8-560x503.png

 A kerékpár üzemeltetésének műszaki feltételeit a 6/1990-es KÖHÉM-rendelet határozza meg, most ezt módosították.

Szigorítások:
  • a kormányra vonatkozó előírás kiegészült azzal, hogy a kormány semmilyen helyzetében nem akadályozhatja a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működését,
  • a fékberendezésekre vonatkozó előírás kiegészült azzal, hogy azoknak száraz és nedves időben egyaránt működtethetőnek kell lenniük,
  • az előre fényt adó lámpától is megkövetelik, hogy tiszta időben legalább 150 m-ről látható legyen a fénye,
  • új előírás, hogy előre is kötelező a (fehér) fényvisszaverő (a tavalyi KRESZ-módosítás már tartalmazta).
Részben könnyítés, részben szigorítás is:
  • jelentősen módosult az oldalsó fényvisszaverőre (küllőprizmára) vonatkozó szabály, amelyből egy helyett mostmár egy átmérő mentén elhelyezve kettő darab szükséges, de helyettük alkalmazható fehér fényvisszaverő körgyűrű felület a felnik közvetlen közelében, vagy reflexcsíkos gumiköpeny is, ha megfelel a vonatkozó ENSZ-EGB előírásban foglaltaknak (a neves gyártók kerékpárüzletekben forgalmazott külsői általában megfelelnek).

A módosítás nagyon esedékes volt, például azért is, mert a KRESZ 54. §-ának tavalyi módosítása óta egymásnak ellentmondó szabályok vonatkoztak a kerékpárosokra.

*

1 megjegyzés:

  1. Vélemények - pro és kontra: (https://www.facebook.com/polgarorseg.ocsavarosi)

    Ócsa Városi Polgárőrség
    Nem forgalmas úton lehet ittasan bringázni!
    december 13., 17:58

    "Ender István
    Pár éve tiszta részegen jöttem haza Ócsárol is Bicigligel lámpa fék nem volt"
    december 13., 18:01 ·
    "Ender István
    Most már nem iszok 3 om éve már na de fék van rajta de lámpa meg nyista még mindig"
    december 13., 18:32 ·

    "Erika Kertész
    Végreeeee! Tele van a város világítás nélküli GYEREK kerékpárossal! Ennyit ér a szüleiknek az életük?!"

    VálaszTörlés