A legelhanyagoltabb elővárosi vonal egyértelműen a 142-es számú, Budapest-Lajosmizse vasútvonal.
A Budapest - Lajosmizse vasútvonal sorsa a tizenegy elővárosi vonal közül a legmostohább. A villamosítás kevésbé hiányzik, a pálya és az állomások színvonala viszont nem túl jó. A vonatot a párhuzamos Nagykőrösi úton előzi a csuklós busz, mégis sokan utaznak rajta, mert az állomások elhelyezkedése kiváló. Pestszentimrén, Gyálon és Ócsán a vasút a központba érkezik, a háromezres Felsőpakonyban pedig Volán autóbusz híján a megállóhely előtere egyben a falu főtere is.
A Budapest - Lajosmizse vasútvonal sorsa a tizenegy elővárosi vonal közül a legmostohább. A villamosítás kevésbé hiányzik, a pálya és az állomások színvonala viszont nem túl jó. A vonatot a párhuzamos Nagykőrösi úton előzi a csuklós busz, mégis sokan utaznak rajta, mert az állomások elhelyezkedése kiváló. Pestszentimrén, Gyálon és Ócsán a vasút a központba érkezik, a háromezres Felsőpakonyban pedig Volán autóbusz híján a megállóhely előtere egyben a falu főtere is.
Munkanapok forgalmasabb időszakában Csörgős ingavonatok és csatolt
Desirók közlekednek, kevésbé forgalmas időszakban és hétvégén szóló
Desirók. A vonalon a menetrendváltás utáni első nap, vasárnap jártunk.
Csörgős ingavonat hétköznap ma is jár, de már a szolnoki vagy hatvani vonalról ismerős piros csíkos Bhv-k kerültek a vonatba, amelyek a rossz emlékű, képen látható kocsiknál magasabb komfortfokozatot képviselnek. |
Nem jött díszes különvonat, nem hallgattunk szép szónoklatokat, de most
őszintén: van aki erre kíváncsi? A lényeg az, hogy Budapest leggázosabb
vasútja kezdi utolérni a többit, a menetrendváltás minőségi ugrást is
hozott. Mi volt itt korábban? Reggel tömegnyomor, rendszeres késések, és
bénán bevezetett ütemes menetrend, ami az egyik irányt kényszerű
állomási várakozással sújtotta. Mi lett most? Egész napos ütemes
menetrend, folyamatosan haladó vonatok, növekvő pontosság, reggeli
csúcsban plusz járatok, ülőhely mindenkinek. Nagy dobása volt néhány éve
a MÁV-Startnak, hogy ezeket a vonatokat bevitte a Nyugatiba. Ez a
mostani menetrend erre még egy lapáttal rátesz: "Hagyjátok otthon az
autót, jóemberek!"
Csíkos kocsikkal jönnek-mennek a vonatok Dabason, a vezérlőkocsik is elfogadható esztétikai állapotban vannak. |
A régi menetrend szerint a Budapest felé
haladó délutáni vonatok Táborfalván kilenc, Dabason tíz, Ócsán pedig
tizenhét percet vártak a szembejövő vonatra. Ez persze kizárólag az
ütemes menetrendnek "köszönhető", előtte nem volt ilyen, és a
fejlesztéssel "nyert" 38 perces menetidőcsökkenés sem számít igazi
eredménynek. A reggeli, órás ütemen felüli betétjáratok viszont már
annál inkább!
A menetrend kedvező módosítását a gyáli
és az inárcs-kakucsi állomások korszerűsítése tette lehetővé. Ezek régen
is állomásként működtek, de egyedül a felvételi épület és a forgalmi
szolgálat maradt meg, a vonatok találkozását lehetővé tevő
kitérővágányok tönkrementek. A két helyszínen a nyári vágányzárban új
peronok és kitérővágányok épültek, menetrendváltásig a vonatok
találkozását lehetővé tevő biztosítóberendezés is elkészült. A korábbi
pestszentimrei, ócsai, dabasi és táborfalvai "keresztek" helyett az új
menetrendben Gyál, Inárcs-Kakucs és Örkény szerepelnek. Ócsán és
Pestszentimrén csak a reggeli csúcs vonatai találkoznak, egyéb
időszakban a késések csökkentésében játszhatnak fontos szerepet.
A modernebb járművek megjelenésével, a pályaállapot javításával és a menetrend fejlesztésével sok utas nyerhető. Ócsán még van mit bepótolni |
Ócsa és
Budapest között a vonatok a reggel gyakorlatilag félóránként járnak, és
a rázós pálya ellenére is igazi gyorsvasútként futnak be a főváros
központjába. Menetidőben a vasút az autóval és az autóbusszal szemben
egyre versenyképesebb, kényelemben viszont verhetetlen. A reggeli
zsúfoltság megszűnésével az utazási idő a vonaton hasznosan tölthető, a
lajosmizsei vonal most minden idők (talán) legjobb szolgáltatását nyújtja.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése