Horváth Tamás alpolgármester - mint ismert az önkormányzati laptopok eladásának előterjesztő atyja - sajtóközleményt adott közzé, miszerint sikeres Ócsán az önkormányzat járdaépítési programja.
Az alpolgármester nyilatkozata több sajtófelületen látott napvilágot. Szűcs Lajos választókerületi politikus, helyi lakos jóvoltából Pest megye Online oldalán hirdeti ezt. A "Dabasrégió" Online felületén pedig Moldován Ágnes adott ennek helyt, hivatkozva az MTI-hez eljuttatottakhoz.
Közérdek: Erre nem lehet pályázni, itt nem épül járda lakossági igény és összefogás ellenére sem - ide se jut pénz |
Közember: Horváth Tamás sokszor nyilatkozott már - nem mindig jött be |
Nyilatkozata szerint a járdaépítési akció tavaly ősszel
indult, az idén tavasszal folytatódott, míg a harmadik ütemben december
31-ig lehet pályázni. Minden fordulóra - így a mostanira is -
hárommillió forintot különített el az önkormányzat.
Tájékoztatása szerint az önkormányzat legfeljebb 1,4 méter szélességű,
"normál" küllemű járda építését támogatja. A pályázó saját költségére
építhet ennél szélesebbet, illetve akár viacolor burkolatút is. Az
érintett családokra csak a munka elvégzése hárul - a betonhoz valót az
önkormányzat helybe viszi, a törmeléket elszállítja.
A hivatal árnyas oldala ide sem építenek járdát - jó ez |
A pályázaton azok az ingatlantulajdonosok indulhatnak, akiknek háza előtt jelenleg nincs szilárd burkolatú járda, vagy a meglévő balesetveszélyes. Előnyt élveznek a nagy gyalogosforgalmú helyeken (intézmények, üzletek, közlekedési csomópontok környezetében) élők, s további előnyt jelent, ha több szomszédos ingatlan tulajdonosa egyszerre pályázik, így nagyobb egybefüggő járdaszakasz újulhat meg - állítja az alpolgármester.
Eddig 110 ingatlan előtt 2282 méternyi járda épült, illetve újult meg önkormányzati támogatással, de ennek tényleges elszámolást sehol nem lelni, annak ellenére, hogy erre háromszor 3 milliót, vagyis éves szinten 9 milliós nagyságrendű közpénzt vélnek elszámolni erre az alpolgármester szavaiból ítélve.
A tényleges közterületi járdaépítést azonban nem az önkormányzat, hanem a terület mellett (előtt vagy mögött) élő állampolgár valósítja meg kétkezi munkájával. Ez azt jelenti, hogy a helyi lakos arra pályázhat, hogy a saját ingatlanja előtti önkormányzati területen - a közterület-felügyelet hatáskörébe tartozó önkormányzati terület - építhet a városnak járdát saját erejéből az állampolgár úgy, hogy közben kommunális adóval terheli őt a város.
Közjárda: Ez a járdarész buszparkolóként szolgált - ezért valóban kár |
Amúgy a járdaépítés alapvetően nem lakossági, hanem önkormányzati feladatkör. Ezt a feladatot hárítja át Bukodi Károly és Horváth Tamás a képviselő-testület közbeiktatásával az emberekre álságos mód úgy, hogy azt lehetőségként pályáztatásra hirdetik. Így milliós nagyságrendű beruházási kötelezettségek és terhek alól búvik ki a többségi képviselői támogatottsággal a városvezetés. Az így felszabaduló pénzeket azonban nem buszmegálló építésre, vagy olyan helyeken való járdaépítésre használja, ahol azt már nem tudja a lakosságra terhelni. Nem, egész másra. Az városvezetés szívesebben költött milliókat a MÁV aluljáróra mintsem a vasút megközelíthetőségére. Szintén előrébb való volt a számukra a Városháza előtti foghíjas telek díszburkolattal való ellátása, mintsem a két vasúti átjáró biztonságosabbá tétele. Az oda és az ott átvezető vezető gyalogjárda kiépítése évek óta hátrányba szorul, mert az önkormányzat a saját maga nem hajlandó közlekedési utat, köztük járdát, kerékpárutat, átjárót építeni, vagy arra pályázni.
Sokkalta inkább tartja fontosnak a két vezető a szabadtéri színpad önkormányzat előtti felállítását, mint a város úthálózatának rendezését.
A felújításra volt gond, a hozzávezető járdára már nem - az meg ide minek |
A jövő évi költségvetés-tervezetben láthatóan kitűnik mindez. Járdát jövőre is csak a lakossággal akar fejleszteni a mostani vezetés.
Igaz, Bukodi Károly polgármester most az év vége előtt, - ahogy lassan az elkövetkező választási esztendőbe fordulunk, - nekiállt egy fényképsorozatot közzétenni a Facebook oldalán, miszerint a közútkezelő útján ócsai elképzelés szerint több helyütt gyalogátkelőhelyet létesít, un. "zebrát" festett fel.
Persze ehhez is járdaszakasz kell. Ezt áttekintve látható, hogy a lakosság nem képes átvállalni és megoldani Ócsa járdázatlanságból fakadó közlekedési gondját. Számos helyen lenne szükség a közterület átépítésére, ahol a megnövekedett forgalmi helyzet ezt már rég megkívánta volna. Például a Falu Tamás utca Bolyai Gimnázium előtti szakaszán, ahol az iskolabusz is megáll, ott hiányt szenved a fedett és megfelelőn kiépített buszmegálló. Ezen az elmúlt évek során semmit nem javítottak. Itt a megállóhoz járdasziget, "zebra", közlekedési tábla, és világítás is el kéne.
Persze ehhez is járdaszakasz kell. Ezt áttekintve látható, hogy a lakosság nem képes átvállalni és megoldani Ócsa járdázatlanságból fakadó közlekedési gondját. Számos helyen lenne szükség a közterület átépítésére, ahol a megnövekedett forgalmi helyzet ezt már rég megkívánta volna. Például a Falu Tamás utca Bolyai Gimnázium előtti szakaszán, ahol az iskolabusz is megáll, ott hiányt szenved a fedett és megfelelőn kiépített buszmegálló. Ezen az elmúlt évek során semmit nem javítottak. Itt a megállóhoz járdasziget, "zebra", közlekedési tábla, és világítás is el kéne.
Közügy: Iskolai buszmegálló - Ócsa és a városvezetés szégyene |
Sajnálatos, hogy ennek terveiről sehol nem hallani és olvasni úgy, mint a tervezett kültéri (szabadtéri-) színpad megvalósítási ötletéről.
Közterület: Székesi utcai vasúti átjáró a Damjanich felől - rendezetlen, elhanyagolt és évek óta balesetveszélyes |
A Damjanich utca egyik legforgalmasabb, háromirányú (T alakú) kereszteződése a vasúti átjárón áthaladva éri el a Székesi utcát. Itt jelentős gyalogos, kerékpáros, buszos és személy-, valamint teherforgalom bonyolódik vasúti közlekedés keresztezőse mellett. Ez a kereszteződésben levő átjáró korszerűtlen és balesetveszélyes, a mai követelményeknek nem is megfelelő. Az adott forgalmi helyzet szabályszerűen nem bonyolódhat rajta. Az út az előírtaknál keskenyebb, ráadásul egy nyomvonalon futó, megfelelő sávszélességgel nem rendelkező. A felvezetőben és az átjáróban illetve az előtt az útburkolat semmiféle felfestéssel sávválasztással, nyomvonal kijelöléssel nem rendelkezik. A közúton a vasúti előjelzőtáblák hiányosak. Gyalogosközlekedésre nincs kiépítés. Gyalogjáró nem vezet sem oda, sem át a síneken. A kerékpárosoknak, a babakocsival közlekedőknek nincs kijelölt áthaladási lehetőség. Ócsa város főépítésze által készített erre a városrészre, vagy útszakaszra vonatkozó terveket sehol nem találni. Bukodi Károly, és Horváth Tamás tarsolyában, vagy nyilatkozataiban sem vélni fel ebbéli elképzeléseket.
Járdázatlanság: Úgy gondolják, a lakos építse meg magának - aztán majd vízelvezető árkot is áshatnak |
Az elmúlt 3 éves városi hatalomra kerülésük óta ezzel a problémával nem tudtak megbirkózni. Számukra fontosabb volt a vélt mundér védelme, mint az ott közlekedőké, hiszen ezért nem, de a saját ügyükben többször fordultak bírósághoz. Sajnálatos, hogy ott is csak annyira bizonyultak sikeresnek, mint a városirányítás kifogásolt dolgaiban. Őket jobban foglalkoztatta a Városüzemeltetés vezetőjének pénztárcája, mint a városlakóé, hiszen amíg az ügyvezetőt többletforráshoz juttatták, addig a honpolgárokat hasonlatos mód nem értékelték. A kommunális adót nem csökkentették, Alsópakony gazdasági major részében élőket az elérhető egészséges városi ivóvízhez jutásban nem részesítették, de a szolgáltató által bejelentett locsolási díjszabat-elvonást elfogadták, annak ellenére, hogy tudvalevőleg ezzel a lakosság közüzemi díjterhei nőttek.
Alsópakony: Ezt a településrészt nem reklámozzák és nem fejlesztik - elmaradottság és vízhordás |
Közben Alsópakony csatornázatlan részeire nem pályáztak, az ottani útépítési lehetőségeket nem javították, közlekedési- eljutási problémáikat nem számolták fel. A várossal közös Volán-buszjáratot máig nem sikerült indítani, így csak átszállással, vagy ráhordással és időveszteséggel képesek az ellátási- vagy munkahelyi területekre elérni onnan. Az autópálya közelsége az ócsai tömegközlekedésben máig nem jelent előnyt, azt a város más településekhez hasonlatosan nem veszi igénybe. Alsópakonyból csak kerülővel és Pest más külső részén át, sok esetben Alsónémedin körbeutazva érhető el a Főváros. Ez nem csak kilométerben és az utazással töltött időben, de a közlekedésbiztonságban is hátrányt jelent.
Közút: Az Üllői utcai átjáró - ez a jobb állapotú, kisebb személyforgalmú kereszteződés, mégis ezt protezsálja a mester |
Sajnálatos, hogy több éves önkormányzati munka, döntéshozói pozíció, majd irányítói hatalom ellenére sem volt képes a Városháza erre a problémára orvoslást hozni.
Most viszont a polgármester demonstratív fényképeket tesz közzé, hogy lássuk, miként dolgozik azon, hogy az Üllőin a temetőnél legyen kijelölt átkelő. Bizton gondolhatja úgy Bukodi Károly, hogy fontosabb a halottakhoz biztosítani az átjutást, mint a közintézményeknél (lásd; két óvoda, két iskola).
Közben az "új" piac környéke továbbra is rendezetlen és borzalmas képet áraszt szombatonként. De sebaj. A pénz a focira jobban kell. A nagy pályára több mint 8 milliót szavazott meg a testület, az Ócsa Se támogatásán túl. A református egyház alapítványát milliós tételben támogatja az önkormányzat, még a düledező házukat is a mi pénzünkből támasztották, meg, és a templom kültéri világítását szintén közösségi pénzből fedezik a reformátusoknak, még azt is bevállalva, hogy ezeket az összegeket nem a városlakók út és járdafejlesztésére hanem másra költik.
Közállapot: Ezért kapott díjat a város a megyétől, pedig a templomig sem ér egy normális járda - drága torzó |
A költségvetésbe a szabadtéri színpad létesítése belefér - útépítés már nem? |
Központ: Ez "díszburkolat" több milliót vitt el - a járda viszont nem épült ki a templomig ( - minek) |
Elvégre a városka főútjának számító Bajcsy Zsilinszkyn sincs még kiépített járda nem, hogy végig, de még buszmegállótól buszmegállóig sem.
Ócsa fő közlekedési útvonala a Bajcsy Zsilinszky - járda nem vezet a megállóig ( - baleset megelőzésre útszéli traffipax) |
Tehát számos dolog van, amibe az önkormányzat belevágott és számos amit félbehagyott, avagy tervez. Velünk.
Így tervezik velünk a közterületi járdázatlanság megvalósítását, de ahogy minket hagynak ki számos lehetőségből, úgy majd nekünk biztosítanak színpadot, vígságot és sajátos városképet a jövőről. Ez lenne a mostani vezetés fejlődést bemutató ciklusbeli munkássága.
A lényeg, hogy mégis csak az, mi minden ránk eső közterhet fizessünk be, és vegyünk részt a kétkezi (kubikos) városfejlesztésben, de ne szóljunk abba az elképzelésbe, amit ők támasztanak felénk.
Közúti átjáró: Lakossági, vagy önkormányzati feladat a járdaépítés? - miért nem a kezelőhöz fordulnak |
Amikor laptopok jönnek, mennek, a sehova nem vezető díszburkolatok meg csak másoknak híznak, akkor a lakosságtól elvárják, pályázza meg az önmaga által létesítendő, önerőből építendő önkormányzati járdát. Ez majdnem olyan, mint a kommunista szombat. Vagy akár a közmunka. Adott az ingyenmunka a fejlesztésre. Mindez csupán annak érdekében, hogy ott is lehessen közlekedni, ahol most csak bukdácsolni tudunk. Vagy azért, hogy a hivatalnokoknak legyen még hova költeni. No meg azért, hogy maradjon pénz. Másra. Vagy éppenséggel a önmagukra.
Szokványos forgalmi helyzet - szűk keresztmetszet, csoportos átkelés |
Kérdés azonban, hogy azon a közterületen, ahol nincs lakóház, de van közlekedés, ott miként valósul meg a program, ha az önkormányzat nem képes ezt önmaga biztosítani?
Jelenleg Ócsán alig beszélhetünk összefüggő járdahálózatról. A vasúton túlról sem az aluljáróig, sem az átjáróig nincs kiépítve. Azt ki és mikor fogja megvalósítani, ha a polgármester és társai ebben nem intézkednek?
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése