Közúti ellenőrzésekre szükség van. De biztos, hogy van kevésbé veszélyes
megoldás is, mint az autópálya leállósávjában intézkedni.
Hétfői hír: az M5 autópályán rendőrségi intézkedés közben életét vesztette egy rendőrnő. „Fény-
és hangjelzéssel haladt az autópályán, leállított egy Toyotát, hogy
igazoltassa a sofőrt. Ekkor egy kamion beléjük rohant, elsodorta az
autót és a rendőrt is. A Pesti Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője
megerősítette a Blikk információját – írta az MTI. A halálos áldozat
mellett a balesetben ketten sérültek, egyikük szintén rendőr.”
Én már annyiszor, de annyiszor terveztem,
hogy írok arról, hogy valaki csapjon már egyet az asztalra a
rendőrségnél, és szüntesse meg azt a gyakorlatot, hogy a legidiótább
helyeken állítsák félre a járműveket. Mert az, amikor csak azért van
több száz méteres dugó, mert a kétszer egy sávos úton a csúcsforgalom
közepén a nem világító rendszámtábla-világítás miatt kell valakit
csuklóztatni, csak marha dühítő. De hogy gyorsforgalmi úton, autópályán
akarjanak valakit megállítani, és intézkedés alá vonni, annyira kimondhatatlanul veszélyes, hogy fel sem foghatom, kinek a fejéből pattant ki, hogy ilyet lehessen.
Nem, sajnos a villogó kék, vagy a pár éve a
jobb láthatóság érdekében felszerelt villogó piros-kék lámpa semmiféle
védelmet nem jelent. Igen, figyelemfelkeltő, de ha valaki elbambult,
elaludt, annak pont semmit nem számít az az átkozott bizsergő fényhíd az
elfogó RS Octavia tetején. Az úgy veri telibe az összes út szélén álló
autót, hogy arra sem marad idő, hogy oda lehessen ordítani a
járőrtársnak: vigyázz!
Az a baj az ilyen intézkedésekkel, hogy
magukat a rendőröket is indokolatlan veszélybe sodorja, meg persze az
intézkedés alá vont polgárt is. Emlékeznek még Winkler cikkére?
A magyarországi felmérések alapján átlag 20 perc a túlélési idő, ha
valaki megáll a leállósávban. Erre mondják népiesen, hogy a leállósávban
álldigállni rettentő veszélyes.
Tudják, mit csinál a német rendőr, amikor szeretné megtudni az anyám nevét, meg hogy mi a lakcímem? Bitte folgen
segítségével leterel még az autópálya közeléből is. Nem mögöttem
brekegteti a szirénát, hanem elém hajt (akár civil, akár csíkos az
autója), bekapcsolja a kis matrix-kijelzőjén a ledeket, kiírja POLZEI
BITTE FOLGEN (szabad fordításban Rendőrség, kérem kövessen!), és
kivezet. Nem a lehajtóra, nem a lehajtó mellé, hanem valami parkolóba,
vagy akárhová, ahol a lehető legkevésbé tartjuk fel a forgalmat, nem
növeljük a balesetveszélyt.
Hihetetlenül szomorú, ami hétfőn történt,
simán lehet, hogy az intézkedő rendőrök mindent szabályszerűen
csináltak. De akkor a szabály rossz, meg kell változtatni. Ha csak
szokás, le kell szokni róla. Ne tegyék ki magukat, a saját kollégáikat
és az autósokat ennyire felesleges, értelmetlen veszélynek. Egyszerűen
nem éri meg az az átkozott bírság. Pont ugyanúgy felelősségre lehet
vonni valakit az öv, a gyorshajtás vagy a túl széles felni miatt egy
félreeső utcában, parkolóban, akárhol. Láttak már a másik oldalon
villogó rendőrautó miatt vészfékező, bámulni lassító autósokat? Ugyan
emiatt koccanást? Felesleges kockázat, nincs rá szükség.
Mi volt ilyen sürgős?!
A tragikus baleset kapcsán rengeteg kérdés merült fel, senki nem érti, hogy miért nem vezették le az autópályáról egy közeli pihenőhelyre a Toyotást. Miért kellett azonnal igazoltatni a veszélyes leállósávban? A baleset túlélői egyelőre nincsenek kihallgatható állapotban, így ők nem tudják megadni a választ. Az viszont biztos, hogy a járőrök bekapcsolt szirénával és villogóval állították meg a Toyota sofőrjét. "Nem mindig lehet kivezetni a sofőrt az autópályáról. Ha például láthatóan ittas, úgy tűnik, hogy rosszul van, esetleg elaludt egy kis időre, nem lehet továbbengedni. A késlekedés ebben az esetben nagyon veszélyes lenne. Nyilvánvalóan minél hamarabb ki kell vonni őt a forgalomból a többiek biztonsága érdekében" – mondta a -nak egy nyugalmazott rendőr.20 perc az élet a leállósávban
A leállósávban történik, ahol sokszor indokolatlanul állnak meg az autósok. A tragédiához az is elegendő, ha egy nagy sebességű gépjármű elsodor valakit.
(Akárhogy is történt a hétfői baleset,
részvétem az elhunyt rendőrnő családjának, és jobbulást kívánok a
megsérült társának, illetve a másik sérültnek.)
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése