A Nemzeti
Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (továbbiakban NIF Zrt.) az elővárosi vasútvonalak
megállóhelyein KÖZOP pályázat keretében gépjárműparkolók létesítését tervezi,
melyhez korábban már előzetes tulajdonosi hozzájárulást és üzemeltetői
nyilatkozatot kért az érintett Önkormányzatoktól.
Az elővárosi közlekedés javítása érdekében 2014 év végére húsz településen mintegy 1800
P+R parkolóhely, 790 kerékpártároló, 15 rövid idejű várakozást lehetővé tevő
K+R megállóhely, 20 buszmegálló, 8 buszforduló, illetve 8 busztároló épül a
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában - közölte a NIF.
A kivitelezés 2014 tavaszán kezdődik a vonalon. A településeken biztonságossá teszik a
kapcsolódó út- és járdaszakaszokat is, térfigyelő rendszert alakítanak ki, és
ahol szükséges, közvilágítást telepítenek - áll a közleményben.
Az Index fórumán Naba áttekintette a tervezetet.
Gondoltam összeszedem, mi várható 2014-ben a 142-es
vonalon:
Pályaépítés Ócsa és Inárcs között:
A Kapella szerint a
pályavasút jó hosszú vágányzárat hirdetett az egyik legrosszabb állapotban lévő
állomásközre "vágányépítés" felkiáltással. Remélhetőleg ez a
vágányépítés véget vet annak a helyzetnek, hogy az Inárcs és Ócsa közötti
kátyús-buckás úton negyvennel szlalomozó autósok is röhögve előzik le a reggeli
vonatot.
Itt nem lesz változás - maradandó élmény |
Tovább ballag előre a vonal elvárosiasítása, ezúttal az előzetesen kalkulált összeg 10-szereséért építkeznek Budapest környékén. A NIF nemrég hirdette ki az újabb parkolóépítési pályázatának eredményét, a 142-es vonal érintett állomásai az első szakaszba kerültek. (Pontosabban lehet, hogy a második szakaszba is jutottak 142-esállomások, de arról nem lehetett adatot lelni.) Nyáron tehát rohamra indulnak a Strabag-buldózerek azokon a megállóhelyeken, ahol nem kell a parkoló kialakításához kellő területet megvásárolni. Átlényegülő állomások:
- Felsőpakony (30 P+R; 40 B+R és egy buszforduló)
- Inárcs-Kakucs (121 P+R; 40 B+R) (hol van itt hely 120 autó számára?)
- Dabas (50 P+R, 40 B+R + buszmegállók és busztárolók)
- Lajosmizse (81 P+R, 40 B+R + buszmegálló és buszforduló, erős optimizmussal
A közlekedés igénybevételéről a kiindulási hely és az úti cél közötti
utazási lánc minden egyes elemét figyelembe véve születik döntés! A vasúti
megállóhelyek, állomások megközelítése az esetek döntő többségében kedvezőtlen,
a vasút már a megállóhelyen elveszíti a versenyt! A beruházás keretében a
megközelítés körülményeinek fejlesztése történik P+R, B+R parkolók és
buszfordulók tervezésével.
A részletes megvalósíthatósági
tanulmányban javasolt közel 18.000 P+R parkolóhelyből a projekt keretében kb.
4.300 P+R parkolóhely létesítése valósítható meg.
A projekt támogatása: Városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése
prioritás, projekt előkészítés konstrukció a Közlekedés Operatív Program
(KÖZOP) támogatásával történik.
Jelen projekt keretében a 11 elővárosi vasútvonalból az alábbi vonalakon (a főváros közigazgatási határán kívüli BKSZ területen) történő fejlesztésekre vonatkozik:
Jelen projekt keretében a 11 elővárosi vasútvonalból az alábbi vonalakon (a főváros közigazgatási határán kívüli BKSZ területen) történő fejlesztésekre vonatkozik:
1) 1. vv. Budaörs – Tatabánya közötti szakasza,
2) 70. vv. Dunakeszi alsó –Szob közötti szakasza,
3) 80a vv. Pécel – Hatvan közötti szakasza,
4) 120a vv. Ecser – Szolnok közötti szakasza,
5) 142 vv. Gyál felső – Lajosmizse közötti szakasza,
6) 150 vv. Dunaharaszti – Kunszentmiklós közötti szakasza.
2) 70. vv. Dunakeszi alsó –Szob közötti szakasza,
3) 80a vv. Pécel – Hatvan közötti szakasza,
4) 120a vv. Ecser – Szolnok közötti szakasza,
5) 142 vv. Gyál felső – Lajosmizse közötti szakasza,
6) 150 vv. Dunaharaszti – Kunszentmiklós közötti szakasza.
Az 1, 70, 80a, 120a, 142, 150-es vasútvonalak mentén a megtervezendő
parkolók és autóbusz fordulók összefoglaló táblázata szerint.
A magyar vasút kb 40 milliárd forintos hitelt kapott az Európai Beruházási Banktól, amelyet 2016-ig kell ellőni a "biztonság,
átbocsájtó képesség és teljesítmény növelésére a már meglévő
hagyományos vasútvonalakon, hohgy pozitív hatása legyen az ingázókra, a
távolsági utazókra és a teherforgalomra. (Innen idézve) - tudjuk meg Naba megosztásából.
Az összegből a térkép szerint jut a 142-es Budapest-Dabas (Ócsa?) szakaszára is. De mire? |
Ócsa a 142 vasútvonal két oldalán elhelyezkedő település. A vonat gyakorlatilag kettészeli a városkát. Még sincs központi helyen. Pedig itt majd összesen 255 autónak, 150 kerékpárnak létesítenek parkolót. Ehhez társultan 1
buszforduló kerül kialakításra 2 megálló és 3 tároló. (Hacsak nem változik meg
menet közben a projekt, mint ahogy történt ez Alsópakony esetében. Remélhetőleg itt kiépül a buszforduló.)
Az orosz "Uzsgyi" a 142-s vonalon ( - fotó. Gonda) |
A tervezettek szerint átépítésre kerül a vasútállomás előtti buszmegálló és
lehetséges a vonalbeli (közlekedési) változás is.
A változtatásra azonban fel kéne készülni városvezetői szinten is. Ma ez a legnagyobb kihívás.
Ócsa jelentőségét mégis az utasforgalmi adatok bizonyítják.
A Budapest
irányába közlekedő vasúti utasok száma meghaladja 900-t, míg Dabas- Kecskemét
felé a 220-at.
Ehhez létesítenének kiszolgáló hátteret, közlekedési kapcsolatot és parkolót.
A számszaki adatok nagyságrendiségét, és egyben Ócsa szerepét, valamint
jelentőségét az összehasonlításokban látni. Ki gondolná, hogy Dunaharaszti vasúti
személyforgalma csak egyharmada a helyinek. D.haraszti alsó forgalmával összevontan is
csak a fele az Ócsán igénybevevő utasok számával. Mégis, ha összehasonlítjuk a
járatokat, akkor azonnal látszik a lemaradás, vagyis a szolgáltatásbeli különbség, mint
hátrány. Az önkormányzatunk ezt nem képes érvényesíteni akkor, amikor a
felzárkóztatásért szót emelünk. A baj, csupán az, hogy a blogon túl erre szinte
senki nem képes.
A számokat tekintve Felsőpakony utasforgalma megegyezik Dunaharaszti összesített vasúti utazóforgalmával. Ez azt jelenti, hogy Ócsa és Kőbánya-Kispest között az összes Dunaharasztit érintő vasúti személyforgalom háromszorosa zajlik! Ezért már érdemes volna összefogni és szót emelni. Mind a hálózatfejlesztés, mind pedig a forgalomsűrítés kapcsán.
Az utas számot nézve Hatvan városával vagyunk egyenrangúak. (Hatvan produkál 900 Budapest irányába utazót.) Ez is a városi „nagyságunkat” és a jogos elvárásainkat, az igényünket igazolja.
Inárcs-Kakucs vasútállomás a felújítás után 2012-ben - Ócsa hol marad ( - Gonda László fotója) |
A hazai lakosság csaknem egyharmada él Budapesten és térségében. A főváros és vonzáskörzete között jelenleg naponta irányonként mintegy 610 ezren közlekednek, közülük mintegy 210 ezren közforgalmú közlekedési eszközt vesznek igénybe. A tömegközlekedési eszközt és a személygépkocsit használók aránya a főváros és környéke közötti forgalomban 35-65 százalék, míg a Budapesten belüli utazások esetében 58-42 százalék - ismerteti a NIF.
A beruházás segítségével javul a közösségi közlekedés szolgáltatási
színvonala, a parkolók, kerékpártárolók, buszmegállók és buszfordulók
létesítésével jobbá válik a vasúti megállóhelyek megközelíthetősége.
Őrzött parkolókat, kerékpártárolókat alakítanak ki, a végbement és a
folyamatban lévő vasúti korszerűsítések révén pedig rugalmasabbá válik a
menetidő - közölte a NIF. A fejlesztés második üteme 2014 nyarán további hét
településen folytatódik, 577 P+R, 270 kerékpárok tárolására alkalmas B+R,
valamint buszmegállók- és fordulók kiépítésével.
A kivitelezést az Új Széchenyi Terv keretében uniós források segítségével a
Strabag Általános Építő Kft. végzi, több mint nettó 18,8 milliárd forint
értékben - tájékoztatott a NIF.
Ócsa vasútállomása ahol a legtöbben veszik igénybe a szolgáltatást - látod vagy érzed a különbséget |
Ócsa Önkormányzata nem sokat beszél a dologról. A közpénzből finanszírozott újság alig ad beszámolót a valós városi történésekről, a döntésekről és azok hátteréről. Nagyrészt semmitmondó töltelékek teszi ki a tartalmat. Az egyéni képviselők írásos megszólítását is szelektálják, esetenként korlátozzák. Érdemi tájékoztatásban, aktualitásban a blog most is többet nyújt.
Nincs ez így Inárcson. A szomszéd településen számít az emberek meglátása, Ott kikérik a lakosok véleményét, és előre tájékoztatják is őket. Főleg, ha jelentős arculatbeli változás előtt áll a település.
A vasúti fejlesztés, a parkolóberuházás egy ilyen alkalom.
Inárcsra személyvonat érkezett az első vágányra - hol vagyunk mi? ( - mav142.blogspot.com) |
Inárcs Önkormányzat ebből adódóan
holnap tájékoztatót és lakossági fórumot szervezett, amit a Zrumeczky Dezső
Művelődési Ház és Könyvtár (Cím: 2365 Inárcs, Bajcsy-Zsilinszky út 94. ) 16:00
órai kezdettel.
Erre a beruházó Nemzeti
Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a kivitelező STRABAG Általános Építő Kft. tisztelettel meghívja az érdeklődőket.
Az ottani beruházás során 122
férőhelyes P+R parkolót és 40 db kerékpártárolásra alkalmas fedett B+R
kerékpártárolót építenek ki. A távközlési vezetékek kiváltását is elvégzik, és
a parkoló területén új közvilágítási hálózatot létesítenek, valamint a parkoló térfigyelő
rendszerét kiépítik. A területen összesen 32 db fát telepítenek.
A 4 településen megvalósuló fejlesztés 333.033.289 Ft-ba kerül.
Már csak az a kérdés, hogy Ócsa hol marad?
Lesz valaki - akár képviselő, egyesületi- vagy párttag, netán magánszemély - aki holnap átutazik és megkérdezi a fórumon?
Dabasrégió, Index, NIF, információ
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése